103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ינון מגל ובן כספית

"הרפורמה בתחבורה היא תרגיל של האוצר"

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון תקף את שרת התחבורה: "היא עשתה טעות בהתנהלות ולא בדקה את הסעיפים, היא לא מבינה את הזעקה של הציבור"


בעוד כשלושה חודשים יפתחו הקלפיות ואזרחי ישראל ינהרו על מנת לבחור את הממשלה הבאה שתעמוד בראשות מדינת ישראל, בתקווה שהפעם תעניק יציבות למשך כמה שנים. כמו כן, בימים אלה מתחיל הקמפיין של מפלגת כחול לבן תקווה חדשה שהתאחדה לאחרונה. בן כספית וינון מגל שוחחו ב־103fm עם יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון, אשר התייחס למצב הפוליטי ותקף את רפורמת התחבורה הציבורית.

בפתח השיחה, הכריז ח"כ ביטון כי "השליחות שלי שלא ייפגעו במוחלשים בכל מקום במדינה. אנחנו מוצפים בתלונות מכל הארץ על אנשים שמשלמים יותר, התרענו שזו רפורמה מוטעית. הרפורמה הזו היא בלוף כיה יא לא הביאה כסף, בדלק נלחמתי שיוזילו את הבלו והמדינה ויתרה על הכנסות. זו הרפורמה הראשונה בחיים שלוקחת כסף לאנשים".

"יש לי מסמכים כתובים של משרד ראש הממשלה והאוצר שלקחו לאזרחים 300 מיליון ש"ח ברפורמה הזו, האם זה הגיוני לעשות את זה בימים של יוקר המחיה?", תקף חבר הכנסת, והוסיף: "הפעולה הזו מיותרת, ניסיתי למנוע אותה, היא עוד נידונה בבג"ץ כי אפילו בתהליך הדמוקרטי לא היה ראוי. כל התהליך לא חוקי, תוסיף לזה שהסתירו מהכנסת מידע, לא בדקו חלופות, הרפורמה הזו יסודה בחטא. היא פוגעת במיליוני אנשים. בנגב גרים מיליון אנשים ובצפון מעל מיליון".

עוד זעם על רפורמת התחבורה הציבורית: "הרפורמה הזו אמרה שהיא תוזיל בחינם לאנשים בני 75, אתה יודע כמה אנשים בני 75 עולים על אוטובוסים? כמה חיים? 5־4 אחוזים. למה לא עשית את זה ל־62? שיוצאים לפנסיה? הרפורמה הזו היא תרגיל של האוצר, שבא ואומר לשרת התחבורה 'הדלק מתייקר, העבודה מתייקרת את צריכה לייקר את התחבורה הציבורית לכולם בתשעה אחוזים. אבל יש לנו פטנט שטוב לך ולנו, טוב לנו כי נקבל 300 מיליון ש"ח וטוב לך כי תערבבי את המספרים ואף אחד לא יבין מה עשית', זה בערך המצב שנקלענו אליו".

"העניים לאוטובוסים והעשירים לרכבת?"

בתגובה לאמירותיו, ציין כספית כי אתמול (ג') שמע מומחה מטעם המשרד שהשיב לשאלות מאזינים ותשובותיו היו טובות. יו"ר ועדת הכלכלה הדגיש: "הוא שיקר שם. חופשי חודשי ברכבת ואוטובוסים מבאר שבע לתל אביב עולה 610 ש"ח, חופשי חודשי רק באוטובוס 225 ש"ח. אנשים שהלכו לעבוד 4־3 ימים לפי מנוי חודשי, למה ברכבת 610 ובאוטובוס 225? העניים לאוטובוסים והעשירים לרכבת? המעסיק גם לא מחזיר כסף".

"חסרים 5 אלף נהגים, 5 אלך אוטובוסים, וכמות התלונות על משרד משפטי הכי גדולה אי פעם במשרד התחבורה", טען, "אין בכלל תשתית של אוטובוסים, אתה שולח לשם עוד אנשים? למה לעשות את כל הברדק הזה בימים של יוקר המחיה? יוקר המחיה נובע משני סוגים - מונופולים של מזון ומוצרים שעובדים עלינו, צריך להיכנס בהם גם בחוק וגם בבקרה, אנחנו הראשונים שקראנו לחרם. מדינה יכולה להכניס יד לכיס ולהגיד 'אני אספוג עלויות של הדלק' ולא תכניס יד לכיס לעניים ביותר לאוטובוס? אותו הגיון, תספגו את העלויות, אפילו תוסיפו כסף לתחבורה ציבורית, תעודדו את הנוסעים המזדמנים לעלות כדי שיהפכו לקבועים".

