בעקבות השמש
עם מיה זיו־וולף

לעולם ירוק יותר

מדוע יש דחיפות לעבור לאנרגיות מתחדשות? איך זה משפיע על חיינו? ומה הדרך להוזיל את מחיר החשמל? • יקי נוימן, מנכ"ל דוראל אנרגיה, עושה סדר


בין עליות המחירים והמודעות למשבר האקלים שרק מחריף, צמח לו ענף שלם שבידו הפתרון לכדור הארץ ולצרכנים – האנרגיה המתחדשת. כאמור, מקורה של האנרגיה הירוקה הינה בתהליכים טבעיים ובמקורות אנרגיה מתחדשים. מיה זיו־וולף דנה על כך עם יקי נוימן, מנכ"ל חברת דוראל אנרגיה, אשר סיפר גם על היתרונות, המטרות ומשמעות השינוי עבור הצרכנים.

בפתח השיחה, ביקש נוימן להדגיש את מהותה של האנרגיה המתחדשת: "מדובר על אנרגיה שהמקור שלה לא מתכלה. אם ניקח אנרגיה מהשמש היא תזרח גם מחר, לעומת זאת אם נשרוף פחם לא יהיה. היום הולכים לכיוון אנרגיה מתחדשת, ברור שזו הדרך הכי סביבתית ונקייה לייצר חשמל. העניין החדש הוא שזו גם הדרך הזולה ביותר להפיק חשמל. כל הכיוונים מראים שאנרגיה מתחדשת היא הדבר הבא".

אחת מהמטרות שמניעות את העולם לטכנולוגיה ירוקה יותר היא הפחתת פליטות הפחמן, אשר ידועות כגורם להתחממות הגלובלית. לדבריו של מנכ"ל חברת דוראל, "הכוונה היא להפחית עד לאפס את פליטות הפחמן לאטמוספירה. את זה אפשר להשיג עם הפחתת המזהמים – ייצור חשמל, מפעלים ותעשייה ותחבורה. אנחנו מטפלים בייצור חשמל שאחראי היום לחמישים אחוזים מזיהום האוויר, מפליטות הפחמן".

"המפתח הוא אגירת אנרגיה", הכריז נוימן, ופירט: "לייצר הרבה חשמל בשעות שהשמש זורחת וחלק ממנו לאגור. יש מתקני אגירה של טסלה וחברות אחרות, זה נראה כמו קונטיינר, שמים את זה סמוך לאותם שדות סולאריים, מעבירים את החשמל לאותם מתקנים ואז ניתן לתת לצרכנים לצרוך את החשמל בשעות שהשמש כבר לא איתנו. היום מדברים על מתקני אגירה של 5-4 שעות, אבל כשמסתכלים קדימה הטכנולוגיות מובילות אותנו לאגירה שתכסה את כל הלילה ובשלב מתקדם יותר בין עונות".

"אפשר לראות ניצנים של מכוניות מימן – זה העתיד"

כאשר מדברים על אנרגיה ירוקה ומתחדשת, לא ניתן להתעלם מהדבר המרכזי – המימן הירוק, אשר השפעתו רבה. "מימן זה יסוד שאפשר לייצר בכל מיני דרכים, מימן ירוק זה מימן שמייצרים אותו באמצעות חשמל שמופק באנרגיה מתחדשת. אפשר לפרק אותו מתוך מים. אם שמים את היד על אותו מימן והחשמל שהוביל את התהליך הוא חשמל מאנרגיה מתחדשת - המימן הוא ירוק וזה חומר נקי".

לדבריו, מכוניות שיהיו מונעות על מימן ירוק - לא יזהמו. "אפשר לראות ניצנים של מכוניות מימן שיחליפו את הרכב החשמלי, מכוניות מימניות זה העתיד", הדגיש.

עוד הוסיף נוימן כי עם המודעות והרצון להיאבק במשבר האקלים המאיים על כולנו, ישנם מגוון דרכים לצרכן להוזיל את עלות צריכת החשמל בביתו ויחד עם זאת לדאוג סביבתית. "יש עכשיו פרויקט גדול של רשות החשמל וחברת החשמל, להחליף מונים. למי שאין סבלנות, ורוצה להתקין מונה כבר עכשיו, יכול לפנות לחברת החשמל ויחליפו לו את המונה", הסביר.

לטענתו, "מהרגע שיש לך מונה חכם כזה אפשר לעבור למספק פרטי. יש מגוון של ספקים, וזו אפשרות להוזיל את החשמל. הרבה צרכנים מודאגים ויש סיכוי שמחירי החשמל יעלו עוד בהמשך וזו דרך פנטסטית להוזיל את העלויות, ספקים פרטיים יציעו".

"הדבר שחיכינו לו הרבה שנים זה שוק חופשי – האפשרות שתהיה לנו לייצר את האנרגיה ללא הפרעה. אם הציבור רוצה והוא ירצה כי זה זול יותר ונקי יותר, אנחנו בתור היזמים נהיה שם. עד היום הקצב תמיד היה בידיים של הרגולטור, רשות החשמל, הם קבעו כמה חשמל יהיה ומתי. בעולמות של שוק חופשי שבו הקצב נקבע על פי דרישה של הצרכנים מצד אחד והיכולת של היצרנים לייצר, ברור שזה יהיה הרבה יותר מהר וכנראה שזו תהיה המציאות החל מתחילת השנה הבאה", סיכם, "לדעתי עתיד ורוד לפנינו. אנחנו מרגישים שהאירוע הוא אירוע חיובי, זה זול יותר, יציב וטוב. כשכל המערכת מסביב תומכת בזה, עם האמביציה, יכולות המימון והמקצועיות, אני חושב שזה יקרה ואנחנו נראה צמיחה גדולה בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל".

עריכה: שני רומנו

06/11/2022

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


גרפיקה: אלון כץ
Paris