אילה חסון

"בין 15 ל־20 מנדטים טרם החליטו, הם יכריעו את הכף"

מה יהיה חלקה של הרשת החברתית בקמפיינים ובמאבקים של בחירות 2019? • מרכזי מאוד, אם שואלים את איש יחסי הציבור עו"ד איתן לוין


הרשתות החברתיות ככל הנראה תשחקנה תפקיד משמעותי בבחירות הקרובות. אילה חסון גייסה שני מומחים בתחום, עו"ד איתן לוין ממשרד יחסי הציבור פאר לוין וחוקר החשיבה היצירתית מהמרכז הבינתחומי ד"ר אייל דורון. 

עו"ד איתן לוין: "אם פעם כלי התקשורת המסורתיים היו משפיעים, היום הרשתות החברתיות וקבוצות הוואספ הפכו לכלי תקשורת הכי יעיל להפצת מידע לקהל יעד ספציפי. שם הזירה האמיתית מתנהלת. קשה לשנות עמדות בקצוות ולכן כל אחד פונה לגוש המתלבטים. מי שאני מזהה אותו כתומך אני לא צריך להשקיע בו אנרגיה והסיכוי שאשנה מישהו שהוא מאוד מתנגד לי הוא קלוש. התפקיד של הפוליטיקאי הוא לאתר את הקולות הנודדים שיכריעו את הכף. בין חמש עשרה לעשרים מנדטים מתנדנדים היום בקולות של אנשים שטרם החליטו במי לתמוך".

ד"ר אייל דורון: "נבין את מערכת הבחירות הזאת רק תוך כדי תנועה. אנחנו צפויים לראות כאן מהירות תגובה שלא הכרנו כשהפוליטיקאי פונה ישירות לקהל שלו. הסיפור האותנטי והמיידי עוקף את המסלול הרגיל כשהפוליטיקאי קורא לקהל שלו ללכת אחריו דרך מסלול החדש ו'האמיתי' לטענתו וזה מה שמשתלט על השיח הפוליטי היום. ראינו את זה בבחירות בארצות הברית כשהפרשנים הליניאריים התרסקו פעם אחר פעם יחד עם פירוק עידן ה'סיפורים הגדולים'".

"יש להבדיל בין קהל צעיר, שטבעי לו שאין סיפור אחד, לבין קהל מבוגר יותר שצריך איזושהי אחיזה", הסביר, "קהל שכזה אפשר לאסוף אותו לטלטל אותו. אם נסתכל על המציאות הישראלית נבחין בארבעה סיפורים שמתחרים ביניהם. הראשון- שתי מדינות לשני עמים כי אחרת אין לנו מדינה. השני- רק מדינה אחת טובה לישראל. השלישי, שהוא גם הסיפור של בנימין נתניהו, הוא שהזמן פועל לטובתנו. והסיפור הרביעי הוא שאין סיפורים גדולים וצריך להתמקד בבעיות היום- יום".

האהדה לנתניהו - כמו לקבוצת כדורגל

אילה ציינה את אלמנט הרגש שלהערכתה הוא דרמטי ומשמעותי ביותר. בין אם אתה אוהב את ראש הממשלה בנימין נתניהו או שונא והקבילה את יחסי האהבה-שנאה לנתניהו לאהדה לקבוצת כדורגל. ד"ר אייל דורון הבהיר שרגש קשור לכל הסיפורים שציין: "ברשת החברתית מנסים לתקוף את הקורא/צופה ולערער אותו בנוגע לשאלת 'איפה האמת'. היום יש המון הסברים שתוקפים אותך ברשת על אותו סיפור כשכל אחד טוען שהוא יותר אותנטי מיריבו. כשהדברים לא באים מהשביל המרכזי של התקשורת זה מייצר מפגש אישי ואמין יותר".

עו"ד לוין התייחס לתופעת הבוטים ברשתות החברתיות שנרכשים על ידי הפוליטיקאים ולמענם: "פריצת הדרך הטכנולוגית מאפשרת באמצעות קידום ממומן להעביר מסר לאוזניים שאתה מעוניין שישמעו אותך. פנייה לגברים, נשים, צעירים, מבוגרים היא שונה בכל פעם. הרשתות החברתיות מאפשרות את זה". ד"ר דורון הוסיף: "תמיד אמרו לנו שבעולם העבודה החדש מי שיידע לשתף פעולה עם רובוטים יידע לעבוד טוב יותר. אנחנו רואים את זה עכשיו גם במערכת הפוליטית. כפי שזה נראה כרגע, בנימין נתניהו עובד במהירות גבוהה יותר ממתחריו ופלטפורמת השליפה המהירה עובדת לטובתו. זאת הסיבה שהוא מדיר את עצמו מהשיח המסורתי בתקשורת. הוא קורא למאזיניו לעזוב את השיח המסורתי כדי להגיע למסלול 'האמיתי' שהוא אחראי עליו. גם טראמפ לקח את זה לקצה. אנשים אוהבים תחושת בטן ואינטואציה ודווקא בעידן של רובוטיקה מחפשים בסוף משהו אינטואיטיבי".

לסיום אילה חסון התייחסה, בהקשר לדברים, לסרטון שפרסם קווין ספייסי כששב לדמותו המצליחה ב'בית הקלפים' כשהגיב לראשונה מאז פיטוריו להפסד הכלכלי של הסדרה: "הוא אמר לצופים שההפקה ניסתה להפריד בינו לבין הקהל אבל הבהיר שהיא לא תצליח. בפועל הוא צדק, הסדרה באמת כשלה אחרי שהוא עזב אותה".

עריכה: איתמר זיגלמן

25/12/2018

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


יום הבוחר
יום הבוחר  |  צילום ארכיון: תומר נויברג/פלאש90
Paris