ד"ר מאיה רוזמן

תזונה לשעת הלחץ

השבוע האחרון העלה את רמת הלחץ בעבור רבים מתושבי ישראל • אילו מאכלים יכולים לסייע להרגעה? ד"ר רוזמן סיפרה על המזונות שמחזיקים את המפתח לשלווה


כמדי שבוע, הפריכה ד"ר מאיה רוזמן עוד מיתוס מעולם התזונה, והפעם: האם אכילת פחמימות אכן מרגיעה סטרס ומסייעת לשיפור מצב הרוח?

"סרוטונין הוא החומר שנוצר במוח אשר גורם לתחושת רגיעה ומצב רוח טוב. הסרוטונין נוצר בתוך המוח מחומר אחר, שנמצא במזון, ונקרא טריפטופן. מזונות עשירים בטריפטופן יכולים להעלות את רמת הסרוטונין במוח, ולשפר את מצב הרוח.

בניגוד לכל המיתוסים, טריפטופן לא נמצא בעיקר בפחמימות. המזונות שעשירים בטריפטופן הם שיבולת שועל, תמרים, בטטה, אבוקדו, שקדים, גרעיני דלעת, טחינה, בוטנים וחמאת בוטנים, גבינה, ביצים, גרגירי חומוס, סויה וטופו.

פחמימות וסוכרים מזרזים את כניסת הטריפטופן אל תוך המוח, אבל השפעתם המנחמת נובעת בעיקר מכך שהם טעימים ובגלל המרקם הנעים שלהם. לצד זאת, השפעתן המנחמת של הפחמימות היא לדקות ספורות בלבד.

מזונות נוספים שחשוב לצרוך בזמן סטרס הם כאלו שיש בהם סידן או מגנזיום שתורמים להרפיית השרירים, כמו חלב ומוצריו, וגם אגוזים, שקדים, וקטניות.

אז אילו מאכלים ישפיעו ביותר על מצב הרוח והרוגע שלכם? מוזלי שמכיל שילוב של יוגורט עם גרנולה, אגוזים ופירות; טוסט מלחם מלא וגבינה צהובה; פיתה עם חומוס; חלבה שמכילה שילוב של סוכר עם טחינה; וגם קקאו חם, שכן הקקאו מכיל חומרים משפרי מצב רוח - בשילוב עם חלב שמרגיע בפני עצמו".

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
21/05/2021
הישארו מעודכנים

ד"ר מאיה רוזמן
ד"ר מאיה רוזמן  |  צילום: 103fm