רדיו ללא הפסקה
רדיו ללא הפסקה
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
אראל סג"ל

"נראה עד כמה האמריקנים ילכו רחוק"

אמיר איל (אינפיניטי) על מעורבותה של סין בנמל חיפה, שעתידה לסכן את ביטחון ארצות הברית • מיליארד סינים כן טועים?


הסנאט האמריקני הצטרף לביקורתו הנוקבת של ממשל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על היחסים בין ישראל לסין. הצעת החוק שמקדם הסנאט בימים אלה מפנה אזהרה נוקבת לישראל בשל הכוונה להעניק לחברה סינית את האחריות להפעלת נמל חיפה. אמיר אייל ('אינפיניטי') שפך אור נוסף על הפרשה בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103fm. 

"זה חלק מהמאבק האמריקאי הכולל בסינים. הסינים לא רק בנו את נמל חיפה ואשדוד. יש להם אסטרטגיית נמלים בכל העולם כחלק מדרך המשי החדשה שלהם. בעגן הים התיכון הם מחזקים מעל ל-12 נמלים במלטה, מרסיי, גנואה, ולנסיה ועכשיו גם חיפה. זה חלק מהתוכנית ארוכת השנים של נשיא המדינה להחזיר את סין להיות הממלכה התיכונה והדומיננטית. הנשיא שם לעצמו כמטרה שאמריקה תפסיק להפסיד. כיום היא אמנם עוד לא מנצחת אך היא בהחלט מפסיקה להפסיד. כל עסקה שיש לחברה אמריקאית מול הסינים לא מאושרת יותר".

לסינים יש מעורבות אדירה בכל העולם. הם בונים תשתיות כבר שנים. מדברים כיום על הקמת ציר מהמזרח לאירופה, ולישראל היה חשוב שהוא יעבור גם דרכנו. משרד האוצר תומך ומשרד הביטחון והמל"ל מאוד מודאגים מפגיעה ביחסים עם האמריקאים. איך מרבעים את המעגל?
"כל הסכם כזה או אחר עם הסינים צריך להתרחש מאחורי הקלעים ולא בפרונט. אנחנו נצטרך לבחור צד ולדעתי אין לנו ספק באיזה צד אנחנו חייבים לבחור. זה מזכיר לי את עסקת הפאלקון בשנות ה-90 בה ישראל חתמה על הסכם של מתן טכנולוגיה ומטוסים לסינים, והאמריקאים דרשו מאיתנו לבטל אותו. בעקבות כך נדרשנו לשלם 300 מיליון דולרים פיצויים לסינים על ביטול ההסכם. ייתכן שתהיה פשרה דומה גם בנושא הנמלים. משרד התחבורה אומר שעסקת הפעלת הנמל בחיפה אינה כה משמעותית כי מדובר ב-98% עובדים ישראלים לכל הפחות".

כשאמריקאים מחליטים משהו לפי הספר אז מבחינתם זה לפי הספר. הבעיה היא לא הסיני היחידי שעובד או לא עובד בנמל חיפה - זה קרב הגמוניה. זה עניין עקרוני. ישראל לא יכולה לסכן את היחסים שלה עם ארה"ב ולכן ברור שהיא תמיד תהיה קודמת לכל. השאלה היא אם הפנימו את הבעתיות הזו?
"הבעיה כבר מאחורינו. אין כאן דילמה. נעשה מה שהאמריקאים ירצו. הפרדוקס הוא שהסינים מתפעלים היום שלושה נמלי ים אמריקאים גדולים מאוד".

מה שמותר להם אסור לנו.
"זה מראה על תכנון שלא מסתכל על כל התמונה. הסיבה שהקימו את הנמלים הללו הייתה כדי להוציא את הכוח מהעובדים שכל הזמן השביתו את הנמלים. אמרו שמי שיעשו את העבודה הכי מהר ויביאו את הכסף זה הסינים. אף אחד לא חשב על המשמעויות הביטחוניות וכעת זה מכה בנו בפנים".

 

עריכה: איתמר זיגלמן

16/06/2019
הישארו מעודכנים

נמל חיפה
נמל חיפה  |  צילום: יוסי זמיר/פלאש90