רדיו ללא הפסקה
רדיו ללא הפסקה
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

כולסטרול זאת לא מילה גסה

רבים מאיתנו מפחדים מרמת הכולסטרול בדם שלנו, אך מסתבר שאין ממה לחשוש • דוקטור מאיה רוזמן מציגה: כולסטרול - לא מה שחשבתם


גבינה צהובה - טוב או רע? לפי דוקטור מאיה רוזמן, ממש לא נורא. אז למרות הדעה הרווחת שלא כדאי לאכול יותר מדי גבינה צהובה בגלל הכולסטרול ואחוזי השומן הגבוהים, לרוזמן יש הפתעה בשבילכם: "זה עדיף מביצה"; בהמשך: האם קיימים הבדלים תזונתיים בין עוף לבקר? 

מאזינה עלתה לשידור בתוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן ב־103fm וביקשה לדעת למה התכוונה הדוקטור כאשר אמרה בעבר שבגבינה צהובה אין יותר מדי כולסטרול, ושאלה: "אם אכן בגבינה צהובה אין כולסטרול - זה אומר שאפשר לאכול הרבה ממנה?"

"כבר ידוע שכולסטרול זה לא שם של קללה וזה לא משהו רע", ביקשה תחילה רוזמן להבהיר, והסבירה מה זה בעצם כולסטרול: "הגוף מייצר כולסטרול כי הוא צריך כזה. ממנו הוא מכין את כל העטיפות של התאים בגוף - ובעיקר במוח. גוף האדם לוקח את הכולסטרול לסיבוב במולקולה ומזה הוא מייצר את האסטרוגן - מה שגם כן חשוב מאוד לתפקוד התקין של הגוף". מה גם, מהכולסטרול נוצרות חומצות המרה, כך שאל לנו לחשוש מהתרכובת הזאת.

נכון, לפעמים לגוף יש בעיה בפירוק הכולסטרול - מה שמעלה את רמתו, ובכל זאת היום כבר ברור שלא הביצה והסטייק הם-הם הגורמים לעלייה הבעייתית. אז מה כן מעלה את הכולסטרול בגוף? להלן הרשימה מאת ד"ר רוזמן: "קמח וסוכר לבן, מרגרינה, אוכל מעובד, שומן טרנס, מוצרים קנויים, עוגות, עוגיות ואוזני המן.

"פרוסה אחת של גבינה צהובה 28% שומן שוקלת פחות מ־30 גרם, ויש בה בערך 30 מ"ג כולסטרול. לעומת זאת, בביצה אחת יש 300 מ"ג כולסטרול, ועדיין אני ממליצה לאכול גבינה צהובה". מכאן, שאפשר אפילו לגמור את כל החבילה של הגבינה הצהובה ועדיין זה יהיה פחות כולסטרול מאשר תקבלו אם תאכלו ביצה אחת. "אם את רוצה לשלב שלוש פרוסות אני לא רואה עם זה בעיה", אמרה הדוקטור. 

ואם תהיתם כמה קלוריות יש בפרוסה אחת של גבינה צהובה, תתפלאו לשמוע שגם כאן המספרים לא גבוהים במיוחד. רוזמן: "בפרוסה עבה קלאסית יש בערך 100 קלוריות, אבל היום מוכרים רק פרוסות דקות בהן יש 50 קלוריות. 

"בפרוסה דקה מאוד של גבינה צהובה עם 28% שומן יש בסך הכל 15 מ"ג כולסטרול - וזה אפילו לא נחשב. את יכולה לאכול את זה כטוסט. יש בזה מלא סידן". מסתבר שברשימת המאכלים המכילים סידן, גבינה צהובה נמצאת גבוה במקום השני, קצת אחרי הפרג. ד"ר רוזמן הסבירה כי "בפרוסה אחת של גבינה צהובה יש שליש מכמות הסידן שצריך לאכול ביום. מה גם, אין בה לקטוז כך שזה טוב למי שרגיש". 

איך ייתכן שמאיה - בניגוד להרבה אחרים, דווקא לא נבהלת מהגבינה הצהובה, ואפילו ממליצה עליה? "אני קוראת, רואה, בודקת ומפעילה שיקול דעת ולכן אני חושבת שאין שום בעיה עם גבינה צהובה". אז אם רוזמן ממליצה - אנחנו יכולים להיות רגועים. 

   

בשר בקר 

בהמשך ביקשה המאזינה לדעת מה ההבדל - אם בכלל קיים כזה, בין בשר בקר לבשר עוף. "בשר בקר זו מילה כוללת", ענתה רוזמן, "יש מלא חלקים לבקר ויש מלא חלקים לעוף. אם אתייחס לרוב החלקים של הבשר זה בערך כמו מה שיש בעוף.

"סטייק אנטריקוט הוא הדבר היחיד שיותר שומני, ומבחינת קלוריות הוא דומה יותר לירך עוף. גם סינתה, פילה וכתף 5 דומים לחזה עוף". ובכל זאת - באופן כללי, עוף הוא יותר דל בשומן. תאורטית, אפשר לאכול בקר כקציצות מבושלות בכל יום במקום עוף או דג - אלא אם מטגנים אותם ואז זה קצת יותר בעייתי. אז למה עדיף לאכול בקר מבחינה תזונתית? "כי יש בו יותר ברזל, בי 12 ואבץ".

    

עריכה: מיכל דאבי 

15/03/2019
הישארו מעודכנים

אמאל'ה, כולסטרול!
אמאל'ה, כולסטרול!  |  צילום אילוסטרציה: Inrgam Image