בתי הספר חוזרים בהדרגה החל משבוע שעבר לפעילות סדירה, זאת על פי הנחיות משרד הבריאות. הורים רבים מוחים בימים אלה על החלטת המורים להוציא את התלמידים לחופשת ל"ג בעומר שתיערך בעוד יומיים, חרף החופש הכפוי אליו יצאו תלמידי בתי הספר בחודשיים האחרונים.
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב התייחס לדברים והביע את דעתו על מורת רוחם של ההורים.
"אני מצליח להבין את התסכול, אבל אני מבין גם את התוכנית שחוזרים בהדרגתיות. אני מבין גם שמדינת ישראל היא בין החלוצות, בין 7 המדינות, מתוך 177 מדינות, שהתחילו להפעיל את מערכת החינוך. ואחרי כל שבוע של עשרות שעות בדיוני הממשלה, נקבע שהתוכנית עוברת בהדרגתיות. היא עושה את זה בזהירות, שתמיד היא בודקת את עצמה ב-3 פרמטרים - האם יש פה גידול במספר החולים מעל 100? האם יש יותר מ-250 חולים קשים? והאם כל 10 ימים יש הכפלה במספר התחלואה?"
אני שומע אותך כבר שבועות באולפנים מנסה לשרטט את התוכנית הסדורה שלך, ואני לא כל כך מצליח להבין את הפער בין איך שאתה תופס את הדברים לבין איך שאנחנו ההורים, הגננות, המורים, תופסים את הדברים בחוויה אחרת לגמרי, של כאוס, של בלגן, של תסכול, של אי בהירות. איך אתה מסביר את הפער הזה בין איך שאתה מתאר את הדברים לבין איך שההורים והתלמידים תופסים אותו?
"תסכול זה לא סדר יום, בסוף כל העולם נמצא במגפה, כולם נמצאים במצב חירום, והשאלה היא מה עושים. האם אנחנו אומרים, 'עד שלא נחזור למה שאנחנו רגילים, נשתק את הכול?'. כרגע המצב הוא זמני, הוא מצב מורכב, מסובך, ובמצב הזה צריך למצוא פתרונות, אין אידאליזציה, ולכן גם יש אפשרות לבחירה".
פתרון זה מה, ללמוד יומיים ולהפסיק בגלל ל"ג בעומר?
"העיקרון הוא מאוד ברור, גם כשהוא לא נותן מענה. הוא ברור כי קבעו קבוצות קטנות. המדינה, ושום מדינה בעולם, לא לוקחת סיכון להביא את כולם בבת אחת, ולא פותחים את המערכת לשגרה בבת אחת - עושים את זה בהדרגתיות. לפני שבוע בתי ספר יסודיים, כיתות יא', יב' - לא אידאלי, אבל זה נפתח, רואים מה תמונת המצב, ולכן עוברים השבוע לגני הילדים. לא מושלם, לא מלא".
אבל אנחנו לא רואים מה תמונת המצב אחרי 3 ימים, אנחנו צריכים לחכות שבועיים כדי לקבל תמונת מצב עדכנית ומהימנה. כלומר, גם אם השבוע תרצו לבדוק בעוד 4 ימים, לא תהיה לכם שום אינדיקציה.
"העיקרון הוא ככל שנראה ירידה בקצב התחלואה, ככה יוקדמו הצעדים. מה שנקבע בבדיקה על ידי משרד הבריאות, במרווח של שבועיים, שזו תחנת הזמן, מבחינתם, לבחון מגמות, אני מעריך בהערכה צנועה שהיא תקוצר. ככל שהמדדים יהיו טובים יותר, כפי שהם היום, ניתן יהיה להתקדם בפעולות עצמן".
כשאתה אומר להתקדם, הכוונה היא להחזיר את כיתות ד'-י'?
"בשבוע הבא, התוכנית היא ד'-י'. הכוונה היא גם מעבר לכך, שאני מקווה שזה מה שיהיה, שמספר הילדים יוכל לגדול, ניתן יהיה להחזיק מסגרות יותר גדולות. הרי על מה כולם, ובצדק רב מלינים, על מה הכעס? ואני מבין אותו לחלוטין, שאתה נותן מענה ל-3 ימים לילדים בגן ולא לשבוע שלם. אני רוצה לומר יותר מזה, אם הפתרון היה מביא את כל ההורים לשלוח את הילדים, אז היית אומר: 'אין פה בעיה'. בכל זאת תמיד שליש מההורים, גם כשיש להם פתרון, לא שולחים את הילדים, וגם זה טבעי. יש חשש, ולא כולם סומכים, יש רבים שמפחדים לשלוח את הילדים שלהם, ולכן גם כאשר יש מסגרת היא איננה מלאה בשורותיה, היא חסרה בשליש מהילדים".