בהמשך השיחה, חידד ח"כ ביטון את אמירותיו בהתייחסות לשרת התחבורה מרב מיכאלי בצל רפורמת התחבורה הציבורית: "טעות התנהלותית, לא בדקה את העובדות לפי שאישרה את הרפורמה הזאת. היא לא הבינה את גודל הפגיעה ואת גודל הזעקה. באתי אליה לשעה ואמרתי לה 'בואי נעצור שלושה חודשים, נבדוק את זה, מישהו שאת מעריכה, אחרי שהוא יבדוק אני שותק'. מי זועק את הזעקה? אותו עני שעלה לאוטובוס אתמול ושילם כפול. אבל עד אז הוא לא יכול להגיע לבג"ץ. הדלק הוא שבעים אחוזים מיסים. נאבקתי בשר האוצר, אמרתי לו 'נתת 2 מיליארד ש"ח למקבלי שכר גבוה, למה 250 לעניים עם שכר נמוך?', הוא הקשיב לי והכפיל את זה ל־500. יש טנגו ודיאלוג בין כנסת לממשלה".

"הממשלה עשתה טוב לעניים?", תהו צמד המגישים, וח"כ ביטון השיב: "יש פעולות יפות שהיא עשתה כמו 4 מיליארד של יוקר המחיה ויש פעולות שעוד לא עשינו. ההוצאה הכי גדולה ביוקר המחיה היא הבית, שם אנחנו מציעים מודל של דיור בר השגה. להפסיק לדבר על יוקר הדיור, כי המשקיע וזה שיש לו כסף רוצה דירות גדולות בתל אביב וזה יוסיף את המחירים לכולם".

"אייזנקוט זו דמות טובה למדינה ולעם ישראל"

מאז איחודן של מפלגות תקווה חדשה וכחול לבן, שמו של הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט נשמע מכל עבר. זאת בתקווה כי יצטרף גם הוא לרשימה המאוחדת ולמאבק מול 61 המנדטים שנתניהו חפץ להשיג. ח"כ ביטון הביע את דעתו בנושא: "אני חושב שאייזנקוט גם באופן בדוק ומשמעותי מבסס אותנו ומגדיל אותנו, הערך המוסף שלו משמעותי. מתן כהנא הוא איש איכותי, אבל אתה עושה את המיזוגים והחיבורים כדי לצמוח ואנחנו רוצים ומקווים שהרמטכ"ל לשעבר יצטרף לכחול לבן, שמרנו לו את מקומו ומקום לאנשיו. לא משנה מי יקבל אותו, זו דמות טובה למדינה ולעם ישראל. אני עם כחול לבן באש ובמים ואנחנו יודעים לעבוד עם לפיד גם עכשיו וגם בעתיד".

עוד התייחס ח"כ ביטון לשאלה האם החיבור לגדעון סער התגלה כטעות: "לא, בסופו של דבר אנחנו באים ואומרים שיש פה אלטרנטיבה שתוכל לחבר גם את החרדים. כלה אתגר של הבחירות הבאות הוא האם יהיה אפשר לחבר גם את החרדים. אם נתניהו מביא 61 עם בן גביר זו תהיה ממשלה קיצונית ואנחנו נאבק בדבר הזה, אם הוא לא מביא 61 היחידי שבאמת, אמרו בקולם החרדים, זה בני גנץ. במובן הזה, כשנהיה מפלגה דו ספרתית ואני מאמין שנצח מהמספרים שאנחנו נמצאים בהם, נהיה אלטרנטיבה שיכולה לבנות את הגוש הקודם אבל יציב יותר עם חרדים. כי בלעדיהם לא תהיה יציבות לממשלה שתחליף את נתניהו. הממשלה הקיימת, מספיק שהיית מכניס אליה צלע חרדית היא כבר יציבה וגדולה. ישראל ביתנו ידעו לשבת עם חרדים, הממשלה הקודמת הוכיחה שהחיבורים אפשריים באופן בלתי צפוי".

כאשר מגל ביקש להעמיק את הנושא ולדעת האם ישנה אפשרות לישיבה משותפת עם ש"ס, הבהיר חבר הכנסת: "אנחנו רוצים את כולם. דרעי ישב עם מפלגת העבודה בעבר והאמירות החד משמעויות שנאמרות עכשיו הושפעו מהמציאות והמספרים. הנתון כי משמעותי לבחירות הקרובות ביחס לארבעת הקודמות, וזה לא אומר שתהיה פה יציבות, זה התפרקות הבלוק של חרדים ליכוד. זה מה שקרה עכשיו. המנהיגות החרדית אומרת שהיא רואה בגנץ ראש ממשלה ראוי והיא לא שוללת את האפשרות לעבוד איתו, זה נאמר באופן מפורש".

"אין עתיד לשותפות עם נתניהו"

בסיום השיחה, שאל מגל: "אתה פוסל את נתניהו?", וח"כ סיכם את העניין: "אנחנו מאלה שנתנו לו הזדמנות. אני חושב שהאמון בו נגמר ואין עתיד לשותפות איתו, מעטים מוכנים לעשות איתו שותפות פוליטית היא הוא מעל באמון".

עריכה: שני רומנו

03/08/2022
הישארו מעודכנים

ח"כ מיכאל ביטון
ח"כ מיכאל ביטון  |  צילום: יונתן זינדל/פלאש90