הקבינט
עם רוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור

"שר התחבורה דואג לזה שהכל פה ברדק"

ראש עיריית תל אביב־יפו רון חולדאי התנגח בשר ישראל כ"ץ ובמשרדו: "למשרד התחבורה יש בעיה עם כל דבר מורכב"


ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, תקף בתוכניתם של חברי הקבינט ב-103fm את שר התחבורה ישראל כ"ץ על ביטול העבודות בשבת על גשר יהודית: "עיריית תל אביב הזמינה עבודה ואנו רוצים שהיא תתבצע. ברגע שלא מבצעים את העבודה פנינו בג"ץ".

ראש עיריית תל אביב-יפו החליט לפנות לבג"ץ בעקבות החלטת שר התחבורה לעצור את העבודות בשבת על בניית גשר יהודית ובכך דחה את בניית הגשר למועד לא ידוע. בשיחה עמו הדף חולדאי את הביקורת שהגיש את העתירה בעקבות המרוץ לראשות העיר: "לשר התחבורה כלל לא הייתה הסמכות לעצור את העבודות לבניית הגשר. היועצת המשפטית של משרד התחבורה קבעה זאת ולכן השר הפסיק לומר שזה קרה בגלל סוגיית העבודות בשבת אלא בעקבות שינוי סדרי עדיפויות במשרד למען הרכבת הקלה ואף טען שחשמול הרכבת ידרוש סגירה של נתיבי איילון. זה לא נכון. סגירת נתיבי איילון והרכבת גם יחד הם בוודאי דבר בלתי נסבל".

"כשהזמנו את העובדות מחברת נתיבי איילון, שהיא תחת שר התחבורה, חשבנו שלשר התחבורה אין סמכות לעצור את העבודות. כשביקשנו הסברים לא קיבלנו אותם ולכן פנינו לבית המשפט שדרש ממשרד התחבורה להשיב לנושא עד יום שני. אני מקווה שהם יתייחסו לנושא כראוי ויהיה ניתן להמשיך את העבודות על הגשר".

"אינני רוצה לסגור את הכבישים בשבת", הדגיש, "אילו ניתן היה לבצע את העבודה בדרך אחרת זה היה מקובל עליי. אילו השר היה מציב יעד זה גם היה בסדר מבחינתי אך ברגע שהעבודה נדחתה בגלל הכניעה לעבודות בשבת זה הדאיג אותי. זה מסביר למה צריך ראש עיר חזק שיידע להילחם על העיר הזאת".

חולדאי הדף את הביקורת כי מה שמעומד מאחורי העתירה שלו לבית המשפט היא המועמדות שלו לראשות העיר: "זה מגוחך. עבודה בתשתיות העיר מפריעה להתנהלות השוטפת של העיר. ראש עיר לא היה רוצה שיהיו הפרעות שכאלה במהלך תקופת בחירות. כשהזמנתי את העבודה על הגשר לא חשבתי שיגיע מצב בו אצטרך להתראיין על כך בתקשורת. לא חשבתי שהנושא יהפוך למשבר. בסופו של דבר נדרשים 4 עובדים שיעבדו בשבת. כל שבת עובדים בישראל עשרות אנשים. כעת בגלל ארבעה אנשים מבטלים עבודה שתוכננה זמן כה רב? אני לא מאמין לעובדה ששר התחבורה לא ידע על העבודות הללו בסופי שבוע. אני לא הזמנתי את מועד הבנייה אלא חברת נתיבי איילון. כששאלתי אם ניתן לדחות את העבודות נאמר לי שצריך לסיים אותם מהר לפני החורף".

"אילו שר התחבורה היה משיב לטענות שלנו עם תשובה רצינית לא היינו מגישים את העתירה לבג"ץ", הוסיף, "זה מאוד פשוט. עיריית תל אביב הזמינה עבודה ואנו רוצים שהיא תתבצע. ברגע שלא מבצעים את העבודה פנינו בג"ץ".

בהמשך התייחס השר לתופעת האופניים החשמליים ברחבי תל אביב-יפו: "אני בעד התחבורה באופניים, היא דבר נפלא בעיני. כשנכנסתי לתפקידי רק 3% מתושבי העיר השתמשו באופניים ככלי רכב יום יומי וכעת לפחות 20% משתמשים באופניים ככלי תחבורה יעיל וטוב. כבר לפני עשור פנינו למשרד התחבורה והצבענו על התפתחות בעיית תאונות האופניים. אופניים חשמליים הם אופנוע. וכלי שהמנוע החשמלי שלהם עוזר למהירותם. בחסות האופניים נכנסים אופנועים שמתנהגים כאופניים רגילות וזה דבר מסוכן מאוד כי ילדים רוכבים עליהם ואיש לא עשה דבר".

"הסיבה לכך", פירט, "היא היעדר התחבורה הציבורית במדינת ישראל. היה נוח למשרד התחבורה להתעלם ממשבר התחבורה הציבורית כי נוצרה האופציה של רכיבה באופניים החשמליים כתחליף. בברלין אין כמות אופניים חשמליים כמו זו שיש במדינת ישראל. בניתי בתל אביב-יפו 140 קילומטרים של שבילי אופניים שהרבה יותר מכל מדינת ישראל. משרד התחבורה הבטיח שיעשה שבילי אופניים אך בינתיים לא סלל שביל אחד כי למשרד התחבורה יש בעיה עם כל דבר מורכב".

על הביקורת של השר ישראל כ"ץ על היעדר האכיפה של העיריות בחוקי התעבורה בכבישים ובשבילי הולכי הרגל חולדאי תקף: "שר התחבורה הוא אמנם גם שר לענייני מודיעין אך כנראה שאין לו מודיעין נכון בנושא. בתשעת החודשים האחרונים הוסמכו 180 פקחים וניתנו 15 אלף דוחות על המדרכות ובכבישים. לצערי אסור לי לאכוף שום דבר בנושא האופניים החשמליים על פי חוק. כל שביכולתנו הוא לכנוס את הרוכבים ב-100 ש"ח ולדרוש מאותם נערים, שאסור להם לרכוב על אופניים שכאלה, לרדת לכביש יחד עם המכוניות ולסכן את חייהם. גם אין לסמן הגדרה בכביש לחצייה בצומת. שנים שאני פונה למשרד התחבורה בנושא וגם את זה הוא לא מבצע".

"הטענות של שר התחבורה הן מגוחכות", סיכם, "לפני כעשור הנחנו על שולחן הכנסת והממשלה את הצורך ברשות מטרופולינית שתעסוק בכל היבטי התחבורה במטרופולינים. כל הרשויות הסכימו ושר התחבורה הוא זה שמעכב את התהליך. שר התחבורה גורם לזה שהכל כאן ברדק. כשהנכד שלי נדרש להגיע לחוג שנמצא שלושה קילומטרים מהבית שלו הוא נדרש לעלות על שני אוטובוסים. קווי רכבת הם חסרי משמעות בסוגיה. הדבר המשמעותי הוא כמה זמן ממוצע לוקח לאזרח במדינת ישראל להגיע מביתו למקום העבודה ובחזרה. בינתיים משך הזמן רק הולך ומתארך".

 

עריכה: איתמר זיגלמן

04/10/2018

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


רון חולדאי
רון חולדאי  |  צילום: איליה מלינקוב
Paris