רדיו ללא הפסקה
רדיו ללא הפסקה
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור

התפריט לאושר

הפסטה גרמה לכם לחייך והשוקולד גרם לכם לצחוק? • ד"ר מאיה רוזמן על הקשר שבין האוכל שאוכלים למצב הרוח


עצובים ומדוכדכים - ולא בגלל מזג האוויר הסוער בחוץ? כנראה שאתם לא ישנים טוב, לא מתאמנים מספיק וגם אוכלים יותר מדי שוקולד; ד"ר מאיה רוזמן מציגה: כך תהפכו את הבאסה לסבבה. 

מאזינה שעלתה לשידור בתוכנית של ד"ר מאיה רוזמן ב־103fm ביקשה לדעת על הקשר שבין מצב רוח ירוד לבין מרכיבים באוכל שהיא אוכלת. "האם אפשר למנוע בעזרת תזונה נכונה מצב רוח שלילי?", שאלה. 

"זאת שאלה טובה שאני נתקלת בה הרבה", הודתה הדוקטור, ואף ביקשה להפריך את המיתוס ההו-כה מוכר: "הרבה אנשים חושבים שהפחמימות משפרות להם את מצב הרוח, אבל צריך לדעת שמצב הרוח לא בהכרח מושפע מהאוכל". מסתבר שהורמון הסרוטונין שנוצר במוח נוצר בעצם כתוצאה מחומר אחר שנכנס למוח שנקרא טריפטופן - או חלבון, אם תרצו. "החלבון נמצא בגבינה לבנה, בשר, גרגרי אורז, חומוס, תמרים ועוד מאכלים שהם לאו דווקא פסטות ושוקולד", הסבירה רוזמן.

אנשים טועים לחשוב ששוקולד הוא אחד מהמאכלים שמשפרים את מצב הרוח - אבל לא כך הדבר. "השוקולד קצת מזרז את כניסת הטריפטופן וכך הסרוטונין נוצר יותר מהר. הוא לא נוצר בכמות גדולה יותר אלא נוצר מהר יותר ולכן אנשים מתבלבלים. פעם שאלתי אנשים רגע אחרי שאכלו פחמימות ושוקולד האם זה עשה להם טוב. בהתחלה הם אמרו שכן, אבל אחרי כמה דקות אמרו שהם מצטערים. ההשפעה פגה והם סתם הכניסו קלוריות מיותרות לגוף. 

"לשאלתך בקשר למצב הרוח - דעי שמצב רוח ירוד יכול להגיע מהרבה סיבות", אמרה רוזמן למאזינה. לפעמים אפילו חוסר הצלחה בדיאטה יכול לבאס את מי שמנסה, כך שהתמדה והשקעה בדיאטה ארוכת טווח יכולה לשפר מעט את התחושה. דברים נוספים שיכולים לגרום לתחושת דיכי זה חוסר בוויטמין בי12 ושינה לא טובה. "אם את לא ישנה טוב - נסי שלא לשתות קפה בשעה מאוחרת או שלא לנוח בצהריים", הציעה הדוקטור. "שינה טובה משפרת מאוד את התחושה".

מפתיע, אבל גם ספורט יכול להוציא את המאזינה מהדכדוך בו היא נמצאת בשלב זה בחייה. עם זאת, היא תצטרך להתאמץ קצת יותר מאשר לעשות פילאטיס. רוזמן: "ברגע שמתאמצים ממש ומרגישים מאמץ, מופרשים אנדורפינים בגוף והם מעלים את מצב הרוח ומורידים את החשק לנשנש שטויות". וגם כאן כדאי למאזינה להתאמן לא אחרי השעה שבע בערב. "ספורט מעלה לחץ דם ודופק וגורם לגוף להיות עירני. גם אם סיימת להתאמן בתשע בערב, למשל, לגוף ייקח שעתיים לפחות להירגע, ולכן הכי טוב יהיה אם תוכלי לצאת לריצה בשעות הבוקר".

והרי כך תתפוס המאזינה קצת יותר משתי ציפורים במכה: מצד אחד תתאמן ותרגיש טוב עם עצמה במהלך היום, ובנוסף לא תושפע מהאימון שיתקיים בבוקר ולכן תצליח לישון טוב בלילה. שני הדברים גם יחד יצליחו, אולי, להעלות לה חיוך על הפנים. 

  

עריכה: מיכל דאבי

08/03/2019
הישארו מעודכנים

המדריך המלא למדוכדך המתחיל
המדריך המלא למדוכדך המתחיל  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Image