איפה הכסף
עם ענת דוידוב

ענף התיירות בדרך לקריסה

מה יקרה לעולם התיירות המתקשה להתאושש, לאחר סגירת נתב"ג? • יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת: "ניפתח אחרי האחרונים, בתיירות צריכים ודאות"


על פי הפרסומים העולים ממשכן הכנסת בשעות אלה (א'), נראה כי נמל התעופה בן גוריון בדרך לסגירה של שבועיים, זאת נוכח גילוי המוטציה הבריטית והדרום אפריקאית לנגיף קורונה בישראל. מה יקרה לענף התיירות שהצליח להפיח בעצמו מעט חיים בתקופה האחרונה? 

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת שוחח עם ענת דוידוב והגיב לדברים. מניסיונו הסביר פתאל שתנועת התיירות בעולם כרוכה בתכנון זמן רב מראש, ושבעולם התיירות צריכים ודאות, אחרת זה לא עובד. 

"הבעיה האמיתית היא שלא ניהלו את הכניסה לארץ כמו שצריך", אמר פתאל בפתח הריאיון והביע אי שביעות רצון מהחלטת משרד הבריאות, שעד לאחרונה איפשרה לתושבים ששבו ממדינות ירוקות להיכנס לארץ ללא בידוד או בדיקות. "התנועה הייתה חופשית. אז במקום לקחת את התנועה הזו ולפקח עליה כמו שעושים בעולם, במקום לעשות בדיקות לפני שעולים למטוס, ואז יומיים שלושה אחרי שנמצאים בארץ עושים עוד בדיקה, והדבר הזה מצמצם את הסיכונים. במקום כל זה הלכו לקצה השני, וכמה זמן הם חושבים שאפשר להחזיק עם זה?" 

פתאל הסביר שתנועת תיירות בעולם תמיד כרוכה בתכנון זמן רב מראש. ועם המהלך הזה מדינת ישראל בעצם מסמנת לעולם 'אל תסמכו עלינו ואל תתכננו טיסות לעתיד לבוא'. "אמרו שאנשים יוכלו להגיע לכאן עם אישורים לחיסונים ובדיקות, אבל גם מאחורי זה אין מערכת אופרטיבית שמיישמת את הדברים בפועל. בתיירות צריכים וודאות, אחרת זה לא עובד". 

כשנשאל מה דעתו על עניין הבדיקות בנתב"ג הזכיר שהיה דיון נרחב בנושא, ואמר: "בשבוע שעבר נחתה רופאה בישראל מארצות הברית עם אישור שהיא עברה חיסון, ולא ידעו מה לעשות איתה. אף אחד לא ידע איך בודקים נייר כזה. בכל מה שקשור לתיירות ההתנהלות עצמה, מעבר לנגיף, פשוט הורגת אותנו. צריך להגיד לנו גם שכשנהיה 5 מיליון ואדם אחד נחשב כבר עדר באופן רשמי ונוכל להכניס לפה תיירים ממדינות ירוקות או כאלה עם חיסונים. יש אנשים שרוצים להגיע לישראל, והם מחוסנים, אנחנו רוצים להתחיל לעבוד ולהניע את הכלכלה, אבל לא נותנים לנו. בשביל להניע את העניין אנחנו צריכים הכנות של כמה חודשים מראש". 

לסיום סיכם את הדברים, ואמר: "אנחנו תשתית קריטית להנעת הכלכלה, והדבר הזה מסכן את הבריאות הכלכלית שלנו, וגם את של שאר המקומות להם אנחנו דואגים לעבודה. מדובר מ־100 אלף מקומות עבודה, וזה לא צחוק. עוד מעט יפסיקו לשלם את החל"ת, ואז מה? כולם יתרסקו. צריך איזשהו אופק, גם אם הוא רחוק". 

עריכה: עדן בן ארי 

 

24/01/2021

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


נתב"ג עומד להיסגר
נתב"ג עומד להיסגר  |  צילום: יוסי אלוני/פלאש90
Paris