רז שכניק

"'מתוק כשמרלי' הפך לתופעה תרבותית"

אליעד התארח ב'אלבומי המופת' עם רז שכניק • "חשבו שלהיות בר מ'שמש' זאת מקפצה, אבל היו לי קשיים. נאמר שזה גימיק ואני צריך להוכיח שלא עד היום"


סוף השבוע בפתח ואנחנו מצאנו עבורכם את הדרך הטובה ביותר להתחיל אותו. היום (ה') התארח אצלנו באולפן אחד הזמרים האהובים והמוכשרים - אליעד נחום. הוא הגיע עם הגיטרה שלו להנעים לכולנו את הזמן, וחזר אל להיטי המופת שלו לאורך השנים. ספויילר: לאור משבר הקורונה התוכנית הוארכה לשעתיים שכולן מלאות בטוב. 

אליעד סיפר על ההשפעות המוזיקליות שלו ומאיפה הכל התחיל, וכיצד אלבומו הראשון 'סימן' נוצר: "גם כשאני עושה מוזיקה יש מוטיבים מתוך מוזיקה שחורה, אר אנד בי, רגטון, וגם יש השפעות אתניות וסילסולים". 

על היצירה של האלבום הראשון 'סימן' אמר: "בהתחלה עשיתי המון נסיונות עם שירים, זה היה לפני כעשור וניסיתי למצוא את עצמי בשירה באנגלית והרגשתי שאני מפספס משהו. כשהכרתי את המנהל שלי הוא אמר לי לנסות לעשות את זה בעברית, ואם אני אצליח לפצח את התרגום ולעשות את השירים בעברית אתה תהיה הראשון ומכאן השמים הם הגבול, הרגשתי שבאותה נקודה היה משהו מתאמץ, הסוויץ התחיל שעשיתי את הסינגל 'סימן'. פגשתי את רון נשר כתבנו ביחד את המילים ואני הלחנתי עשינו כל מיני נסיונות, נפגשתי עם מוזיקאים שונים והסינגל יצא, הוא לא זכה להכרה ברדיו עם מעט השמעות, אבל בשטח הוא הצליח מאוד וביו טיוב, דידי הררי היה מהבודדים שניגן אותו, הרדיו לא ידע איך להכיל את זה, והיה פער במה שהלך בשטח ביו טיוב לבין מה שקרה ברדיו, אחרי שסגרתי הופעות של שש מאות איש, והבנתי שיש משהו".

בתוכנית חשף לראשונה את הפרויקט החדש שלו בשם 'אליעד טרנסלייט', וניגן בהשמעת בכורה את הגרסה שלו ל'אחרי כל השנים' של עומר אדם: "אני לוקח שירים ישראלים פופלארים ואני שר אותם באנגלית ובעצם מפיק אותם מחדש, ורוב התגובות הן טובות. עשיתי קאבר לעומר אדם שהצליח מאוד ברשת, הגיע למיליוני צפיות בכל העולם. עומר אדם אהב את הגרסה".  

בהמשך סיפר על הלהיט הגדול 'מתוק כשמרלי' וכיצד ההצלחה של השיר השפיעה על חייו: "כשיצא 'מתוק כשמרלי' הייתי די ג'יי והופעתי במועדונים של הקהילה האתיופית שאני חייב להם הרבה, הם מבינים את המוזיקה שלי וצורכים אותה הכי הרבה, וכשהוצאתי את הסינגל  היה לי ליין של מסיבות של מוזיקה שחורה, עליתי על הביט וניסיתי לעשות את הביטים עם השיר והיו לי שמות של זמרים והלכתי על זה. גם הפעם לא היו השמעות לא הייתי ברדיו, הסינגל הוקלט ביומיים בדקה התשיעים נכנס לאלבום כשיר עשירי, וזה היה השיר שפרץ את הדרך מבחינת ההכרה של המדינה. באותה תקופה לא כל כך הבנתי מה זה אומר, הייתי גם פריצת השנה והסינגל נבחר לשיר השנה, עדיין לא היה לי זמן לעכל את זה כי פשוט היה לי לחץ מהשיר שיצא אחריו, לא חוויתי את הכיף של ההצלחה. פרצנו עם מפלצת זה לא היה שיר, 'מתוק כשמרלי' אפשר לקרוא לזה תופעה תרבותית. אחרי זה זה נהיה סלנג ושמות של חנויות של מתוקים. גם באצטדיונים זה הלוגו של אוהדי הפועל באר שבע, היו תגובות טובות". 

בנוסף שיתף אליעד בתחושות לאחר ההצלחה: "אנשים חושבים שלבוא בתור בר מ'שמש' (דמות ששיחק בקומדיה המצליחה בילדותו) זאת מקפצה, אבל היו לי קשיים רבים בעקבות כך, אמרו שזה גימיק והשיר גימיק, זה לא הרגיז אותי כי ידעתי שאני עובר את זה. אני חושב שאני צריך להוכיח הרבה יותר מכל האומנים במדינה, גם היום. חלק מהסיבות שלא השתגעתי ולא התחרפנתי זה כי אני רגיל לפרסום, ידעתי מה זה להיות על גג העולם, או להיות מלצר, הייתי מלצר מזמר. כל כך אהבתי להופיע ולשיר, בתקופה שמילצרתי היה טוב לי קיבלתי את הילדות שלי בחזרה, הייתה לי ילדות אבל תמיד הייתי מוכר ומוקף באור הזרקורים פתאום הייתי מלצר ולא זיהו אותי". 

לבסוף שיתף גם כיצד משבר הקורונה השפיע עליו ועל התעשייה שבה הוא עובד:

"שירים עולים כסף המשרד שעובד איתי עולה כסף ולא נכנס שקל אחד והאנשים שמגיבים ברשתות החברתיות והיד שלהם קלה על המקלדת מפנים את האשמה על האומנים שהם מרוויחים כסף טוב, אתם יודעים כמה אנשים יש מאחורי אומן? כל אומן שמצליח ושמרוויח הרבה כסף יש עוד 20 30 אנשים שמתפרנסים ומרוויחים כסף. את הזמן הפנוי שלי בימים אלה אני מתעל ליצירה ושירה, אני עובד באולפן הביתי שלי, מינוס ההופעות". 

האזינו לתוכנית המלאה ולביצועים הנבחרים מתוך התוכנית. 

07/05/2020

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


אליעד נחום באולפן
אליעד נחום באולפן
Paris