"כל בוקר אנחנו מאזינים להודעות חדשות ולמתווים חדשים, אנחנו מצפים לוודאות", אמרה סמדר מורס, מנהלת בית הספר 'נופים' בתל אביב, בקשר לפתיחת שנת הלימודים, והוסיפה: "צריך לנהל את הסיכונים מראש, ולא כל יום לשנות".
"אנחנו מנהלי ומנהלות בתי הספר", אמרה מורס, "מרגישים בימים האחרונים כמו ספינה שמטלטלת במים סוערים", הסבירה. לדבריה, אחרי שכבר עברנו שנה שלמה של חוסר וודאות בגלל הקורונה מין הראוי יהיה שנזכה ליציבות כלשהי. "השנה הזו לא באה לנו בהפתעה, ומה שאני הבנתי זה שצריך לחכות תמיד לדקה האחרונה, וזו לא שיטה. המערך הזה צריך להיות ידוע, פחות או יותר מראש, צריך לנהל את הסיכונים ולא בכל יום לשנות".
כשנשאלה מורס כיצד תפתח את בית הספר בשבוע הבא אמרה שמדובר ביום חג למנהלי ומנהלות בתי הספר ברחבי הארץ, אבל בו זמנית הם נאלצים להתמודד עם דברים מאוד קשים בשטח. "אנחנו צריכים להתמודד עם כל מה שקורה ועם כל מה שההחלטות מלמעלה מביאות איתן. קפסולות ולא קפסולות וכל המטווים. אצלנו בבית הספר לדוגמה,תלמידי כיתות ה' ו־ו' יגיעו ללימודים ארבע ימים בשבוע. אני חושבת שאין להם למה לשבת בבית. הילדים צריכים לקום לסדר יום מאורגן, וההורים יכולים לצאת לעבודה בתחושה שהילדים נמצאים במקום בטוח".
את המערכת לשנת הלימודים החדשה הכינה מורס לשבועיים הראשונים של השנה, "עד שנדע שהכל יציב והגיעו כל ההחלטות. אני מגדירה את התקופה של מעכשיו ועד אחרי החגים כתקופה של התנסות. של ניסוי וטעייה. של בחינה של הדברים. אני רוצה שהכלי יתייצב ואז אני אוכל לבנות". לדבריה, היא יודעת שזה יכול היה להיות אחרת, ושאין כל קשר לשר החינוך גלנט. "הם פשוט מתנהגים כאילו זה מעכשיו לעוד שנייה, וככה זה גם נראה. בתקופת חירום ובזמן חירום אסור דברים יתנהלו ככה. זה לא לעניין". לסיום, דרשה מורס כי משרד החינוך יעניק אוטונמיה למנהלים. "אני קוראת מכאן למשרד החינוך להקים קבוצה גדולה של מנהלים ומנהלות שיתרמו את הידע שהם צברו ויקדמו את מערכת החינוך כי בעיניי רק הם יכולים".
עריכה עדן בן ארי