103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

אחרי עשרים דקות

האם רק אחרי 20 דקות של פעילות פיזית הגוף מתחיל לשרוף שומן? • ד"ר מאיה רוזמן הפריכה עוד מיתוס: "זה פשוט לא נכון"


כמדי שבוע, הפריכה ד"ר מאיה רוזמן עוד מיתוס מעולם התזונה, והפעם: האם יש אמת בטענה כי רק אחרי 20 דקות של פעילות גופנית מתחילים לשרוף שומן?

"שמעתי אנשים, וביניהם גם מאמני כושר, שטוענים בביטחון שאימון אירובי חייב להימשך יותר מעשרים דקות, כי רק אחרי עשרים דקות מתחילים לשרוף שומנים. במילים אחרות, אם רוצים שהגוף ישתמש בשומן, אימון קצר אולי לא יעיל ואף מיותר.

האמנם כך? צריך לזכור שאפילו במצב מנוחה, 60% מהאנרגיה של השרירים מקורה בפירוק שומנים וכ-40% בפירוק פחמימות. כשאדם מתחיל פעילות, הוא צריך יותר אנרגיה מזו שנדרשת בעת מנוחה.

אז נכון, בתחילת המאמץ יש עלייה בשימוש בפחמימות - אבל השימוש בשומן ממשיך כל הזמן. בדקות הראשונות של הפעילות רוב האנרגיה לשרירים היא ממחסני הפחמימות בתוכם, שנקראים גליקוגן. השריר משתמש גם בחומצות שומן אבל אלו נמצאות באזורים שונים בגוף, ולוקח להן קצת זמן כדי להגיע לשרירים הפועלים.

אחרי עשרים דקות של פעילות, נגמרים מאגרי הפחמימות בתוך השריר ואז השריר חוזר למצב הרגיל שלו - שימוש בשומן במידה גבוהה יותר מפחמימות. בנוסף לכך, בזמן הפעילות מתחיל פירוק מואץ של רקמת השומן. 

הגוף משתמש בשומן כבר מההתחלה בעת פעילות ספורטיבית, ואחרי עשרים דקות השימוש של הגוף בשומן הוא באחוזים מעט יותר גבוהים. האמירה שרק אחרי עשרים דקות מתחילים לשרוף שומנים, היא פשוט לא נכונה.

האם זה משנה לירידה במשקל? ממש לא. מה שחשוב זה סך ההוצאה האנרגטית, שריפת הקלוריות. כל פעילות, גם אם היא קצרה, תורמת לשריפת קלוריות מוגברת יותר, מאשר אם נשב ולא נעשה כלום".

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
06/08/2021
הישארו מעודכנים

פינת המיתוסים
פינת המיתוסים  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Images