103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"מדינת ישראל הולכת למשבר תחבורתי מאוד חריף"

עדי קין קרני, סמנכ"לית 'מהיר לעיר', על עומסי התנועה שחזרו בגדול: "המצב לא טוב ואנחנו צריכים לדאוג לפתרונות ואלטרנטיבות לרכב הפרטי"


תושבי ישראל חוזרים לשגרה – ואיתם גם הפקקים. אם הרגשתם בשבועות האחרונים עלייה בתנועה בכבישים ברחבי הארץ, אתם ממש לא לבד. עדי קין קרני, סמנכ"לית 'מהיר לעיר' בנתיבי איילון, שוחחה עם ענת דוידוב ב-103fm על עתידו של המשבר התחבורתי וסיפרה על הפתרונות האלטרנטיביים שיכולים לחלץ את הנהגים מהפקקים לאורך השנים הקרובות.

"העלייה בפקקים היא לא רק תחושה, זה באמת קורה", הדגישה קין קרני בפתיחת דבריה. "אם נבדוק את העלייה בכמות הרכבים על הכביש לעומת פברואר של שנה שעברה, נראה עלייה של עד 90% ברוב שעות היום – ובשעות העומס אפילו יותר. יש בעיה אמיתית של פקקים במדינת ישראל".

"אנחנו אחת המדינות היותר צפופות, וגידול האוכלוסייה בישראל הוא פי 10 מבשאר מדינות ה-OECD. הנתונים האלה, יחד עם משאבי קרקע מוגבלים, מעידים על כך שמדינת ישראל הולכת לקראת משבר תחבורתי מאוד חריף", טענה קין קרני והוסיפה, "לצערי, זה רק ילך ויחמיר".

אז כיצד ניתן להתמודד עם העומס בכבישים ולייצר פתרונות חלופיים בעבור הנהגים? קין קרני פירטה על החלופות הקיימות לרכבים הפרטיים: "ישנו פרויקט האופניים 'אופני דן' שמספק אוטוסטרדה של אופניים ב-14 רשויות ועל פני 100 ק"מ, לאזורי תעסוקה ובכלל במרחב העירוני. בנוסף לכך, ישנם הנתיבים המהירים, אלטרנטיבה שעוקפת את הפקקים ומאפשרת נתיב נוסף לרכב ציבורי, לרכבי קארפול ושאטלים חינמיים".

"פרויקט 'מהיר לעיר' הוא רשת מטרופולינית שמטרתה לייצר מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בין הערים, ובתוך הערים עצמן", סיפרה קין קרני. "הפרויקט כבר בביצוע, ואפשר לראות 13 רשויות שנמצאות בעבודה מאסיבית של הפרויקט. סדר הגודל של ביצוע פרויקט כזה הוא כ-3 שנים בעיר, וגם הוא מחולק מקטעים כדי למנוע אי נוחות".

"העבודות עצמן אינן יוצרות פקקים"

ובעוד פרויקט 'מהיר לעיר' יוצא אל הפועל, האם ייתכן שדווקא הבנייה והעבודות בכבישים ברחבי הארץ הם אלה שגורמים לצפיפות ולפקקים? "תמיד בזמן עבודות יש אי נוחות. גם כשאנחנו משפצים דירה, יש אבק וזה לא נוח, אבל אין מנוס", הסבירה קין קרני והזהירה: "ישנם נתונים לגבי מה שיקרה אם לא נעשה כלום – מדינת ישראל תפסיד 70 מיליארד שקלים בשנה על עמידה בפקקים, כתוצאה מכך ייגרם זיהום אוויר, ויהיו נזקים נלווים. העבודות עצמן אינן יוצרות את הפקקים. הן גורמות לאי נוחות, אבל היא זמנית".

"שנת היעד לסיום הרבה מאוד מהפרויקטים היא שנת 2025", אמרה קין קרני לסיום. "המטרה היא שלא נעבור לתחבורה ציבורית מתוך אידיאולוגיה, אלא כי זאת תהיה חלופה טובה יותר, כי יהיה לנו כדאי יותר להשתמש בתחבורה ציבורית, בכל דרך שנבחר".

עריכה: ג'וני דוב

20/04/2021
הישארו מעודכנים

"מדינה ישראל הולכת למשבר תחבורתי מאוד חריף"
"מדינה ישראל הולכת למשבר תחבורתי מאוד חריף"  |  צילום: גילי יערי/פלאש90