אבל איך תשכנו את הילדים בכיתות? הרי אין מקום, מה תעשו? תזיזו אותם למבנים אחרים?
"התוכנית היא כזו, ויש 2 חלופות - אחת היא, נגיד ניקח את חטיבת הביניים, ילמדו 3 ימים פיזית ו-3 ימים מרחוק. אגב צריך לזכור, 65% מהעולם לומד מרחוק. החלופה השנייה היא שיחליטו להסדיר את זה ליומיים-יומיים-יומיים, כי בתי הספר שם (בחטיבת הביניים) יותר גדולים. בבתי הספר היסודיים ההעדפה תישאר ותישמר לגיל הרך, מתוך כך שהילדים הצעירים מאפשרים להורים שלהם לצאת לעבודה ולכן הם בסדר עדיפות להימצא במסגרות החינוכיות - כיתות א', ב' ו-ג'".
מה יקרה ביום שלישי, חופשת ל"ג בעומר? כבר פתרתם? אתם בדרך פתרון? זה לא ייפתר?
"כרגע, בחלק מהמקומות, המסגרות יופעלו בדרכים חלופיות של סייעות. בסופו של דבר גם כאן אין יכולת לקבל החלטות חד צדדיות. הכול צריך להיות בהידברות, כפי שנחתם הסכם רק לאחרונה עם המורים שמוסיפים 9 ימים".
למה זה כל כך מסובך? מדובר ביום אחד, תשלמו עליו, תנו לגננות ולמורים לעבוד.
"גם אני הייתי שמח מאוד לשלם ולהסדיר את זה. רק, אתם יודעים טוב מאוד שהדברים לא מתקבלים אלא בגיבוי אוצרי".
אז הבעיה היא באוצר?
"השעה הגדולה תהיה מה אתה עושה בחופש הגדול, כמה ימים אתה מחזיק את המסגרות, ולכן כרגע איך שנגמור את ד'-י' מה שיעסיק אותנו זה איך להסדיר את המסגרות. ולשאלתכם, כרגע אנחנו, יחד עם הרשויות, מנסים למצוא פתרונות ליום שלישי בגני הילדים".
דוידוב הסבירה על טענות המורים שטוענים כי עבודה נוספת, בימי החופש שלהם, כמו ל"ג בעומר, תיחשב מבחינתם כעבודה בחינם. "כנראה שהאוצר לא מבין את זה", אמרה. אבואב השיב כי "על זה ההתדיינות המאוד מאוד מורכבת, ובסופו של דבר היא הרבה יותר גדולה, כי זה לא יום אחד, זה מה יקרה ביולי ובאוגוסט, ומתוך העיקרון שאתם כרגע מדברים עליו, שצריך לשלם למי שעובד. אז צריך להעמיד את התקציב כדי להסדיר את זה, ועל זה אנחנו עובדים עכשיו".
מה קורה עם חופשת הקיץ? איפה עומד המשא ומתן בעניין של הארכת הימים של הלימודים?
"כרגע הסיכום הוא שעד 13 ביולי המורים ישלימו את ימי העבודה כפי שנחתם בהסכם קיבוצי בינם לבין האוצר. מהיום שלמחרת צריך להפעיל גנים ובתי ספר של החופש הגדול שיהיו מורכבים מתוכנית לימודית ומתוכנית של קייטנות ושעות פנאי. לשם כך צריך לאשר את התוכנית ולגייס את המשאבים, ועל זה תהיה החלטה של הממשלה".
אתם מנסים לחשוב איך אתם לוקחים את הזמן האבוד של השנה הנוכחית ודוחסים אותו לשנה הבאה, מבחינת חומר הלימודים?
"ראשית, ייעשה מאמץ כבר עכשיו להשלים חלק, עד כמה שניתן, מהלימודים, ואנחנו נראה גם את הממצאים בסופו של דבר בבחינות הבגרות. בשנה הבאה אנחנו בונים 23 מבחנים פנימיים, הערכות פנימיות של בתי הספר, בשפה, במתמטיקה, במדעים ובאנגלית. ההערכה הפנימית תינתן לתוך בית הספר, ומורה תוכל לדעת מה הפערים בכיתה ב-4 המקצועות המרכזיים. לפי זה היא תוכל לנטר את תמונת המצב בכיתה, ולדעת לאיזה ילדים יש להם בעיה בגיאומטריה ולאיזה ילדים אוצר המילים באנגלית הוא כזה וכזה. הכלים יאפשרו לנטר תמונת מצב ולעשות פעולות לצמצום הפערים שנפערו מטבע הדברים בתקופה המורכבת שבה אנחנו נמצאים".
עריכה: אמיתי דואק