איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"אנחנו פשוט שקופים"

ועדת הקורונה דנה בהשפעת סגירת מערכת החינוך על בני הנוער בישראל • התלמידים איתי קרויטרו ויובל פנר על הקשיים שלהם ושל חבריהם


בעקבות החשש הכבד מעלייה בשיעור התחלואה בקורונה, במשרד הבריאות התנגדו היום (ב') בחריפות להחזרת כיתות נוספות למערכת החינוך, זאת חרף הפערים הלימודיים הקשים שממשיכים לגדול. דיון בקבינט הקורונה שנערך אתמול (א') ובו דנו בנושא לא התקבלו החלטות, אך מנתונים שהוצגו בפני שרי הממשלה עלה כי החזרה של כיתות א'-ד' לא הובילה לעלייה בשיעור החולים. 

ענת דוידוב שוחחה עם יובל פנר, תלמידת כיתה ט' ואיתי קרויטרו, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית על הקשיים הרבים איתם הם מתמודדים בימים טרופים אלו של הלמידה ב'זום' במתכונת הקורונה. 

תהיה עלייה בחרדה, בדיכאון ובאובדנות

קרויטורו פתח את דבריו בביקורת חריפה כלפי החלטות הממשלה בנושא מערכת החינוך: "אני חושב שזה ברור כשמש לכל הורה ולכל אדם בר דעת, שבסופו של דבר זה צורך קיומי והתפתחותי בשבילנו לפגוש חברים. שאם המסגרת היחידה היא לשבת מול מסך 9-12 שעות ביום במשך שמונה חודשים, ודאי שתלמידים יאבדו כי אין שום דבר שמחזיק אותם, כובל אותם למציאות, עוזר לו להתפתח ולעבור את הגיל הזה. תהיה עלייה בחרדה, בדיכאון, באובדנות, אנחנו רואים אותה וזה בלתי נסבל". 

עוד הסביר, כי: "גם ברמה האישית אני רואה את חבריי שקשה להם והם לא מצליחים לעמוד בסיטואציה הזאת, וגם מתוקף התפקיד אני רואה מקרים אובדניים שמגיעים אליי. אנו קודם כל מפנים אותם לכל הגורמים המקצועיים האפשריים, מנסים לתת תמיכה כמה שאפשר אבל לא מדובר בנוער בסיכון. בדו"ח שפורסם לגבי יולי האחרון כאשר אנחנו במצב גרוע יותר, עלה כי 400 אלף תלמידים מתחברים לפחות מחצי מהשיעורים בזום. זאת נשירה של אחד מתוך ארבעה תלמידים בפועל בגילאים שלנו". 

אנחנו פשוט שקופים

לשיחה הצטרפה יובל פנר, ששיתפה בגילוי לב כמה קשה לה התקופה הזו בה היא מבודדת ולא פוגשת את חבריה: "אנחנו פשוט שקופים, גם במתווה שעכשיו יצא לא הייתה אפילו התייחסות לשכבת הגיל שלנו. לא מוותרים ככה על בני נוער. יש לנו כל כך הרבה פערים, המטרה של חטיבת הביניים היא לצמצם פערים לפני התיכון, אבל אין לנו את הכלים לעשות את זה. יש את החלק היותר חברתי, אנחנו רוצים לראות אחד את השני, להתחבק, לדבר". 

עוד סיפרה בכאב: "הכל מעורבב יחד ואחד קשור לשני כי בסופו של דבר החלק החברתי והנפשי משפיע גם על החלק הלימודי. כשמרגישים לא טוב לא רוצים ללמוד, זה מוריד מהרצון שלנו ללמוד. גם בקרב חבריי רואים את הייאוש, חוסר המוטיבציה והתסכול. אנחנו מיואשים מה'זום', אנחנו לא מסתדרים ומתגעגעים לחברים שלנו". 

עריכה: מיכל קדוש

16/11/2020

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
Paris