103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

ירקות טריים או קפואים, זאת השאלה?

פינת המיתוס: האם הוויטמינים נשמרים בירקות כשחותכים אותם או מקפיאים אותם?


השבוע בפינת המיתוס: האם תמיד לאכול עדיף ירקות טריים כי יש בהם יותר ויטמינים?

ד"ר מאיה רוזמן מסבירה, "ויטמין C נהרס כשהוא בא במגע עם האוויר. ככל שחותכים את ירקות לחתיכות קטנות יותר, כך יותר ויטמין C נהרס. לא רק זה, ככל שהירקות החתוכים ישהו באוויר זמן רב יותר לפני צריכתם, כמות ויטמין C תלך ותפחת", הסבירה.

"האם זה אומר, בסלט קצוץ קטן מאתמול כבר לא יהיה ויטמין C?, יש למשל דוגמאות נוספות: בעגבנייה טרייה יש כמות עצומה של ויטמין C, שנהרס בזמן הבישול. ככל שהבישול ארוך יותר, כך יותר ויטמין C נהרס. אז נכון הוא שברסק עגבניות או שקשוקה יהיה הרבה פחות ויטמין C, אבל לעגבניות המבושלות יש יתרון אחר - העגבניה עשירה מאוד בליקופן, שהוא נוגד חמצון שחשוב נגד קטרקט, סרטן הערמונית, ועוד מחלות רבות אחרות. ליקופן זה נספג לגופנו בצורה טובה יותר מעגבניות מבושלות, בהשוואה לטריות. כמות הליקופן הסופית שתיספג מרסק, קטשופ, שקשוקה ואנטי-פסטי שרי, גבוהה יותר מאשר זו שתיספג מסלט טרי".

האם בירקות קפואים יש פחות ויטמינים?  

"הירקות שמגיעים להקפאה עוברים חליטה מהירה והקפאה בשיטה ששומרת על הוויטמינים. בברוקולי טרי או קפוא שנחלוט במים רותחים תהיה אותה כמות ויטמינים.

בחלק מן הירקות הקפואים אף קורה ההיפך: בגלל שזמן הבישול שלהם קצר יותר מאשר ירקות טריים, נשארים בהם אפילו יותר ויטמינים".

 

20/03/2020
הישארו מעודכנים

ירקות ופירות טריים
ירקות ופירות טריים  |  צילום: נתי שוחט/פלאש90