איפה הכסף
עם ענת דוידוב

המורים נגד רפורמת החינוך המיוחד

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, לקראת שביתת האזהרה שתתקיים מחר (ו'): "הרפורמה פוגעת בילדים המיוחדים וגם בילדים הרגילים"


הנהגת ההורים הארצית הודיעה כי תקיים מחר (ו') שביתת אזהרה בת שעה וזאת במחאה על הרפורמה בחינוך המיוחד. יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, הסבירה מדוע המורים מתנגדים לרפורמה ומתחה ביקורת חריפה על התנהלות משרד החינוך. בהמשך ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, הגיבה.

"אנחנו לא נגד החוק, אנחנו נגד היישום של הרפורמה", הסבירה בן דוד, והוסיפה: "יש פגיעה קשה מאוד בילדים המיוחדים האלה שמשולבים בכיתות הרגילות, גם בילדים הרגילים וגם בציבור עובדי ההוראה, מכמה סיבות. ראשית, עובדי ההוראה לא הוכשרו בחינוך המיוחד. משרד החינוך טוען ש60% הוכשרו - לא היו דברים מעולם. אנחנו עשינו סקר בקרב עובדי ההוראה וגילינו ש-92% אמרו לנו בצורה חד משמעית, שההכשרה שהייתה להם היא בין 0 ל-5 שעות בלבד. מעבר לכך, מה שקורה, יש את הנושא של שאלון רמת התפקוד, שמבקשים מעובדי הוראה, שלא הוכשרו, ועל פי השאלון הזה של 184 שאלות מאוד מתוחכמות, נקבעת הרמה של הילד".

בעצם נותנים לאנשי ההוראה בשטח, שלא הוכשרו, כפי שאמרת, ו/או הוכשרו 5 שעות, לענות בעצם על שאלון פסיכולוגי מאוד מורכב, ועל פי זה יוחלט מה רמת ההשתלבות הנדרשת או באיזו רמה נמצא הילד.
"בדיוק ככה. למעשה, מה שקורה, זה שאותו עובד הוראה, שלא הוכשר, קובע וחורץ את דינו של התלמיד - ולכך אנחנו מתנגדים. עכשיו עשו ועדה, יושבים עוד אנשים ועוד פסיכולוגים, אבל זו פיקציה. אומרים לנו הפסיכולוגים, 'גם כאשר אנחנו, פסיכולוגים מומחים, אומרים משהו בוועדה, דעתנו לא נשמעת, כי מה שחשוב זה מה שיצא ברמת התפקוד באותו שאלון'. אני פשוט המומה, יש דברים הזויים שקורים במערכת החינוך שמעולם לא קרו. כשמנכ"ל משרד החינוך מתעסק בסטטוסים, יורד לשטח ומאיים על הציבור, על ראשי ערים, שאם המורים לא ימלאו בעירו את השאלונים, הוא פשוט יקצץ מהתקציב של החינוך המיוחד. איפה נשמע דבר כזה? היום הוא ביקר ברחובות ופשוט איים שם על הממונים בחינוך כדי שהמנהלים יורו למורים למלא את השאלון, כי ברחובות לא ממלאים ובעוד הרבה מקומות לא ממלאים".

איזה תיקונים אתם דורשים? מה צריך כרגע, בעיניכם, לעשות?
"אני סיירתי אתמול בצפון, אני שמעתי את המורים, הם אומרים, 'אנחנו לא הוכשרנו. מעבר לכך, אין לנו את בעלי המקצוע הפארא רפואיים. אין לנו קלינאית תקשורת, אין לנו מנתחת התנהגות, אין לנו אנשים שיעזרו לנו וגם לילדים הללו'. אז אנחנו אומרים, 'חבר'ה עצרו, התחלתם פיילוט בצפון, בואו תסיקו מסקנות, תפיקו לקחים, בואו נראה מה קורה, מה עובד, מה לא עובד. תחכו שנה, תחכו שנתיים. אתמול גם קיבלנו מידע, שהודיעו למחוזות כי מבקשים לעשות 600 ועדות בשבוע. חברים, הילדים הם לא פס ייצור, אנחנו לא במפעל".

