רדיו ללא הפסקה
רדיו ללא הפסקה
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

"סוכרת היא לא רק עניין של תורשה"

ד"ר מאיה רוזמן הסבירה מהי התזונה הנכונה למניעת סוכרת: "התפריט היומי צריך לכלול שש ארוחות כדי לשמור על רמת סוכר קבועה, נמוכה ומאוזנת"


יום הסוכרת הבינלאומי, שנועד להגביר את המודעות למחלת הסוכרת ולעזור למנוע אותה, יחול בקרוב. ד"ר מאיה רוזמן הסבירה מהם הגורמים השונים לסוכרת ונתנה מספר עצות שיסייעו להתאים את התזונה היומית ולמנוע את הופעתה של המחלה.

ד"ר רוזמן פתחה את תוכניתה בשיחה סביב השימוש בסוכר. על פי הסקרים ישראלי ממוצע צורך כ־25 קילוגרם סוכר בשנה, "הסוכר הזה נמצא בכל מקום; בשתייה החמה והקרה, במשקאות המוגזים, בממתקים, בעוגות, בחטיפים, וגם בחלק גדול מאוד מהמאכלים המתועשים שהם אפילו לא מתוקים. במקום להיות תבלין הסוכר הפך להיות חלק גדול מהתזונה היום־יומית שלנו, וחבל". 

נתון מדאיג נוסף שהציגה ד"ר רוזמן גרם לכולנו לתחושת אי נוחות, "לפחות לאחד מכל 5 מבוגרים בארץ יש סוכרת שנקראת סוכרת סוג 2 או סוכרת מבוגרים. ככל שעולה הגיל עוד ועוד מבוגרים הופכים לחולי סוכרת". לדבריה מה שבאמת מסוכן במחלה היא העובדה שהיא מתחילה להתפתח כמה שנים לפני שאפשר לגלות אותה בכלל, "חשוב לזכור שזו מחלה קשה הרבה יותר ממה שאומרים", בסבירה ד"ר רוזמן, "היא פוגעת בראייה, בתפקוד כלי הדם, עלולה ליצר אירועים מוחיים, כיבים ברגליים, והרשימה עוד ארוכה. החל מגיל 30 היא עלולה לפרוץ בצורה קשה מאוד, ויש להיות מוכנים". 

אם חשבתם שמחלת הסוכרת היא גנטית ד"ר רוזמן כאן בכדי להפתיע אתכם משום שלתפיסתה מדובר במחלה שמושפעת מהתזונה שלנו, עודף משקל, חוסר פעילות גופני, וכמובן תזונה לא מאוזנת. במילים אחרות אם הייתם אוכלים קמח לבן, סוכר לבן ומאכלים מתועשים בגיל 20 אל תתפלאו אם התזונה הריקה תגרום בעתיד למחלות. 

בנוסף לטיפול התרופתי, ישנן המלצות רבות לתזונה נכונה בסוכרת: יש לאכול כ־6 ארוחות קטנות בכל יום בכדי לשמור על רמת סוכר קבועה ומאוזנת, חשוב לאכול כל 3 שעות, ולדאוג לשלב חלבונים עם פחמימות מלאות בשילוב ירקות טריים ומבושלים, כי יש בהם סיבים תזונתיים. "בארוחת ערב ולילה ההמלצה היא לוותר לגמרי על פחמימות, ובאופן כללי ההמלצה היא להימנע ממזונות המכילים סוכר, וגם מפירות. אם אתם חייבים אז לא לאכול את הפרי כארוחה בפני עצמה, אלה כקינוח ותום הארוחה או עם שקדים ואגוזים, או אפילו יוגורט. השילוב הזה מווסת את ספיגת הסוכר". 

גם למי שאין סוכרת חשוב לדעת שההרגל והצורך למתוק הולכים ומחמירים עם הזמן, וכדאי, עד כמה שאפשר, לצמצם את המאכלים המתועשים בתפריט היום־יומי, לוותר על העוגות והשוקולדים, ואפילו להימנע לחלוטין מקמח לבן,  גם פירות כדאי לאכול בהגבלה ולא באופן חופשי. 

08/11/2019
הישארו מעודכנים

ד"ר מאיה רוזמן
ד"ר מאיה רוזמן  |  צילום יח"צ: סיוון שחור