היכל התרבות
עם רבקה מיכאלי

פרק 3: נחמה הנדל

רבקה מיכאלי יצאה לחקור אחר דמותה הססגונית של מי שאחראית לכמה מהלהיטים הגדולים בזמר העברי • בלעדי לדיגיטל של 103fm


היכל התרבות הוא הסכת (פודקאסט) חדש, שבו שבה רבקה מיכאלי אל גיבורות וגיבורי תרבות אהובים, שהגדירו את התרבות הארץ־ישראלית. הפעם הצטרפה לרשימה המכובדת המזרת נחמה הנדל, שהשתתפה בכמה להקות והרכבים מוזיקליים, כמו: 'להקת הנח"ל', 'בצל ירוק', וההרכב רן ונמה. הנדל השאירה חותם על התרבות הישראלית, והמוזיקה העברית בפרט.

העיתונאי יובל ניב הקדיש את עבודת המאסטר שלו לפסטבלי הזמר, והגדיר אותה כזמרת בעלת ערך מוסף תרבותי. "היא פרשה מהארץ כשהייתי בגיל צעיר מאוד, אבל תוך כדי מחקר גיליתי זמרת עם מטען אינטלקטואלי. גם הבחירות המוזיקליות שלה מפתיעות, היא נמשכה לשירתו של חיים נחמן ביאליק, והייתה לה חיבה מיוחדת לשירי עם. היא הייתה מטיילת בעולם, מגלה שירי עם, מתרגמת אותם לעברית, ומלחינה אותם".

הנדל גדלה בירושלים, שירתה בלהקת הנח"ל, השתתפה בהצגה של אפרים קישון 'סאלח שבתי', ובתום שירותה הצבאי טסה לפריז ללמוד מוזיקה ומשחק. בהמשך לקחה חלק בהקמת להקת 'בצל ירוק'. ישראל דליות, חבר נפש שלה, ביקש להתייחס לגדולתה כזמרת, אומנית, ומוזיקאית.

למרות שעברו שנים ארוכות מאז הפעם הראשונה בה נפגשו, הוא עדיין זכר את שמלתה הפרחונית, והתקליטים איתם הסתובבה. "היא הראתה בקיאות בכל מה שקורה בזמר העממי בארה"ב, הצעתי לה להגיש תוכנית יחד, ויחד הגשנו אותה 3 שנים ברציפות. היא הייתה זמרת שראתה בפעילות שלה סוג של שליחות, בשבילה שיריו של ביאליק היו אוניברסלים, והיא לא הצליחה לראות את עצמה בלי לשיר. אני ורעייתי זכינו להיות מקורבים אליה".

השנה הייתה 1958, הנדל עזבה את 'בצל ירוק', ובחרה להקים יחד עם הזמר רן אלירן את הצוות רן ונמה. בחודש אוגוסט של אותה השנה נערכו בתל אביב מבחנים לתוכניתו הפופולרית של איש המדיה אד סאליבן. לאחר שעברו את המבחנים החלו רן ונמה להופיע ברחבי ארה"ב, ואף בקנדה. אלירן הביא את סיפורה,וטען: "היא לא דומה לאף זמרת שאנחנו מכירים". בהמשך עלתה לשידור גם שולי נתן שביצעה איתה את הסינגל 'מי האיש', והביאה גוון נוסף באישיותה הסגנונית של הנדל.

ביום הכיפורים 1998 הלכה נדל לעולמה, והשאירה אחריה משפחה, חברים, ושירי משוררים, להם העניקה את הכבוד הראוי עד יומה האחרון. 

על כך ועוד, בפרק השלישי של פודקאסט 'היכל התרבות' עם רבקה מיכאלי, המובא באופן בלעדי בדיגיטל של 103fm.

24/02/2020

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


רבקה מיכאלי
רבקה מיכאלי
Paris