רדיו ללא הפסקה
רדיו ללא הפסקה
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

לא לרגישים בלבד: חיים ללא חלב

ד"ר מאיה רוזמן ממליצה על תפריט נטול מוצרי חלב בעבור הרגישים ללקטוז • וגם: הידעתם? כמות הסידן ביוגורט אחד שווה לתשעים שקדים


מדוע לאנשים מסוימים יש רגישות ללקטוז, ולמה אנחנו לא נוהגים כמו החיות בטבע? ובכן, דוקטור מאיה רוזמן הביאה את ההסבר המלא להיווצרותה של האלרגיה ללקטוז, והמליצה על תפריט נטול מוצרי חלב.

בתכניתה ב־103fm הסבירה ד"ר מאיה רוזמן ממה נובעת אלרגיה לחלב: "חיות יונקות בטבע מפסיקות לינוק באיזשהו גיל ילדות צעיר, ואילו בני האדם צורכים מוצרי חלב מעבר לגיל הילדות. אצל חלק גדול מהאנשים, עם הגיל יש ירידה ביכולת לעכל את החלב. החלק הבעייתי בחלב הוא סוכר החלב, כך שאם יש אלרגיה לחלב ולחלבון, יש ירידה ביכולת לעכל אותו - מה שגורם להרבה אנשים לנפיחות וגזים. כשהסוכר לא מתעכל, החיידקים במעיים חוגגים, תוססים ואז נוצרים גזים, כאבי בטן, נפיחות ותופעות לוואי אחרות".

ועדיין, בהחלט יכול להיות שכאבי הבטן והגזים נוצרים כתוצאה מגורם אחר. אם כן, כיצד תוכלו לדעת האם אתם אלרגים לחלב? ובכן, על ידי ניסוי וטעייה: "אפשר להוריד את כמות מוצרי החלב. הבעיה היא, שמוצרי החלב הם דווקא המקור הכי חשוב לסידן, ואדם מבוגר צריך כ־1,000 מ"ג סידן ליום.

"בפרוסה אחת של גבינה צהובה יש כ־250 מ"ג סידן, ביוגורט או בכוס חלב יש 200 מ"ג, ובשלוש כפות של גבינה - תלוי באיזה סוג, יש בין 100 ל־200 מ"ג סידן. גבינת ריקוטה היא הגבינה הכי עשירה בסידן, ומכילה 500 מ"ג בשלוש כפות".

רוזמן הוסיפה ואמרה כי כמות הלקטוז שונה בין מוצרי החלב השונים, והציעה לכל מי שמעוניין לנסות ולהוריד את הקלטוז מהתפריט היומי שלו, שימנע מחלב ניגר. "בחלב כזה יש הכי הרבה לקטוז והוא יכול לגרום לגזים ונפיחות בבטן. בכל כוס יש כ־10 גרם לקטוז, ביוגורט 3 גרם ואילו בגבינה צהובה כמעט שאין לקטוז בכלל".

מסתבר שאם רוצים לוותר על לקטוז, לא חייבים לוותר על הגבינה הצהובה, והתחליפים הטובים ביותר הם לא שקדים וטחינה - בניגוד למה שחשבתם, אלא יותר סויה ותחליפיו. "בשביל להגיע לכמות הסידן שיש ביוגורט אחד, צריך לאכול לא פחות מ־90 שקדים - שזה לא מעשי".

לבסוף הביאה הדוקטור תפריט ללא חלב - מבלי לפגוע בכמות הסידן הנדרשת, לכל מי שחפצה נפשו לנסות ולראות אם הוא אלרגי לחלב: "בבוקר אוכלים טוסט מלחם קל עם גבינה צהובה - עדיף 9%. כארוחת ביניים אוכלים יוגורט סויה, בצהריים עוף, דג או פשטידה עם בטטה אפויה או ירקות ירוקים מבושלים שמכילים הרבה סידן. בארבע אפשר שוב לאכול טוסט, בערב שתי פרוסות לחם עם ביצה או טונה, טופו וסלט ירקות וכנשנוש לילה 15 שקדים.

"התפריט מכיל כ־1,300 קלוריות, ומי שמרגיש שהתפריט עוזר לו, יכול אחר כך להמשיך עם תחליפים של סויה וטופו במקום החלב", סיכמה רוזמן. 

  

עריכה: מיכל דאבי

09/11/2018
הישארו מעודכנים

מה עושים בלי חלב?
מה עושים בלי חלב?  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Image