רדיו ללא הפסקה
רדיו ללא הפסקה
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"אם הנהג לא היה עייף הוא לא היה דורס את החייל המתאבד"

העיצומים ברכבת נמשכים: יו"ר איגוד עובדי התחבורה מודאג ממצב הנהגים • ליאור גוטמן ('כלכליסט'): "רוב הסיכויים שגם מחר תהיה שביתה"


על פי תנועת הרכבות: העיצומים ברכבת ישראל נמשכים גם היום, כאשר ההנהלה, ועד העובדים וההסתדרות לא הצליחו להגיע לסיכום, כשהמגעים צפויים להימשך גם היום. ליאור גוטמן ('כלכליסט') סיפר על הקווים בהם מתקיימת השביתה ומתח ביקורת על הוועד ואבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הסביר את המניעים לשביתה ואת הדרישות שיביאו לסיומה. במהלך השיחה שוחחה ענת גם עם פנינה יונה בר יוסף, שאמורה הייתה לעלות על הרכבת כדי לבקר את המשפחה שלה ותוהה אם תספיק לחגוג לנכדתה את יום הולדתה.

ליאור גוטמן: "השביתה בקווים המושבתים נמשכת. אין יוצא ואין נכנס בקווי הרכבת בין עכו לחוף הכרמל ובין לוד לראשון לציון הראשונים. הקווים הללו מסיעים מדי יום כ-15 אלף נוסעים. והיום מצטופפים בכבישי ישראל עוד 15 אלף בני אדם באוטובוסים ובמכוניות הפרטיות ועומדים בפקק כמו כולם. הבעיה בסיפור הזה הוא שאין אבא ואמא למשבר הזה. ההסתדרות מנסה לפשר אך יו"ר ההסתדרות היוצא נמצא עמוק בפוליטיקה. משרד התחבורה יושב וצופה מצד, אלוהים יודע איפה הם. הנהלת הרכבת דורשת שהנהגים ישובו לעבודה והוועד לא מוכן להתקפל, בינתיים אזרחי ישראל סובלים יו"ר אגודת. ועד עובדי הרכבת הבטיח שלא יפגע בנוסעים אך היום אנחנו רואים שהוא הפר את הבטחתו. אנחנו לא נגד עבודה מאורגנת ואבל מנכ"ל הרכבת אוטוטו עוזב. הרכבת סובלת בכל מקרה מצפיפות נוראית. זה הזמן להתעמר בנוסעים?".

פנינה (נוסעת ברכבת ישראל): "אני נוסעת ברכבת לכרמיאל מידי שבוע, אני אמורה לנסוע מחר ואני לא יודעת מה יהיה. שוחחתי אמש עם נציג רכבת ישראל שאמר שכל הקווים נפתחו ושהכל אמור לעבוד. דקה אחרי כן הודיעו בתקשורת שהשביתה נמשכת. כשאני נוסעת לצפון אני מגיעה עם המון ציוד בתוך עגלה, הייתי אמורה לחגוג לאחת הנכדות יום הולדת אך זה כנראה יידחה".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "אני מבין את הכעס, שביתות הן לא לוקסוס ויש להן מחיר. אנחנו האחרונים שרוצים לפגוע בציבור. בחמש שנים האחרונות לא פגענו ולו בנוסע אחד. בחברה ההנהלה החליטה שפוגעים במנוחה ובהפסקות הנהגים שהיו מאז ומתמיד וזאת במקום לגייס עוד כוח אדם. מדובר בנהג ששולט על מפלצת ברזל ולעיתים אין לו רבע שעה הפסקה לעצמו, אני מתבייש לומר שיש נהגים שמשתינים בשקית כי אין להם זמן להתפנות. נהג מסוים אף העיד בפניי שאילו הייתה לו הפסקה מסודרת אולי הוא לא היה דורס למוות את החייל שקפץ וניסה להתאבד על הפסים".

ליאור גוטמן: "הבנתי שהוצעו פשרות וכל צד דחה את הפשרה של הצד השני. אילו פשרות הוצעו?"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: "בית המשפט הציע לקחת עשרה נהגים שנמצאים בכוננות ולהכניס לסידור העבודה. מה שיאפשר הפסקות ארוכות יותר. ההנהלה החליטה להשאיר אותם בכוננות. שם זה התפוצץ. אנחנו רק מבקשים הפסקה נורמאלית לנהגים. אם יתנו הפסקה נורמאלית מחר בבוקר כל הסיפור הזה יסתדר. הטענה שהשביתה קשורה לבחירות היא שטויות. לא אנחנו החלטנו על הרעת התנאים לנהגים אלא הנהלת החברה קיבלה החלטה באופן חד צדדי. מחר באזור הבוקר נשב שוב למשא ומתן ואני מקווה מאוד שנהיה אנשי הבשורה".

פנינה (נוסעת ברכבת ישראל): "הרכבת הישירה האחרונה לכרמיאל אמורה לצאת ב- 9:51. מקווה שזה יסתדר עד אז.

ליאור גוטמן: "מחרתיים מבקר המדינה אמור לפרסם דו"ח על התחבורה הציבורית ושם יש פרק שלם על הרכבת. כבר קראתי את הדו"ח ואני יכול לומר לכם שהמצב 'אלוהים ישמור'. אתם משמשים ככלי לנהלה שתטען שהוועד מתעמר ברכבת ישראל והיא לא הגוף שצריך להבריא אותו".

עריכה: איתמר זיגלמן

 

11/03/2019
הישארו מעודכנים

"גם מחר עלולה להיות שביתה"
"גם מחר עלולה להיות שביתה"  |  צילום: דוברות רכבת ישראל