איפה הכסף
עם ענת דוידוב

חרם צרכנים: "לגיטימי ואפילו מתבקש"

עו"ד דרור שטרום על עליות המחירים החריפות במשק: "מאמין שאנחנו באמצע תהליך" • על רשות התחרות: "צריכה להתעורר משינה בת 10 שנים"


חברת 'דיפלומט', הנחשבת לאחת היבואניות הגדולות בשוק הישראלי, הודיעה היום (ב') כי לא ישלחו מוצרים לרשתות השיווק במידה ולא יאשרו את התייקרויות החברה בכמה מוצרים, ביניהם עוגיות אוריאו וטונה סטארקיסט. מה יוביל לירידת המחירים המופרזים?

עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, שוחח עם ענת דוידוב ב־103fm והגיב לדברים: "המע"מ בהחלט מסביר לנו משהו בסביבות 8 אחוזים מהיוקר, אך זה לא מסביר את העובדה שמוצרי המזון והטואלטיקה יקרים בשיעור של 35-40 אחוזים בהשוואה למדינות העולם ומדינות ה־OECD. הסיכוי שירד מע"מ נמוך במיוחד. מע"מ נחשב לאחד המיסים היעילים ביותר לגבייה מבחינת הפשטות שלו. מיסים קל מאוד להעלים ומע"מ הרבה יותר קשה. בחלק גדול ממדינות העולם יש מע"מ דיפרנציאלי, על סוגים שונים של מוצרים גובים מע"מ בגובה אחר. חרם צרכנים הוא לא רק לגיטימי, אלא אפילו מתבקש. אם אנו רואים מוצרים שאותו מותג עצמו עולה חצי ואפילו פחות, אין סיבה לקנות ממפקיעי מחירים".

"כל גורם משמעותי שקורא לחרם על מפקיעי מחירים מבורך", הוסיף, "ההסתדרות היא גורם אמביוולנטי והרבה פעמים חלק מהבעיה. תופעת חרם כלכלי צרכני מבורכת, נדרשת וחיונית לנוכח גודל עליית המחירים. יצרנים וספקי המוצרים לא יכולים להכתיב למשווקים מה יהיה המחיר לצרכן. מאחר שמי שקובע אותו הם בעלי סופרים ומכולות, לגיטימי שיבואו לספקים. זה חלק משרשרת ההגנה על צרכנים רגישים למחיר. אני מאמין שאנחנו באמצע תהליך שרגליו נמצאות באוגוסט 2011, הצרכן הישראלי מגבש תודעה חדשה, לוחמנית ומבררת יותר מה הוא קונה. זה רק המשך טבעי של התהליך ואני מאמין שהוא ייגמר בזה שהיצרנים יחששו מעליות מחיר ומהתגובה הציבורית". 

בסיום דבריו, התייחס שטרום לתפקוד רשות התחרות, ואמר: "הרשות יכולה להכריז על דיפלומט ושסטוביץ כבעלות מונופולים בשרשרת מוצרים כדי לאפשר לציבור לתבוע אותם על מחירים מופקעים ולאפשר תחרות מהמקור הכי חשוב שיש לנו לתחרות גם בישראל. צריך להתעורר מהשינה בת 10 השנים של רשות התחרות, כי כבר שנים לא הכריזה על שום מונופול". 

עריכה: מיכל קדוש 

01/08/2022

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


סופרמרקט - ארכיון
סופרמרקט - ארכיון  |  צילום: יוסי אלוני/פלאש90
Paris