אודי סגל וענת דוידוב

"משרד החינוך לא מסוגל לנהל את מערכת החינוך"

רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, הביע את דעתו על חידוש הלימודים בכיתות הגבוהות: "צריך להעביר את ניהול מערכת החינוך לשלטון המקומי"


נגיף קורונה ממשיך להתפשט ברחבי הארץ ובעולם, יותר ויותר מדינות נכנסות לסגר וגם בישראל מתחילים לשמוע קולות שמתריעים מפני סגר שלישי בחנוכה. זאת לאחר שהשבוע נפתחו לראשונה חנויות הרחוב, ומתקיימים דיונים באשר לחידוש הלימודים בכיתות הגבוהות. יו"ר ארגון המורים רן ארז שוחח על הנושא עם גולן יוכפז וענת דוידוב, ועדכן.

רן ארז הסביר כי: "כאשר נוצר ואקום הוא מתמלא. לעניות דעתי משרד החינוך לא מסוגל לנהל את מערכת החינוך. הוא נמצא בניגוד עניינים בולט גם רגולטור גם מתקצב וגם מפקח וגם קובע תכנים. אני הצעתי לשר ואני מקווה שבסופו של דבר זה מה שיקרה, להעביר את מערכת החינוך להפעלת השלטון המקומי, עיריות ומועצות, הם יודעים הכי טוב מה לעשות".

שיחתם האחרונה כך הוא מספר, התרחשה לפני כשלושה שבועות. "דיברתי עם המנכ"ל לפני שבוע. אמרתי שלדעתי הוא צריך להעביר את המערכת החינוך לניהול על ידי השלטון המקומי הוא אמר שהוא חושב על זה. אנחנו ערים היום לתוכנית חדשה של יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, תוכנית שבוודאי נכנסת לוואקום הזה שנוצר על ידי הפעלת מערכת החינוך בצורה כזאת מזגזגת. יש בתוכנית הזאת לא מעט דברים טובים אבל יש גם דברים רעים", אמר.

הוא ציין כי הוא מסכים לעקרונות התוכנית, אך הציע לעבוד בשתי משמרות בבתי הספר על מנת להצליח לשמור על הקפסולות. כמו כן, הדגיש: "אני מתנגד לביטול בחינות הבגרות או לצמצום. תוכן לימודי אפשר". הוא הסביר את סיבת ההתנגדות: "אפשר לעשות קייטנה אם המטרה היא רק להחזיק את הילדים. תלמיד שאין לו מטרה לא מתאמץ להשיג אותה. ברגע שיש לו לנגד עיניו בחינת בגרות זה כמו מגדלור ליד נמל, הוא חותר להגיע לשם. הצעתי לצמצם את תוכנתי הלימודים אבל לא לבטל מקצועות".

ארז סיפר כי: "קבענו יחד עם השר על 6 בחינות והמקצועות ממשיכים כפי שיש בתוכנית הלימודים. אני יכול לומר את דעתי שהחלטות מסוימות הן לא טובות, לא הגיוניות ופוגעות בתלמידים. תלמיד שיודע שאין לו בחינה לא יתאמץ ומורה שיודע שאין לו בחינה חיצונית שתבדוק את הישגי התלמיד, למעשה כל בית ספר בהתאם ליוקרתו יחליט". הוא הדגיש כי אין בכוונתו לשבות, "אני לא חושב שדברים חינוכיים צריך לפתור בשביתות אני חושב שיש אמצעים אחרים כמו תקשורת והסברה, ניסיון להשפיע על מקבלי החלטות. ברור שהנושא צריך לבוא לטובת התלמידים וטובתם ללמוד ולהרחיב את הידיעות שלהם ולהעמיק כמה שאפשר, ברור שבטיולים בפארקים ובמפגשים רגשיים בלבד אי אפשר להגיע להישגים לימודיים, צריך מטרה".

  

עריכה: עופרי גליכמן

09/11/2020

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


כיתות ריקות בסגר הקורונה
כיתות ריקות בסגר הקורונה  |  צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90
Paris