103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

תזונה נכונה ושיער בריא

האם הרגלי התזונה שלכם עלולים לגרום לנשירת שיער? • ד"ר מאיה רוזמן הסבירה: "כשלא אוכלים מספיק חלבון, הדבר גורם לנשירת שיער"


בפתיחת התוכנית, סיפרה ד"ר מאיה רוזמן על הקשר בין תזונה בריאה לבין נשירת שיער, והסבירה מהם החסרים התזונתיים שעלולים לגרום גם להשמנה וגם לנשירה:

"הגורם המשמעותי ביותר הוא חוסר בחלבונים בתפריט. הגוף שלנו נבנה מן החלבון שאנו מספקים לו במזון. השרירים, העור, כדוריות הדם ומערכת החיסון נבנים מן החלבון, וכך גם השיער נבנה מחלבון, וצומח ומתארך כל יום מהחלבון שאנו אוכלים. כשלא אוכלים מספיק חלבון (כמעט גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף) הדבר גורם לנשירת שיער. אם אוכלים מעט מדי חלבון במשך היום ומתמקדים בלחם, פסטה ופחמימות אחרות, אין לשיער איך להיבנות. איך זה קשור להשמנה או לעצירת הירידה במשקל? במצב של חוסר חלבון אין אפשרות לבניית שרירים, ומאחר שהשרירים הם התאים ששורפים את הקלוריות מן הפחמימות והשומנים בגוף, כשכמות השרירים יורדת, יש ירידה בקצב שריפת הקלוריות והירידה במשקל נעצרת.

גם חוסר בירקות ופירות בתפריט התזונה עלול להשפיע בנושא. הירקות והפירות הטריים מכילים את הוויטמינים A ו-C שדרושים לעור, לקרקפת וליצירת שיער בריא. הם עשירים בסיבים ומכילים מעט קלוריות. צריכתם בכמות גדולה יכולה לתרום שובע רב ולמנוע השמנה, ובמקביל גם להפחית את צריכת המזונות המעובדים. הפחמימות הריקות שמכילות בעיקר קמח וסוכר עם שומנים מתועשים מחלישות את מערכת החיסון, גורמות לדלקות בגוף, לנשירת שיער ולחוסר יכולת לשמור על המשקל לאורך זמן.

ומה בנוגע לחוסר בברזל ו-B12 בתפריט התזונה? הברזל נמצא בבשר, עוף, דגים, בקטניות ובשיבולת שועל. כשחסר ברזל בגוף, מגיע פחות חמצן לשרירים ולכן השרירים יכולים לעבוד פחות טוב מהמקסימום שלהם. גם במקרה זה שורפים פחות קלוריות. ויטמין B12 הוא האחראי ליצירת הגנים, לייצור כדוריות הדם וגם למערכת העצבים, והוא נמצא בבשר (בעיקר בבקר ובכבד), בדגים, בביצים ובמוצרי חלב. רמות נמוכות של B12 בגוף גורמות לאנמיה וחולשה, לכאבי ראש, לדיכאון ומצב רוח לא טוב, לבעיות זיכרון - ולנשירת שיער. האנמיה והחולשה גורמים לכך שהגוף לא ישרוף הרבה קלוריות, לצד זאת שבגלל תחושת העייפות יש פחות כוח לבצע פעילות גופנית. הירידה בשריפת הקלוריות מעכבת ירידה במשקל בזמן דיאטה, או גורמת להשמנה.

ולבסוף, גם חוסר ביוד משפיע על תהליכים של השמנה ושל נשירת שיער. היוד הוא מינרל, ויש לו תפקיד חשוב מאוד בחילוף החומרים שלנו. הוא משפיע רבות על המשקל שלנו וגם על מצב הרוח. חוסר ביוד עלול לגרום לנשירת שיער, לחילוף חומרים לא תקין, לעצירות, להשמנה, לעייפות, וגם לדיכאון. גם בעיות פוריות, הפרעות קשב וריכוז ואקנה בעור קשורים בחוסר יוד".

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
24/07/2020
הישארו מעודכנים

ד"ר מאיה רוזמן
ד"ר מאיה רוזמן  |  צילום: 103fm