103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
גולן יוכפז וענת דוידוב

אסון מחריד בקורס טיס: "זו תאונה נדירה"

תא"ל (מיל') ישראל שפיר, לשעבר מפקד בית הספר לטיסה של חיל האוויר, על נסיבות האירוע: "ככל הנראה מדובר בכשל טכני"


התרסקות המטוס הקל אתמול (ג') גבתה את חייהם של רב-סרן במיל' איתי זיידן, שהשתחרר משירות קבע בצה"ל כמוביל רביעיית F-16, ופרח הטיס רב"ט ליהוא בן-בסה. צה"ל בודק אם מדובר בכשל בהגאים או בכנף המטוס. תא"ל (מיל') ישראל שפיר, לשעבר מפקד בית הספר לטיסה של חיל האוויר, שוחח עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103fm על תאונת הטיס.

מפקד בית הספר לטיסה של חיל האויר לשעבר התייחס להשפעה של תאונת הטיס על החניכים והמדריכים בבית הספר, ואמר: "עצב על האירוע, מעין מכת ריאליות של המקצוע הזה שהוא מקצוע מסוכן, ובכלל מטוסים שבד"כ אנחנו חושבים עליהם כדבר מאוד בטוח דורשים כל הזמן תשומת לב ויש אלמנט סיכון של כלי כבד באוויר שתמיד נמצא שם. זה דבר שאנחנו בד"כ מדחיקים ומדי פעם כשהוא צץ זה מזכיר לנו את הסיכונים שבמקצוע, בכלי, בחוסר יכולת לעצור ולהאט בזמן שאתה באוויר".

הוא הסביר כי חלק מההכשרה היא הכנה מנטלית לתרחישים קשים, "למעשה כל בוקר בתדריך בוקר בכול טייסת בחיל האוויר עוברים חלק של הדרכת בטיחות שקשורה לתאונות שקרו, לתקלות שיכולות להיות והפעולות שנדרשות לבצע, תחקירי תאונות, זה משהו שנמצא כל הזמן בתודעה". שפיר סבור כי כבר הבוקר (ד') מדברים עם החניכים על האסון שאירע אתמול, "חלק מזה זה להעביר את הכאב, את הצער, את ההשתתפות. החיל בסופו של דבר הוא לא חיל גדול כולם מכירים את כולם וודאי את המדריך שהיה טייס מנוסה וותיק והחניך שיש לו חברים 4 חודשים בקורס".

למרות הקושי הרב, הוא משוכנע כי החניכים ישובו לטוס במהירות, "אני מניח שהיום הם לא יטוסו, ושמחר-מחרתיים הם יחזרו". הוא ציין כי: התאונה הקודמת שהייתה בחיל האוויר הייתה לפני 12 שנים ובבית ספר לטיסה היו מעט תאונות באופן יחסי וודאי בשנים האחרונות. בעצם קורים אירועים, זה לא שאין תאונות, אבל לא תאונות קטלניות". כמו כן, ניסה להסביר את התחושות שחווים טייסים המבינים שהם במצב מסוכן: "יש או קפיאה או פעולות יתר. או שאתה נבהל לרגע ומבין שזה הסוף, או שמתחילה פעילות יתר. אנחנו מלמדים את הטייסים שכשיש אירוע חירום התגובה הראשונה היא להחזיק חזק כדי שהידיים לא ירוצו לכל מיני כיוונים לא נכונים, ולעשות את הדבר הבסיסי - לשלוט במטוס בכל דרך".

תא"ל (מיל') שפיר ציין כי במטוס הסנונית "אין מצנח ואין כיסא מפלט. גם אם היה מצנח, אין דרך לצאת מבלי להיפגע מהמטוס עצמו". לכן, לדעתו, "הדבר הכי סביר מבלי להכיר את הנתונים אלא רק מהסתכלות על תמונת התאונה זה כשל מכני שיכול להיות קשור להגאים, ואז המטוס בעצם מאבד שליטה".

 

 עריכה: עופרי גליכמן

25/11/2020
הישארו מעודכנים

גולן יוכפז
גולן יוכפז