מילים ולחן

האור שלך, מאיר, עדיין זוהר

לכבוד ציון 80 שנה להולדתו של היוצר והזמר מאיר אריאל ז"ל, צלל פטימר אל הסיפורים הקטנים מאחורי אלבומיו ושיריו הגדולים • בלעדי לדיגיטל של 103fm


'הצנחן המזמר', 'הטרובדור הנודד' או 'המזמר המדבר' - לא משנה איך כינו את מאיר אריאל ז"ל, הוא היה בראש ובראשונה אשף של מילים. בפעם הראשונה בה נחשפנו לדמות הסינגר־סונגרייטר של אריאל הייתה במיני־אלבום הראשון שלו 'ירושלים של ברזל', שיצא לאחר מלחמת ששת הימים שהתרחשה בשנת 1967 בהפקתו של בני אמדורסקי.

באותם הימים מלאי האופוריה, לאחר הניצחון ההרואי, ביסס אריאל את מעמדו כאחד האומנים המחאתיים והאנטי־ממסדיים הראשונים בישראל. את הריאליזם הכואב והעצוב הגיש בצורת שירים מיליטנטיים, דוגמת 'עסק ביש' ו'בבל"ת', אותם הוציא מהקרביים של כל מי שלחם באותה מלחמה בחטיבת צנחנים במילואים.

למרות הטייטל של זמר המחאה הבועט והפרובוקטיבי שסיגל לעצמו לאחר המלחמה, בשנים שקדמו לה היה בפרונט היוצר הרגיש והסנטימנטלי. היה זה בלהקת 'המשמרון', חבורת הזמר של קיבוץ משמרות שבו גדל. יחד עם חברו לקיבוץ שלום חנוך הוא עבד על מספר שירים שאיתם הופיעו במסגרת הלהקה, בהם 'אגדת דשא', 'לילה' ו'ניסע לים'.

על אף שנתפסו כבוסריים עם צאתם לראשונה, הם הפכו במרוצת השנים לנכסי צאן ברזל ועוררו התפעלות. אותם שירים לא יצאו באלבום רשמי, אלא הוקלטו בהופעה חיה שנערכה באולם ויקס ברחובות בשנת 1965 ונשמרו על גבי סלילים.

בהמשך, התגייס חנוך ללהקת הנח"ל והחל לגבש לעצמו ישות מוזיקלית עצמאית. לעומתו, בזמן הזה התמקד אריאל בעיקר בניסיון להשתלב ביצירת קולנוע, תחום שהיה בראש מעייניו באותה עת אך בסופו של דבר לא יצא לפועל. במקביל, כתב היוצר המוכשר פזמונים, תחום שבו נחל הצלחה גדולה, וכך למשל מסוף שנות ה־60 ועד אמצע שנות ה־70 יצר כמה מהלהיטים הגדולים. בהם, 'ניסע לים' בביצוע שלישיית התאומים, 'לישון, לישון' בביצועו של אושיק לוי, 'נגה' בביצועם של שובבי ציון, 'פתאום בלעדיו' ו'מכופף הבננות' של אריק איינשטיין ו'הולך בטל' ו"סוף עונת התפוזים' בביצועם להקת תמוז.

התפנית המשמעותית בחייו המקצועיים אירעה בסוף שנות ה־60, כאשר נסע לשליחות מטעם הקיבוץ לארצות הברית. באותן שנים, ימי מלחמת ויטנאם והמהפכה התרבותית האמריקאית, מצא אריאל השראה בלא אחר מאשר בבוב דילן, שבאותו הזמן נטש את הפולק המיושן והחל ליצור פולק־חשמלי מושפע מקאנטרי ומרוק מודרניים, בסגנון כתיבה יותר אינדיבידואלי, יותר מחאתי ויותר בועט. דילן הפך למודל לסינגר־סונגרייטרים העצמאיים, מה שסייע לאריאל לסגל את האני מאמין המוזיקלי הנכון עבורו.

בפרק זה של 'מילים ולחן', לציון 80 שנים להולדתו של מאיר אריאל ז"ל, יצא חוקר המוזיקה דודי פטימר אל הסיפורים מאחורי עשייתו ושיריו, דרך סקירה קונספטואלית של כל אלבומיו, בשילוב חומרי ארכיון נדירים מאד שחלקם לא ראו אור באופן רשמי.

הפודקאסט 'מילים ולחן' לוקח אותנו למסע בעקבות התופעות, הסיפורים, השירים והאמנים שעיצבו את הפסקול הישראלי לאורך שנותיו. דודי פטימר הוא עיתונאי וחוקר מוזיקה, יוזם פרויקט תיעוד המוזיקה הישראלית דודיפדיה.

לכל הפרקים של הפודקאסט לחצו כאן.

01/03/2022

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


מאיר אריאל ז"ל
מאיר אריאל ז"ל  |  צילום: משה שי/פלאש90
Paris