103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

ארוחה לפי שעה

האם ארוחה כל שלוש שעות מסייעת לבריאות? • ד"ר מאיה רוזמן ניפצה עוד מיתוס: "צריך לאכול לפי תחושות הגוף"


כמדי שבוע, הפריכה ד"ר מאיה רוזמן עוד מיתוס מעולם התזונה, והפעם: האם לאכול כל שלוש שעות אכן מועיל לבריאות? דווקא לא.

"בעבור חולי סוכרת, חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות כל 3 שעות וזאת בכדי להגיע לאיזון ברמות הסוכר בדם במשך היום, אך בעבור כל שאר האנשים מדובר במיתוס.

לדעתי צריך לאכול לפי תחושות הגוף, לאכול אם רעבים, ולא לדחוף אוכל לקיבה רק כי עברו 3 שעות מהארוחה הקודמת. אם לא רעבים אז לא צריך לאכול, ואם עברו שעתיים מארוחת הביניים וכבר רעבים אז לא צריך לחכות שעה אלא לאכול את הארוחה הבאה. השעון לא היה קיים מאז בריאת העולם, והגוף מספיק חכם כדי לאותת לנו מתי צריך וכדאי לאכול, ומתי לא.

האם ארוחות קטנות ולעיתים קרובות מזרזות את הירידה במשקל? תהליך העיכול הוא כמו לעשות ספורט. הקיבה מתכווצת והמעיים פועלים, וזה אכן מעלה מעט את קצב חילוף החומרים היומי ואת שריפת הקלוריות - ומכאן הגיע המיתוס שאכילת ארוחות קטנות ותכופות משפרת את קצב חילוף החומרים ובכך תורמת לירידה טובה יותר במשקל. 

אבל חשוב לזכור: גם ארוחות גדולות, בתדירות נמוכה, הן קשות לעיכול, דורשות הרבה אנרגיה לעיכול, ויכולות לשפר את קצב חילוף החומרים. בנוסף, מחקרים הראו שהרבה ארוחות קטנות גורמות בסופו של דבר לצריכת קלוריות גדולה יותר במהלך היום כולו.

כשמדובר בכמות שווה של קלוריות יומיות, מספר הארוחות לא קשור ולא משנה את קצב הירידה במשקל. עדיף לאכול מספר ארוחות שמתאים לכל אחד - לפי סדר היום, לפי ההרגלים ולפי שעות העבודה. יש כאלו שמתאים להם לאכול 2-3 ארוחות גדולות ללא ארוחות ביניים וזה בסדר גמור, ואחרים מעדיפים לפצל את הארוחות ולאכול משהו קטן כל שעתיים שלוש, וגם זה בסדר גמור, כל עוד נמצאים בשליטה על טיב המזון וכמות הקלוריות שמגיעים אליה בסופו של דבר".

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
29/10/2021
הישארו מעודכנים

פינת המיתוסים
פינת המיתוסים  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Images