103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

כל הסיבות למה לא להישקל כל יום

ד"ר מאיה רוזמן הסבירה מדוע לא מומלץ להיות אובססיביים למדידת המשקל • אז מתי להישקל? האזינו


מטופלת שלי שאלה אותי איך זה יתכן ששמרה על הדיאטה ועלתה במשקל, ומטופלת אחרת שהייתה אצלי אתמול נשקלה למרות ששמרה, ראתה שעלתה, התאכזבה כל כך והתחילה לזלול כל השבוע. מה הייתה התוצאה? היא באמת עלתה במשקל.

הנה כל הסיבות למה לא להישקל כל יום:

ארוחת ערב מאוחרת משפיעה על המשקל שלמחרת: במיוחד אם מדובר בסלט ירקות גדול שנאכל אחרי שעה 20:00, הוא לא מספיק להתעכל עד הבוקר. הירקות עדיין "נמצאים" בבטן וגורמים לכך שנראה כאילו עלינו קילו, למרות שקילו זה אינו שומן אלא משקל הירקות שלא התעכלו. עד למחרת קילוגרם זה אמור לרדת.

עצירות: בעיקר בקרב מי שאוכל הרבה ירקות, פעולת המעיים שלנו משפיעה על המשקל. אם אין פעולת מעיים – המשקל מראה כמעט בקילוגרם שלם יותר, אם יש עצירות בבוקר מסוים, עדיף לא להישקל.

שעועית ירוקה – מתעכלת הכי לאט מכל הירקות. אם אכלתם כמות גדולה של שעועית ירוקה, אפילו בשעות הצהריים, למחרת המשקל עלול להראות קצת יותר כי השעועית עדיין 'נמצאת בבטן' שלנו.

צבירת נוזלים עקב מלחים – אצל אנשים רבים צריכת מלח בכמות גבוהה עלולה לגרום לצבירת נוזלים בגוף, מה שמראה על עליה מדומה במשקל למחרת, וזה יכול להיות אפילו כמה מאות גרמים. גבינה בולגרית בכמות גדולה, או מלפפונים חמוצים, דגים מלוחים/כבושים וגם זיתים, עלולים לגרום לנו לצבור נוזלים כך שאפילו למחרת המשקל עלול להטעות.

צבירת נוזלים הורמונלית – אצל רבות מאתנו המחזור החודשי גורם לעליה במשקל עקב נפיחות וצבירת נוזלים, זה עלול להתחיל כמה ימים לפני המחזור ולהמשיך כך עד סוף המחזור. זה עלול להגיע אפילו ל-1-2 ק"ג.

בניית שרירים בפעילות גופנית: אם התחלנו לעשות ספורט בעצימות גבוהה, יש סיכוי שבנינו מסת שריר. זה עלול להתבטא במשקל כמה שבועות לאחר שהתחלנו את הפעילות.

המשקל הביתי לא מדויק: לא תמיד רואים הבדל של מאה גרם במשקל ביתי. ירידה כזו של מאה גרם ליום היא הירידה המומלצת מבחינה בריאותית. חישבו על כך: מאה גרם ליום שווה 700 גרם לשבוע, ששווים ל־3 ק"ג בחודש. על משקל דיגיטלי – אפשר לעלות 3 פעמים, ובכל פעם לראות תוצאה אחרת. מה שאומר שבוודאי ירידה מבורכת של מאה גרם לא תורגש.

השפעת המשקל על ההתנהגות: אם מרגישים שמתאמצים ואין ירידה ואין תוצאות– מתייאשים, ולפעמים אפילו הולכים לאכול משהו. אם שמרנו היטב על הדיאטה, לא חרגנו, לא זייפנו, לא טעמנו, לא ליקקנו. ואנחנו שלמות עם עצמנו לחלוטין – זה מה שחשוב.

אז מתי להישקל? בחרו יום באמצע השבוע (לא יום ראשון), דבר ראשון על הבוקר, בשעה קבועה, אחרי פעילות מעיים בלבד, ובתנאי שלא אכלתם ארוחת ערב מאוחרת בצורה יוצאת דופן. עדיף לבדוק מה קורה לאורך זמן, ולהיות שלמים עם עצמנו ועם מה שאנחנו עושים ואוכלים. שקילה יומית רק מקלקלת את התהליך.

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
07/08/2020
הישארו מעודכנים