מיכל דליות

קושי חברתי

אם מוטרדת: "הבן שלי אמר לי שאין לו חברים בגן. מסתבר שזה בגלל שהוא מציק לאחרים"


לכאורה נראה היה כאילו בנה של המאזינה סובל מחרם חברתי בגן הילדים ואף אחד לא רוצה לשחק איתו. בפועל התברר שהוא זה שמציק לילדים אחרים מה שמסביר, אולי, את ההתרחקות ממנו. אם כן, מה ניתן לעשות על מנת לעזור לילד שכנראה חווה מצוקה ריגשית ולכן מתנהג כך? מיכל דליות מסבירה.

המאזינה, אם לילד בן חמש וחצי, ילדה בת ארבע ותינוק בן שמונה חודשים, שוחחה עם מיכל דליות בתוכניתה ב־103fm וסיפרה על בנה בן החמש וחצי: "הוא אמר לי שהילדים בגן מציקים לו ושונאים אותו, ועוד כל מיני אמירות שלא היה לי נעים לשמוע וגם לא ידעתי איך להתייחס אליהן. לאחר בדיקה מעמיקה של הגננת, היא אמרה שבכלל הוא זה שמציק לילדים כי הוא לא יודע לגשת אליהם. מה גם שכשהילדים יושבים בכינוס, הוא משמיע קולות ומנסה להפנות אליו תשומת לב". 

"היה לי סיפור כזה איתו בעבר", המשיכה המאזינה, "לפני שנתיים כשהוא נכנס לגן, היה לו מאוד קשה והוא לא הסתדר עם הילדים. הגננת עשתה איתו עבודה יסודית ובשנה השנייה נהיו לו מלא חברים. בגן הזה, הגננת לא ראתה בהתחלה שום קושי והיא לא ראתה שהוא מציק, אלא רק כשאמרתי לה להסתכל לעומק היא ראתה מה קורה".

"בפסיכולוגיה אנחנו מסתכלים על העבר ומנסים לראות אם יש נקודות שיכולות לשפוך אור על מה שקורה", אמרה מיכל והסבירה: "כפי שאמרת, בעבר כבר היה לו קושי חברתי כך שאפשר להסיק מכך שבכל פעם שקשה לו הוא מתנהג ככה. השנה, בדיוק כמו לפני שנתיים שהתחיל גן חדש, שוב קשה לו כי הגגנת התחלפה והוא לא מכיר אותה".

ומה בנוגע לקולות שמשמיע הילד בכינוס? "הוא אכן מנסה למשוך אליו את תשומת הלב", השיבה מיכל, "הילד מרגיש קצת לחץ, הוא לא בטוח במקום שלו ובואי ניכנס לפרופורציות ולא נשכח שהוא רק בן חמש וחצי. התנהגויות כאלה של ילדים הם לא הבעיה אלא הם הסימפטום לכך שקשה שלו, לכן חייבים לעזור לו אחרת הוא לא יפסיק להפריע. כרגע ההפרעה היא האסטרטגיה שלו - רע לו, קשה לו והוא מרגיש שהוא נעלם וחייב חיזוק חברתי, ובכך שהוא מפריע בכינוס הוא גורם שישמו לב אליו".

 

מה עובר לך בראש, ילד? 

"חייבים להבין מה בעצם קשה לילד ומאיפה נובעת ההתנהגות שלו", אמרה מיכל, "ובגלל שהוא צריך תשומת לב, הגננת צריכה לעזור לו במקרה הזה. היא יכולה למנות אותו לאחראי דפים שיעזור לה או כל דבר אחר שתמציא בשביל שהוא ירגיש שיש לו מקום. בכניסה לגן הזה התערער עולמו והוא נהיה אלים, לכן יש למצוא לו תחליף לאלימות".

כשהמאזינה סיפרה שכרגע בכל פעם שהוא מפריע בגן הגננת לוקחת אותו לשיחה, הסכימה מיכל עם הפעולה של הגננת והוסיפה: "הוא אכן חייב להרגיש בעל ערך. אני יודעת שהגננת עסוקה ושיש לה עוד מלא ילדים בגן, אבל היא צריכה לעזור לו אפילו אם זה אומר שכשהוא יושב ומצייר היא מניחה לו יד על הראש. זה הרבה יותר עוצמתי משיחה".

"ואם הילד יציק לאחרים, היא לא צריכה לקחת אותו לשיחות יותר", סייגה מיכל וסיכמה את הנושא. "היא צריכה להבהיר לו שמהיום כאשר הוא יציק היא תפריד, אבל אין צורך להוסיף ולדבר על זה יותר מידי כי היא כבר קיימה איתו לא מעט שיחות כאלה וזה לא עזר, והוא הרי ילד נבון שמבין. כך שיש צורך להפסיק עם השיחות ולהעביר הפעולות למעשים מועילים".

  

עריכה: מיכל דאבי

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
02/12/2016

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


"קשה לו והוא צריך תשומת לב"
"קשה לו והוא צריך תשומת לב"  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Image
Paris