רדיו ללא הפסקה
רדיו ללא הפסקה
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ניסים משעל

"אם העובדים לא יתיישרו - נסגור ונקים מחדש"

תגובתו של השר ישראל כ"ץ להמשך השבתת הרכבות • "אני רואה בחומרה את הגיבוי שנותן אבי ניסנקורן להתנהגות הפראית הזו של ארגון העובדים"


הבוקר (ו') הושבתה תנועה הרכבות שוב, בפעם ה-מי יודע כמה, ובכל זאת – שר התחבורה ישראל כץ ממש לא מתרגש ("עשיתי ברכבת ישראל מה שלא עשו מעולם"); תוקף את אבי ניסנקורן ("הוא החליט שפוליטית זה לא טוב שנהגי הקטר יהיו חולים ולכן החזיר אותם תוך שעתיים לעבודה"); ולא ממהר להילחם על תיקים בממשלה ("אשב עם נתניהו ונדבר"); ריאיון לוחמני.

דווקא ביום שישי, דווקא ביום שבו החיילים חוזרים הביתה, שמונה מנהלי תנועה ברכבת ישראל הודיעו על מחלה – מה שהוביל לשביתה בתנועת הרכבות בכל חלקי הארץ. שר התחבורה, המודיעין והאסטרטגיה ישראל כץ הסביר מה השתבש הפעם: "וועד העובדים נקט בפעולות שעלולות לסכן את חיי נוסעי הרכבת בגלל היעדרות של פקחי בטיחות. אני מגבה לחלוטין את ההחלטה של הנהלת הרכבת להפסקת תנועת הרכבות ברחבי הארץ.

"הנחתי את הנהלת הרכבת לפנות מיד לבית הדין לעבודה שיורה לוועד העובדים להחזיר את פקחי הבטיחות לעבודה, ובמקביל לנקוט בצעדים משפטיים נגד יושבת ראש הוועד והחברים שלה, ואם יהיה צורך - לשלוח אותה עוד פעם הביתה כמו שעשינו לפני למעלה מחמש שנים". מבחינתו, אין בדבר ההשבתה ייצוג של עובדים אלא חבלה של ממש בנוסעים. ומי שותף לכל הבלאגן הזה? אבי ניסנקורן. "אני רואה בחומרה את הגיבוי המתמשך שנותנים אבי ניסנקורן וחבריו להסתדרות מזה תקופה ארוכה להתנהגות הפראית של ועד העובדים ולפגיעה חמורה בציבור הנוסעים", תקף כץ.

כבר תקופה ארוכה שיש כאוס בהתנהלות הרכבת. זה באחריותך וזה במשמרת שלך.
"עשיתי ברכבת ישראל מה שלא עשו מעולם. עשיתי סדר ברכבת. יושבת ראש הוועד נשלחה הביתה בדבר תופעה חריגה שלא הייתה כמותה, הועברו פונקציות של הקמת מסילות חדשות לחברות ממשלתיות אחרות, חתמנו הסכם ש־30% מהתחזוקה החשמלית תעבור לחברה פרטית מתחרה וכל הנורמה ברכבת השתנתה. ואכן, הרכבת התרחבה מ־30 מיליון נוסעים ללמעלה מ־60 מיליון".

אנחנו מדברים על אותה רכבת? מה יגיד לעצמו החייל שאין לו איך להגיע הביתה?
"הוא יגיד שיש כאן שר שעשה סדר בנמלים, בשמים הפתוחים, בתשתיות וברכבות. יש רכבות בהיקף רחב, וכל זה קרה כי יושבת הראש סולקה הביתה והחברה התרחבה. כרגע אנחנו באמצע ארגון מחדש ברכבת וזו התשובה. המנכ"ל נשלח הביתה על ידי הנהלת הדירקטוריון, והוועד עצמו משבש באופן משמעותי את התפעול והתפקוד של הרכבת".

מתלוננים על העומס בקו נהריה-חיפה-תל אביב? גם כאן הכל באשמת הוועד. לדבריו של כץ, קיימת אפשרות להעביר קרונות מקו כרמיאל- תל אביב, אבל "הוועד לא מאפשר לעשות את זה". עוד דבר שנתקע בגלל הוועד: להשלים את החשמול מקו ירושלים-נתב"ג לתל אביב. "זה יכול היה להסתיים אבל ההסתדרות ובתי הדין לעבודה מגבים אותם.

"אולי הם החליטו שעכשיו זה הזמן למפגן כוח פוליטי אבל הם יתקלו בתגובה אחרת לחלוטין", הבטיח השר. "אעשה את מה שעשיתי בעבר. אעשה סדר ברכבת ישראל. אם ההסתדרות תמשיך לגבות אותם, אני מתכוון לפנות לראש הממשלה ולחוקק את חוק 'בוררות חובה בשירותים חיוניים' שיאסור שביתות בשירותים חיוניים כמו הרכבת. לא אאשר לוועד להמשיך במה שהוא עושה בחודשים האחרונים ולפגוע בציבור הנוסעים".

