רדיו ללא הפסקה
רדיו ללא הפסקה
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

להפחית את התפריט

נתקע על המשקל: כבר כמה חודשים שהמאזין לא מצליח לרדת במשקל - זאת למרות שהוא צורך תפריט מאוזן ובריא • האם עליו להוריד אף יותר בכמויות האוכל?


מבאס: כל אחד מכיר את הרגע הזה שבו אחרי מאמץ רב, לא מעט הזעה בחדר הכושר והימנעות ממאכלים כאלו ואחרים - עולים על המשקל ומגלים ש... לא ירדנו כלום; למה זה קורה והאם יש דרך לשנות את המצב? ד"ר מאיה רוזמן עם ההסבר המלא.

המאזין שוחח עם ד"ר מאיה רוזמן ב־103fm וביקש לדעת מדוע, בניגוד לעבר, הוא אינו מצליח להוריד במשקל: "יכול להיות שהמשקל נתקע ולא ארד יותר?", תהה. "בעבר הצלחתי לרדת 15 ק"ג בחודש וחצי, ואילו עכשיו לא".

מסתבר שאחרי ירידה גדולה במשקל, קורים בגוף שלושה תהליכים שעוצרים מעט את הירידה הדרסטית. רוזמן: "ראשית, כשהתפריט דל מידי בקלוריות וחלבון, הגוף מרגיש רעב וצריך להתגונן כדי שלא למות מהרעב. אם כן, הגוף לומד להיות יותר יעיל, לבזבז פחות קלוריות, לנצל טוב יותר את מה שנכנס ולהסתפק במועט. תהליך זה בלתי הפיך", הזהירה.

"אם אתה צורך כ־500 קלוריות ליום במשך חודשיים, הגוף ילמד להצטמצם ולא ישרוף קלוריות כמו בתחילת הדרך, אבל אם התפריט מאוזן ומכיל בערך כ־1,000 קלוריות ביום - זה לא אמור לקרות.

"שנית, בירידה במשקל - לפחות בהתחלה, הגוף מפרק גם מסת שריר. בשלב מסויים פירוק השריר נעצר, ואז הגוף עובר לפירוק שומן בלבד. זה תהליך איטי יותר, ואם עושים ספורט ובונים שרירים - יש ירידה בשומן ועליה בשריר, כך שזה נראה כאילו המשקל נשאר אותו דבר".

עוד הסבירה רוזמן ואמרה שעצם העובדה שהמאזין הוריד במשקל והפך לרזה יותר, הגוף שורף פחות קלוריות. האם נגזר על המאזין - או על כל אחד אחר שנשאר באותו משקל - להישאר כך לתמיד? ובכן, רוזמן המליצה לשמור על סבלנות ואורך רוח. "אם תהיה מספיק סבלני - תיראה שהירידה ממשיכה. אין דבר כזה שמישהו יצרוך 1,000 קלוריות, למשל, וישרוף 2,000 ולא יצליח לרדת. אומנם תרד לאט יותר, אבל זה יקרה". 

   

סבלנות - לא קונים בשום חנות

בשלב הזה פרט המאזין את התפריט היומי שלו על מנת לדעת האם עליו להפחית בכמות - מה שיעזור לו להוריד במשקל: "בבוקר אני אוכל סנדוויץ', בתשע עוד אחד כארוחת בוקר עם קפה, בצהריים אני אוכל חזה עוף עם פחמימות, אורז, סלט וירקות מאודים. אחר הצהריים אני אוכל חטיף אנרגיה או שני ארטיקים דיאטטים, ובערב סלט גדול עם שתי ביצים, 100 גרם גבינה צפתית וטונה במים".

רוזמן הרגיעה את המאזין ואמרה כי התפריט שלו בסדר גמור: "יש בו מספיק קלוריות וחלבונים. לא תצטרך לצמצם אותו - וגם לא כדאי. אומנם אם תפחית באוכל תראה ירידה במשקל, אבל זה לא מומלץ. 

"סבלנות היא מילת המפתח", סיכמה רוזמן. "אין שום סיבה לאכול כל הזמן פחות ופחות".

   

עריכה: מיכל דאבי

16/11/2018
הישארו מעודכנים

לצמצם את הארוחה?
לצמצם את הארוחה?  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Image