103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ניסים משעל וגיא פלג

טסים ליום שאחרי הקורונה

היערכות רחבה לקראת פתיחת שדות התעופה כבר ב־1 ביוני • נרי ירקוני, לשעבר ראש מנהל התעופה האזרחית, עם כל הפרטים


ענף התעופה נערך לחזרה לשגרה וברשות שדות התעופה הכינו מתווה מחמיר במיוחד לקראת פתיחת שדות התעופה במדינה בתחילת חודש יוני. עו"ד נרי ירקוני, לשעבר ראש מנהל התעופה האזרחית, עדכן בפרטים נוספים. בהמשך התייחס למערכת המיזוג של המטוסים, ואמר: "מטוס אף פעם לא יותר גרוע מאוטובוס. גם כשהמטוס נמצא באוויר יש אוויר שנכנס מבחוץ".

עולם התיירות העולמי מתחיל להתאושש מהמכה הקשה שספג בעקבות התפרצות נגיף קורונה, לפי הערכות של האיחוד האירופי הנזק העולמי מוערך בכ-400 מיליארד דולר. חברות רבות הודיעו על חידוש הקווים וגם ישראל נערכת לחזרה לשגרה, אך יש החוששים מכך. עו"ד נרי ירקוני, ראש מנהל התעופה האזרחית לשעבר, הסביר מדוע אין סיבה לחשוש, "יש הבדל בין מה שיש באוויר לבין משטחים. זה נכון שבמטוס יש הרבה מאוד משטחים שהרבה מאוד ידיים עוברות עליהם. עדיין כנראה פחות מאוטובוס, רכבות, מעליות, כרטיסי אשראי כי כשאתה נכנס למטוס אתה יושב 10 שעות באותו כיסא ולא מתחלף כל דקה כמו במקומות אחרים".

כמו כן, התייחס לחשש ממערכות המיזוג אשר פועלות במטוסים והסביר כי , צריך לזכור שמערכת מיזוג, גם חימום וגם קירור, משתמשות באוויר שנמצא בדרך כלל בחדר או בחלל וממחזרות אותו בגלל יעילות אנרגטית. אם תיקח אוויר מבחוץ ב-35 מעלות כדי להוריד ל-18 זו הרבה עבודה, אם תיקח 20 מעלות לקרר ל-18 זה יותר פשוט". מנגד, ציין שמסיבות שאינן קשורות לבריאות או לשיקולים אנרגטיים, "כל הזמן נכנס אויר מבחוץ ,שהוא אויר עם הרכב די דומה לאוויר שנמצא על הקרקע, רק בלחץ נמוך יותר. אין ברירה אלא להכניס לתוכו כל הזמן כמויות אדירות של אוויר מבחוץ כי צריך לייצר במטוס עודף לחץ על המצב החיצוני. בגובה שמטוס טס אם לא תהיה בעודף לחץ לא תחיה".

למעשה, כאשר המטוס בתנועה הוא מאוורר כל הזמן באוויר מבחוץ. ירקוני אמר שהבעיה מתחילה כאשר המטוס נמצא על הקרקע כיוון שאין צורך "לדחוס אותו באוויר כי הלחץ הפנימי זהה ללחץ החיצוני, אז עלול להיווצר מצב בו יש מערכת מיזוג שהיא במקרה הכי גרוע אוטובוס, מטוס אף פעם לא יותר גרוע מאוטובוס -הוא יכול להיות רק יותר טוב. על הקרקע יש לטייסים, בחלק מהמטוסים, אופציה לבחור אם הוא רוצה לקחת אויר מבפנים או מבחוץ, זה עניין של החלטה, כמו באוטו. אגב, כל המוניות נוסעות עם אויר ממוחזר מבפנים, כי זה חוסך דלק, זאת הסיבה היחידה".

עו"ד ירקוני סבור כי עולם התיירות יחזור לפעילות, "אנחנו נחזור לטוס, הטיסות יחזרו, יכול להיות שהנפח שלהן יהיה יותר קטן". כמו כן אמר שייתכן והקורונה "עשתה פה תהליך כמו במקומות אחרים, האיצה אותנו למקומות הרבה יותר טובים של 'חבר'ה תפסיקו להגזים עם הטיסות', ולא טסים ב-50 יורו מכל מקום לכל מקום כי זה לא נכון ולא יעיל. נחזור למקום הנורמלי שטס מי שצריך לטוס, משלמים טיפה יותר, הווליום טיפה ירד כמו אחרי 11/9 שכולנו החזקנו את הראש ואמרנו 'נחזור לטוס אי פעם?' - בוודאי שנחזור".

 

עריכה: עופרי גליכמן

14/05/2020
הישארו מעודכנים

מטוס ריק
מטוס ריק  |  צילום: Laurel Chor Getty Images