בהמשך הגיעה תגובתה של ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך: "יש פה מסע תעמולתי, מגמתי, מעוות וחסר בסיס עובדתי", אמרה שמחון, והוסיפה: "מדובר ביישום חוק שנחקק בבית המחוקקים. אם יפה בן דוד רוצה לשנות חוקים, שתפנה לכנסת ישראל. התפקיד של משרד החינוך הוא ליישם את התיקון לחוק באופן מיטבי, ואני אסביר מה התיקון. יש גבול לסילוף של עובדות, אפילו את המהות של החוק היא לא יודעת. החוק הזה לא נועד לקחת את כל התלמידים ולשלב אותם בחינוך הרגיל. המהות שלו היא לאפשר זכות בחירה להורים, לבחור את המסגרת שבה הילד יתחנך. הם יכולים לבחור ללכת לחינוך מיוחד, והם יכולים ללכת לכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, והם יכולים גם לבחור בבית ספר רגיל ולקבל משאבים. הדבר השני, אנחנו רוצים לאפשר לילדים את הזכות שלהם להיות במסגרת שבה הם יבחרו, ולא משנה מה המסגרת, ויוכלו לממש את הפוטנציאל שלהם. יש לנו ילדים אוטיסטים שנמצאים בכיתות חינוך רגיל, ולומדים 5 יחידות ועושים בחינות בגרות. אנחנו רוצים לתת הזדמנות שווה, זה התפקיד שלנו. אנחנו רוצים שבתי הספר יהפכו להיות מכילים וסובלניים. שתהיה תמונת מראה לחברה הישראלית".

יפה בן דוד אומרת שבמחקר שלהם, 92% מהמורים אומרים 'לא הוכשרנו, או הוכשרנו עד 5 שעות'.
"אז בוא אני אתן לך עובדות. לידיעתך, בשנת טרום יישום החוק, היו לנו 2,255 תלמידים שבחרו לעבור לחינוך הרגיל מהחינוך המיוחד. השנה, אחרי הרפורמה, יש לנו 1,756 שההורים שלהם רוצים שילכו לחינוך הרגיל. אתה יודע על כמה ה-1,756 ילדים מתפלגים? על 500 בתי ספר בחינוך הרגיל ו-2,650 גנים. יש בתי ספר שאין בהם ילד אחד, ויש בתי ספר שבכיתה יהיה מקסימום תלמיד או שניים. הילדים הללו מביאים איתם למערכת החינוך הרגיל את הכלים הבאים: קודם כל בית הספר מקבל סל אישי על כל תלמיד, יש לנו 58 אלף שעות שאנחנו קיבלנו במחוז צפון, כמחוז פיילוט, לשעות טיפול, שעות הוראה ושעות סיוע לתלמידים הללו. משרד החינוך תיקצב, רק במחוז צפון, 23 מיליון שקלים תקציב סל שקלי שעומד לרשות המנהל כדי לתת משאבים לילדים, להוציא אותם לטיולים עם ילדים אחרים. מה קרה? למה יפה בן דוד כל כך גועשת שתלמיד אוטיסט יוכל ללכת לטיול, ובית הספר ינגיש לו בכסף הזה את הטיול? הקמנו מרחבי הכלה, 73 במספר, ובשנה הבאה אנחנו נכפיל את זה. אני אתן לך עובדה אחת לגבי האמירה של יפה בן דוד - 'לא הוכשרנו' - הרי מה קרה עם הילדים האלה קודם? יש כאלה שקיבלו שעות שילוב, מחוץ ליישום החוק. פתחנו 1,377 קורסים, במשך השנתיים הללו, שזה טרום הרפורמה וברפורמה. ו27 אלף מורים השתלמו בקורסים, לא שעה ולא שעתיים. הסתדרות המורים מתוסכלת שאין עכשיו כנסת כדי שתוכל להיטיב עם המורים".

עריכה: אמיתי דואק

20/02/2020

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


"הרפורמה פוגעת בילדים המיוחדים"
"הרפורמה פוגעת בילדים המיוחדים"  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Images
Paris