103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

מתוק לו, מתוק לו

מה הופך יוגורט ללא סוכר ותחליפי סוכר למתוק? • ד"ר מאיה רוזמן הסבירה: "יש שני ממתיקים שלא נחשבים לתחליפי סוכר"


המאזין סיפר על יוגורט שהוא אוכל במתיקות מעודנת, שלא כולל תוספת סוכר או תחליפי סוכר. אם כך, מאין מגיעה המתיקות? ד"ר מאיה רוזמן הסבירה על ממתיקים שלא נחשבים לתחליפי סוכר, וגם על החיידקים שיכולים לתת תחושה מתוקה לאוכל.

"אז איך יש לו מתיקות אם זה בלי סוכר?" תהה המאזין. "מעניין באמת, יש שני ממתיקים שלא נכנסו לרשימת תחליפי הסוכר, סטיביה שעשוי מצמח, וסוכרלוז שעשוי מסוכר" השיבה ד"ר רוזמן אך להפתעתם אינם נכללים במרכיבי היוגורט. 

רשימת המרכיבים של היוגורט: חלב מפוסטר, רכיבי חלב, סיבים תזונתיים, חומרי טעם וריח בתוספת חיידק פרו-ביוטי. 

ד"ר רוזמן שאלה את המאזין האם המתיקות שונה ממתיקות שיש במוצרי חלב נוספים שצורך ועל כך השיב המאזין בחיוב. אכן תעלומה. ד"ר רוזמן העלתה השערה נוספת: "יכול להיות שהתוספת של החיידקים גרמה לפירוק של הלקטוז, סוכר החלב, והתוצר הוא גלוקוז, שיש לו סוכר מתוק. יכול להיות שבגלל זה יש את המתיקות ושבגלל זה הוסיפו את החיידקים".

המאזין תהה האם משמעות הדבר שרמות הסוכר ביוגורט גבוהות מאלו המצויות ביוגורט רגיל. "אני מניחה שההבדל לא נורא משמעותי, כי הלקטוז מפורק בסופו של דבר במעיים שלנו, והופך לגלוקוז וגלקטוז. מה זה משנה אם זה מתפרק רק ביוגורט?"

בהמשך השיחה שאלה המאזין את ד"ר רוזמן שאלה נוספת, "שמעתי דברים לא טובים על אומגה, שזה לא מומלץ בכמות גדולה. זה נכון?" ד"ר רוזמן הסבירה למאזין כי: "יש לנו את החומצות שומן החיוניות הרב-בלתי-רוויות שהגוף לא יכול לייצר בעצמו, שהן אומגה 3, 6, ו-9. אנחנו חייבים לקבל אומגה 6 במזון". 

הבעיה בצריכת אומגה 6 במזון היא "שמבחינה בריאותית אנחנו רוצים שיהיה יחס של פי 6 אומגה 3 מאומגה 6, ובפועל אנחנו אוכלים פי 20 אומגה 6 מאומגה 3" טענה ד"ר רוזמן. "המצב הזה יוצר קצת דלקתיות בגוף, גורם נזק לכבד, מחלות לב וכיו"ב" הסבירה.

"ברגע שאתה אוכל ביחס הנכון יש לזה רק יתרונות כמובן" הרגיעה ד"ר רוזמן את המאזין ואמרה: "בכל הנוגע לחומצות השומן, היחסים ביניהם מאוד חשובים, היחס בין השומן הרווי לעומת הבלתי רווי, חד-בלתי-רווי לעומת רב-בלתי-רווי. יש פה מערכת יחסים מאוד מסובכת. אני חושבת שברגע שאתה אוכל בתזונה נכונה - לא צריך להיכנס ללחץ".

אם כן, אילו מזונות מכילים אומגה 6? שמן זרעי ענבים, שמן תירס, שמן כותנה, שמן שומשום, מיונז ובשמן נר הלילה שמשתמשים בו בכמוסות". ובאגוזים? "בחלק יש, באגוזי מלך יש אומגה 3 (2 גרם), אומגה 6 (33 גרם), ואומגה 9 (14 גרם)". 

לסיום, הציעה ד"ר רוזמן למאזין לבדוק עבורו את ערך האומגה 6 בדג לבחירתו, המאזין בחר בדג הסלמון. "בסלמון יש יחסית יותר אומגה 3 מאומגה 6, כנראה שנוכל למצוא את היחס הרצוי ביניהן יותר בדגים.אני מציעה לך לא להיכנס לסטרס מהעניין הזה ופשוט לאכול בריא".

עריכה: עופרי גליכמן

14/02/2020
הישארו מעודכנים

מאין מגיעה המתיקות?
מאין מגיעה המתיקות?  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Images