103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
גבי גזית

תאונות הדרכים

ד"ר דן לינק: "הולכי הרגל בארץ הם אוכלוסייה בסיכון"


ד"ר דן לינק, מומחה לתאונות דרכים, סיכם את שנת 2016 בכבישים בשיחה עם גבי גזית: "ערבים מעורבים ביותר תאונות וגם נהרגים יותר. 40% מהולכי הרגל שנהרגים הם בני 65 ומעלה. אנחנו לא מגנים עליהם מספיק"

מכת תאונות הדרכים המתעצמת לא פסחה בשנה החולפת על כבישי ישראל. בשנת 2016 נהרגו 5% יותר בני אדם בתאונות דרכים מבשנה שקדמה לה. ד"ר דן לינק, מומחה להנדסת בנייה, לתנועה ולבטיחות בדרכים, סיפר ל גבי גזית ב-103FM: "זו כבר השנה הרביעית שבה המספר עולה לעומת השנה שלפניה. בניגוד לכל הכללים, הציפיות והתקוות. קשה מאוד לדעת למה אבל זו עובדה שלא ניתן להילחם בה. המשטרה חוקרת 15 אלף תאונות דרכים בשנה ויש לה מידע על פי חמישה מזה".

"אין מאפיין אחד לתאונת דרכים, אבל יש אוכלוסיות", ציין ד"ר לינק. "לצערי הרב ערבים מעורבים בתאונות דרכים ובהרוגים בהן הרבה יותר מהאחוז שלהם באוכלוסיה. הערבים מהווים 20 אחוזים מהאוכלוסייה אבל 32% מההרוגים בתאונות דרכים בשנה הם ערבים. אז גם אם הם נוסעים קצת יותר ואפילו הרבה יותר או רחוק מאוד, וגם אם אחוז הנהגים הערבים יותר גבוה מהאחוז שלהם באוכלוסיה, עדיין זה גבוה מאוד וצריך לעשות משהו בקשר לזה".

"גם קשישים נהרגים בתאונות הרבה יותר מהאחוז שלהם באוכלוסיה", הוסיף ד"ר לינק. "מצבם בקרב הולכי הרגל הוא חמור ביותר. 40% מהולכי הרגל שנהרגים הם בני 65 ומעלה. זה אומר שהם בסיכון יותר גבוה כי אנחנו לא מגנים עליהם מספיק. גם הם עצמם לא מספיק זהירים והעצמות שלהם חלשות יותר ומכה ברגל של קשיש נגמרת רע מאוד, אבל זה עדיין לא מצדיק את האחוז הגבוה שלהם מבין ההרוגים. לעומת זאת, באופן כללי מצבם של כלל הולכי הרגל השתפר. 2016 זו השנה השנייה בה אחוז הולכי הרגל מבין כלל ההרוגים בתאונות דרכים יורד. כלומר התחלנו להתייחס אליהם יותר. אולי זה קשור לכך שלפני שנה השתנה החוק וכיום גם הולך רגל שרק מראה כוונה לחצות את הכביש, הנהג מחויב על פי החוק לתת לו לחצות. יכול להיות שזה עזר. המספר מביש, אבל פחות מבשנים קודמות".

גזית ציין שכביש 4 הוא הכביש עם מספר התאונות הרב ביותר. "זה לא אומר שכל מי שנוסע שם עושה תאונה", השיב ד"ר לינק. "ברמה האינדיבידואלית תאונת דרכים זה דבר נדיר ואנשים לא מפסיקים לצאת מהבית בגלל שבכביש 4 היו הרבה תאונות. אף נהג לא יפסיק לנסוע שם כי היו שם הרבה תאונות. ממש לא. אבל כמובן שהממסד חייב לעקוב בזהירות רבה אחרי הדפוסים של התאונות לפי כבישים ואזורים ולהשקיע בהם את המאמצים. את זה הוא עושה בצורה מאוד מוצלחת והעובדה היא שאחרי שכביש שופר, למשל כביש 65 מצומת גולני צפונה לעמיעד, ועוד הרבה כבישים שיפרו אותם בצורה מרשימה ביותר, לא שומעים עליהם יותר. די. אין כותרות וזה גם טוב".

02/01/2017
הישארו מעודכנים

תאונות דרכים
תאונות דרכים  |  (צילום אילוסטרציה: ingimage)