103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

ירקות סולניים, כל מה שרציתם לדעת

ד"ר רוזמן שיתפה: "בירחון לתזונה קלינית פורסם כי בדקו את הקשר בין צריכת סולניים וניקוטין לדמנציה, בקרב אנשים שמעולם לא עישנו" • פינת המחקר


האם יש משהו מסוכן בירקות סולניים? ד"ר מאיה רוזמן, שיתפה בתוצאות מחקר מרתק שנערך בנושא.

לדבריה, "הירקות הסולניים מכילים חומרים שנקראים אלקלואידים. האלקלואידים הללו הם משפחה ענקית של חומרים, שיש ביניהם גם כאלו שרעילים, אבל גם כאלו שאנחנו ממש רוצים אותם, כמו לדוגמא סרוטונין החומר שמשפר לנו את מצב הרוח הוא אלקלואיד, מלטונין החומר שדרוש לשינה טובה גם הוא שייך למשפחה זו, וגם הקפאין שייך לאלקלואידים. הרעילים מביניהם בדרך כלל גם מרים מאוד מה שגורם לנו לא לצרוך אותם. האלקלואיד הכי מפורסם שנמצא בסולניים הוא הניקוטין. הניקוטין נמצא בסולניים נוספים כמו עגבניות או תפוחי אדמה, אבל החציל הוא הירק העשיר ביותר בניקוטין".

המומחית עוד ביקשה להבהיר כי "אין מה לדאוג, ב־9 ק"ג שלמים של חצילים - יש ניקוטין בכמות כמו בסיגריה אחת. בכל מקרה ניקוטין במזון אינו מזיק אולי אפילו מועיל, (גם בסיגריות הוא לא הגורם העיקרי למחלות). במחקר שפורסם בירחון האמריקאי לתזונה קלינית בדקו את הקשר בין צריכת סולניים וניקוטין לבין דמנציה, בקרב אנשים שמעולם לא עישנו אפילו סיגריה אחת. במחקר השתמשו בנתונים מ־50,000 אנשים אחריהם עקבו במשך 26 שנה, בדקו את התזונה שלהם ולכמה מתוכם התפתחה דמנציה".

וסיכמה: "התוצאות המובהקות היו רק בקרב נשים - לאלו שצרכו יותר פלפלים וסולניים, היה סיכון מופחת משמעותית לדמנציה".

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
01/07/2022
הישארו מעודכנים

ד"ר מאיה רוזמן
ד"ר מאיה רוזמן  |  צילום יח"צ: סיוון שחור