איפה הכסף
עם ענת דוידוב

מי שנוהג לבד מאחר לבד

מדוע פתיחתו של הנתיב הציבורי החדש הובילה הבוקר (א') דווקא ליותר פקקים? • שי קדם ממשרד התחבורה: "אנחנו מייצרים אלטרנטיבה"


הנתיב הציבורי בכביש החוף שנחנך ביום ו' האחרון זמין לנהגים אשר יסיעו ברכבם הפרטי נוסעים נוספים, אך הבוקר (א') נהגים רבים דיווחו דווקא על פקקים ועומסי תנועה גדולים. שי קדם, מנהל אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, התייחס ליתרונות ולחסרונות של היזמה החדשה.

"צריך לראות איך מייצרים תמהיל של פתרונות שיאפשר לאנשים לקבל מענה לצורך להתנייד ממקום מקום בצורה מהירה. המשרד כן מייצר מערכת של מענים אך אנחנו נשארים עם תשתית כבישית שיש לה מגבלות הרחבה וגם היא מביאה עמה ביקוש. כל נתיב שפותחים לרכב רגיל מביא גם לעלייה בכמות הרכבים שנוסעים בו".

אולי תמריץ כספי יסייע בנושא התחבורה השיתופית?
"בכביש 2 עומד לצאת לדרך פרויקט מאוד גדול של הוספת נתיב נוסף שייקרא הנתיב המהיר. זה ייקח כמה שנים וכמתכנן אני שואל את עצמי האם זה אומר שבמשך 4-5 שנים דינם של אנשים שנוסעים לבד ברכב לעמוד בפקק. מי שנסע מנתניה הבוקר גילה שיש גם אלטרנטיבה. מי שבחר לנסוע עם עוד אדם אחד ברכב נסע מהר יותר הבוקר. מי שבחר לנסוע בתחבורה הציבורית חסך 20 דקות. רק היום נחסכו עשר דקות בנתיבי איילון לאלו שבחרו בתחבורה הציבורית ובתחבורה השיתופית. המטרה של הכביש היא לא העביר כמות רחבים רכבים גדולה אלא כמות אנשים גדולה. הנתיב החדש יוכל להעביר 4500 איש אם אנשים ייסעו בתחבורה השיתופית".

איזו אכיפה תהיה לכביש הזה?
"האכיפה היא אכן תנאי. בכל נתיב יש אופנוענים של המשטרה. במקביל אנחנו מנסים לפתח טכנולוגיות לזהות את כמות הנוסעים ברכב. מחפשים פתרונות של אינפרה אדום וכד'. בינתיים 200 רכבים ירדו היום מהכביש.

בתחילת האייטם ליאור גוטמן, כתב התחבורה והתשתיות של 'כלכליסט' התייחס לנושא. 

עריכה: איתמר זיגלמן

06/10/2019

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


הנתיבים החדשים יפחיתו את הפקקים?
הנתיבים החדשים יפחיתו את הפקקים?  |  צילום: גילי יערי/פלאש90
Paris