     

"אנשים אמרו תודה על הכבישים והרכבות"

כבר עשר שנים שישראל כץ מכהן כשר התחבורה ועדיין הכאוס ברכבות מסרב לדעוך. עם זאת, כץ לא ממהר לקחת אחריות: "הבאתי את הרכבת למקומות שלא הייתה בכלל ועשיתי מהפכה. זאת עובדה. פתחתי עשרים תחנות חדשות, חיברתי את כרמיאל ואת שדרות למדינה - וראינו את זה בבחירות. אנשים אמרו תודה על הכבישים, על הרכבות, על החיבור".

וזה שהרכבת הגיעה להפסד שנתי של 340 מיליון שקל ושיש ירידה בכמות הנוסעים וירידה בתנועת מטענים? זה כבר לא בשליטתו. "אני לא מנהל את הרכבת", הסביר. "הרחבתי את הרכבת מכלום. היא הייתה במדינת תל אביב - כמו הקלפיות של כחול לבן. הרחבתי אותה לכל המדינה".

אבל אין רכבת והנוסעים סובלים סבל רב.
"נכון, ונעשה סדר. אנחנו בשלב הקריטי ועקב ההתרחבות צריך לעשות ארגון מחדש. הוועד מנסה למנוע את התהליך ולסחוט כספים וההסתדרות מגבה אותם. בעניין הזה נפעל בכל העוצמה. אי אפשר לבטל את כל מה שנעשה ברכבת".

הכאוס לא קיים יום יומיים. הוא קיים כבר שנים.
"הוא לא שנים, הוא כמה חודשים. היו שנים בלי שביתות. אני עשיתי מה שאף שר לא עשה. עשיתי סדר. ההסתדרות - ואולי זה ניסנקורן ואולי זו הפוליטיקה, נותנת יד לדברים שכבר עברו מסדר היום. הציבור בישראל לא יסבול את זה. אקבל גיבוי מהממשלה ומהציבור לעשות סדר, ואם צריך לשלוח הביתה - אשלח הביתה.

"או שהם מתיישרים או שנסגור את הגוף הזה ונעשה אותו מחדש. כך עשיתי בזמנו. הייתי השר היחידי והראשון בתולדות המדינה שעשה את זה ולכן הצלחתי לפתח את הרכבת. הסיפור הזה נגמר. נגמרו הבחירות וכל המשחקים וכל הפוליטיקה. אני מצפה מאנשי כחול לבן לגבות את המהלכים שלי כמו שאמרו בבחירות שלא יסבלו דברים מהסוג הזה.

"היו נהגי קטרים חולים וניסנקורן החליט שפוליטית זה לא טוב לרשימה שלו וזה לא פוגע דווקא בממשלה כמו שהוא רצה – כך שהוא החזיר אותם תוך שעתיים לעבודה. אף אחד בציבור לא טיפש. כולם מבינים מה קורה. נגמר. או שמתיישרים או שנעשה סדר בדרך שעשינו בעבר".

   

"אתרום למדינה כמו שעשיתי עד עכשיו"

כמה ימים אחרי הבחירות בהן קיבלה מפלגת הליכוד 36 מנדטים, ובנימין נתניהו הוא זה שירכיב כנראה את הממשלה הבאה, לא ברור עדיין אם כץ יקבל שוב את תפקיד שר התחבורה או שיעבור למשרד ממשלתי אחר. גם הוא, לטענתו, מתעקש שטרם חשב על האופציות: "אני לא נכנס לזה כרגע. אנחנו נמצאים בשלב שתוצאות האמת כבר קיימות. ניצחון ענק והישג גדול לליכוד וראש הממשלה".

הניצחון הגיע – איך לא, גם הודות למצב התחבורה. "אחת הסיבות להישג זה הכבישים, הרכבות וחיבור הפריפריה", אמר. "אני גאה במה שעשיתי. כשיגיע הרגע אדון עם נתניהו והשותפות העמוקה בינינו ודאי תימשך. אני בטוח שהדברים יועדו למקום הנכון ביותר כדי לאפשר לי לעשות ולתרום למדינת ישראל כמו שעשיתי עד עכשיו".

   

תגובת ועד עובדי הרכבת: 'לא ניתנה שום הנחיה או הוראה לאף מנהל להשבית שום פעילות. ועד העובדים קרא על ההחלטה חסרת האחריות המיותרת של הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות. מדובר בעובדים שחולים כבר כמה ימים. הוועד פועל על מנת למצוא עובדים שיחליפו את מנהלי המשמרת החולים'.

  

עריכה: מיכל דאבי 

12/04/2019
הישארו מעודכנים

השר ישראל כץ
השר ישראל כץ  |  צילום: דוברות משרד התחבורה