103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
איפה הכסף
עם ענת דוידוב

פרופ' שמר: ילדים צריכים חינוך, הם משוועים לזה

יו"ר אסותא התייחס למתווה החזרה ללימודים בבתי הספר: "צריכים להיות יצירתיים כדי לאפשר את הלימודים בכיתות א'-ד', ובהמשך של הכיתות הגבוהות יותר"


מתווה החזרה של מערכת החינוך סופג לא מעט ביקורת, זאת לצד ההתייחסות של מומחים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ששללו כל קשר בין העלייה בתחלואה לבין פתיחת מערכת החינוך. פרופ' שוקי שמר, חבר בצוות המייעץ לפרויקטור הקורונה, התייחס למתווה החזרה של מערכת החינוך וקרא לפתיחת הלימודים למרות הסיכונים.

פרופ' שוקי שמר הסביר כי: "אנחנו נמצאים בעיצומה של מגפה לא פשוטה, מחלה קשה. אנחנו יודעים עליה מעט ממה שנדע עליה עוד שנה. בינתיים צריך לנהל את החיים ואני מאלה שחושבים שצריך לנהל את החיים עם הקורונה וככל שאפשר למזער נזקים גם בריאותיים ,חברתיים, וגם כלכליים". למרות קיצור שלבי היציאה מן הסגר, פרופ' שמר לא מוטרד: "הייתה ויש לנו ירידה דרמטית ואני מקווה שלא נתאכזב במספר הנדבקים והמאומתים. זו בשורה טובה ולא חשבנו שנהיה היום כפי שאנחנו".

באשר לטענות כי אין זיקה בין פתיחת מערכת החינוך לעליה בתחלואה, אמר פרופ' שמר: "מי שחושב שיפתחו את בתי הספר ולא יהיו הדבקות, טועה – יהיו הדבקות. אפשר להתארגן בצורה כזו או אחרת וחייבים להיות יצירתיים, כי אם לא נהיה יצירתיים לא יהיו לימודים וחינוך. הייתי קובע את הכללים העקרוניים וברשויות המקומיות יש יכולות, הם מכירים את השטח ובתי הספר. ממה אני מוטרד הכי הרבה? מהמקור הכי עוצמתי של ההדבקה של הקורונה, התקהלויות של חתונות ואירועים חברתיים, ומפגשים בפיקניקים בסופי השבוע שאנשים מצטופפים אחד עם השני ואוכלים. גם כשמרשים את המפגשים בין הנכדים לסבא או סבתא, למרות שיש הרשאה צריך לעשות אותו במקום פתוח ככל שאפשר, ובלי ארוחה כי זה מקור ההדבקה והנושא של החינוך הוא חשוב".

כמו כן, הוא התייחס ללחצים השונים המופעלים על מקבלי ההחלטות באשר ליציאה מן הסגר, וטען: "הדבר הזה הוא לגמרי טבעי וברור שכול תחום רוצה לחזור לשגרת חייו. יחד עם זאת, הרי כל ההגבלות האלה הן סטטיסטיות אנחנו לא באמת יודעים. האם מישהו יודע לתת תשובה האם התגלה מקרה אחד של קורונה בגין הליכה לספר או ספרית? אני חושב שלא ואני שאלתי את השאלה הזאת, ולא הייתה תשובה. אם תשאלי האם מישהו יודע על נגר אחד שנדבק מהעצים מהקורונה? אף אחד לא יודע".

לדעתו, "המדינה כחברה צריכה להחליט וזה לא חשוב אם זה רה"מ או הקבינט או משרד הבריאות, האם אנחנו יכולים לקיים חינוך בתקופה של השנה-שנתיים הקרובות. אני חושב וכולם חושבים, אנשי חינוך, שלא ניתן להפסיד כאן דור שלם. ילדים צריכים חיבוק, חינוך, הם משוועים לזה, וצריך למצוא את הפתרון הכי נכון כדי לקיים את הלימודים במסגרת כזו או אחרת, ולמזער את ההדבקה. למשל הלמידה בחוץ, צריכים להיות מספק יצירתיים כדי לאפשר את לימודי כיתות היסודי ואת המשך הלימודים של הכיתות היותר בכירות, כי זה לא צונאמי של חודש-חודשיים שאחריו נמשיך את החיים".

לסיום, הביע את דעתו על סיום תפקידי של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו וכניסתו לתפקיד של פרופ' נחמן אש: "אני מכיר אותו והוא חבר טוב ואיש בהחלט עם הכשרה וכישורים ויכולות. אבל הכול תלוי בשיתוף הפעולה שיהיה לו, כי רוני גמזו חווה את זה, שאתה צריך לשחות בזרמים פוליטיים לא פשוטים וצריך לדעת איך לנווט בנחשולי הגלים האלה. הוא יצטרך ללמוד את זה על בשרו".

  

עריכה: עופרי גליכמן

27/10/2020
הישארו מעודכנים

פרופ' שמר: ילדים צריכים חינוך, הם משוועים לזה
פרופ' שמר: ילדים צריכים חינוך, הם משוועים לזה  |  צילום: יונתן זינדל/פלאש 90