איפה הכסף
עם ענת דוידוב

אל על - לאן?

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי על המשבר באל על: "יש לנו חברה שחייבת מאות מיליוני דולרים" • והוסיף: "רק לציבור היא חייבת 300 מיליון דולר"


המשבר בחברת התעופה הישראלית 'אל על' ממשיך להעמיק, זאת לאחר שטייסי החברה סירבו להשתבץ לטיסות עד שהחברה תקיים את התחייבותה ותחזיר לעבודה 30 טייסים. בשל התפרצות נגיף קורונה ספגה חברת התעופה הפסדים כלכליים קשים המוערכים בכ-140 מיליון דולר רק ברבעון הראשון לשנה. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה שוחח עם ענת דוידוב ב'איפה הכסף?' והתייחס למשבר הטייסים.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי טען כי משבר הטייסים בחברת 'אל על' הוא נושא שולי, "לפעמים בתוך עולם של משבר כל כך גדול, אם הם יטוסו או לא זה לא העניין - החברה מפסידה גם כשהם טסים". הוא הסביר כי אילו "הטיסות היו מוציאות את החברה מהבוץ העמוק שהיא נמצאת בה, אז אנחנו היינו שוברים את הידיים והרגליים לכל מי שלא טס, אני אפילו משתמש באלימות. אבל זה לא האירוע, האירוע יותר מדי קשה. יש לנו חברה שחייבת מאות מילוני דולרים בחוץ, רק לציבור 300 מיליון דולר, למעלה ממיליארד שקל היא חייבת לציבור בגין ביטולי כרטיסי טיסה או בגין ביטולי חופשות".

לכן לטעמו אם 'אל על' רוצה להמשיך ולהתקיים כחברה היא "חייבת לקבל הלוואה מידית בסכום של 400 מיליון דולר על מנת שתמשיך לשרוד, להיות מעל המים . לכן אם הם טסים או לא טסים, משבר כזה או אחר - זה הכול שטויות". ענת דוידוב ציינה בפניו כי חלק מהטיסות בוטלו בעקבות החלטת הטייסים וכי אנשים נפגעו מכך. אדרי השיב: "אין כמעט טיסות נוסעים, המעט שיש – זה אין. זה לא תורם לחברה, היא נמצאת בהפסדים גם כשהיא מטיסה את מטוסיה. יש דבר שנקרא בעולם העסקים חובת הקטנת הנזק, לפעמים עדיף לעצור, לא לטוס ולשבת ימים לילות לעשות משא ומתן עם העובדים, להגיע להסכמות על מנת שסוף סוף יוזרם כסף לחברה הזאת והיא תצליח לשרוד את המשבר המטורף הזה".

כמו כן, הוא סיפר כי אתמול (ג') פעלו הוועדים על מנת להגיע להסכם, "אני יודע על הסכם חתום שעשינו עם דיילי החברה, אני יודע על הסקטור המנהלי שעושה משא ומתן. אז יש את הטייסים, טייסים זה ציבור דעתני, לא קל. בסופו של דבר אין לי ספק ואני לוקח את ההיסטוריה שלהם מהצבא, שהם יכנסו מתחת לאלונקה. אין ברירה כי אם לא אין אל על". דוידוב תהתה, אם החברה בהפסדים, מדוע בעלי החברה לא פועלים בכדי לקדם את רכישת החברה, שכן יש מספר אנשים שהביעו רצון ונכונות לעשות זאת.

אדרי הסביר כי לא ניתן להוציא בכוח בעלים מחברה, "יש להם זכויות בעלות בחברה הזאת. האוצר ביקש מהם 100 מיליון שקלים. משפחת בורוביץ' הסכימה לתת את חלקם שזה 38%, היה ויכוח בין האוצר והבעלים ואני מאמין שזה יסתדר בסוף. אנחנו את חלקנו צריכים לתת - 4 הסכמי התייעלות מ-4 סקטורים כדי שיבואו מול הבנק ויגידו - 'הנה ההתייעלות תנו את הכסף'. כרגע מי שמנהל את האירוע, עם כל הכבוד לכולם, זה הבנקים. הבנקים מנהלים את האירוע. הם אומרים – 'אתם רוצים כסף? אנחנו רוצים שבהוצאות הקבועות של החברה תהיה הפחתה של 400 מיליון דולר כל שנה'. החלק שלנו כעובדים זה 275 מיליון דולרים ועל זה אנחנו עובדים מבוקר עד לילה".

היום עתידה להתקיים פגישה של שר האוצר עם יו"ר ההסתדרות ובה ידונו על קיצוצים, אך אדרי אמר כי משיחה שקיים הבוקר (ד') עם יו"ר ההסתדרות, "הוא לא מקבל מתווים בסגנון הזה ובטח לא מקבל הכתבות מראש ובטח מעל דפי העיתונות או בצורה כזו או אחרת. רוצים לשבת עם יו"ר ההסתדרות? יושבים איתו ומדברים איתו כשגילה אחריות בתקופת הקורונה בצורה מטורפת וגילה אחריות למשק בצורה מטורפת, אבל תכתיבים לקיצוצים חד צדדיים – לא בבית ספרנו. בלי הכתבות מלמעלה אפשר לעשות הרבה דברים במשק".

לסיום אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה: "אני מאמין שהחברה תשרוד. אין לוקסוס למדינת ישראל שלא תהיה חברת תעופה ישראלית. אין דבר כזה לא ברמה הלאומית, לא ברמה העסקית - חייבים חברת תעופה בישראל".

עריכה: עופרי גליכמן

01/07/2020

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


אל על במשבר
אל על במשבר  |  צילום: משה שי/פלאש90
Paris