103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"הלוחמה ברחפנים היא לוחמת סייבר, לא פיזית"

רגע לפני שביצע נחיתה סופית, מטוס של חברת דלתא התבקש להמריא בחזרה, עקב רחפן שחדר לאזור • אל"מ (מיל') עו"ד נרי ירקוני הגיב לידיעה


מטוס של חברת התעופה דלתא שעמד לנחות בנתב"ג בשבוע שעבר, התבקש להמריא חזרה לאוויר רגע לפני שביצע נחיתה סופית וזאת עקב רחפן שחדר לאזור. אל"מ (מיל') עו"ד נרי ירקוני, ראש מנהל התעופה האזרחית לשעבר, שוחח עם ענת דוידוב ב-103fm, סיפר על האירוע והסביר מדוע האזרחים שעולים על מטוס לא צריכים להיות מודאגים.

"לנתב"ג יש מערכת שמזהה רחפנים. במערכת זוהה לפני מספר ימים רחפן שלא היה מוכר ולא תואמה פעילותו", סיפר עו"ד ירקוני, "על פי הנוהל, המטוס שהיה אמור לנחות נשלח חזרה להמריא, ואחר כך נחת בשלום. מערכת ההתראות והבקרות עבדה, ונתיב הטיסה של המטוס שונה עוד הרבה לפני שהיה איזשהו סיכון למישהו".

"כיום יש בקרה, פיקוח ורגולציה על הרחפנים, הדברים האלה מאוד מסודרים גם בארץ וגם בעולם", הסביר עו"ד ירקוני. "עולם הרחפנים מתחיל רק עכשיו והוא יתעבה ויתעצם, ולכן הרגולציה בעולם מנסה לשלב בין תעופה של רחפנים לתעופת המטוסים האמיתיים. כיום מחלקים מרחבים ונתיבים אוויריים, דואגים שלא יעלה לשמיים שום דבר מעל משקל מסוים או מעל גובה מסוים, בלי שיש עליו בקרה".

ולמרות הרגולציה הקפדנית, עדיין קיימים מקרים כמו זה שהתרחש בשבוע שעבר בנתב"ג, בהם רחפנים עולים לאוויר בניגוד להנחיות, בין אם בתמימות או בזדון. "אדם יכול להעלות רחפן לאוויר, כפי שקרה ליד נתב"ג בשבוע שעבר, בלי שהוא יודע שהוא מסכן מישהו ובלי שהוא מתכוון לכך", הדגיש ירקוני. "בדיוק בשביל מקרים כאלה יש מערכות מכ"מ שקולטות את הרחפנים, ואז עושים את מה שעשו במקרה בנתב"ג. אם יש רחפן באוויר שאנחנו לא מכירים, אנחנו מרחיקים את התנועה".

עוד הוסיף עו"ד ירקוני והסביר, "ליירט רחפן זה דבר מסובך. הלוחמה ברחפנים היא לוחמת סייבר ולא לוחמה פיזית. בדיוק כמו שכדי לשבש טלפון לא צריך לדפוק על הטלפון בפטיש אלא אפשר לעשות זאת בלי להתקרב בטלפון בכלל, כך גם רחפנים אפשר לעצור בלי להגיע בכלל לרחפן עצמו".

עריכה: ג'וני דוב

27/06/2021
הישארו מעודכנים

למצולם אין קשר לנאמר
למצולם אין קשר לנאמר  |  צילום: גרשון אלינסון/פלאש90