עתיד מזהיר
עם ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי

למידה 2.0

חושבים שרכישת ידע פעם דומה להיום? • פחות • ניל"י גולדפיין, מלי אלקובי ואלון ממלוק מ'Align Technology' על למידה בעולם משתנה • פרק 28


ברבות השנים, האופן בו אנחנו לומדים ורוכשים ידע חדש השתנה לבלי היכר; כך גם הסביבה הטכנולוגית הלכה והתקדמה בצעדי ענק, בעודה מאפשרת לנו להיות חשופים לכמויות של מידע חדש בשניות. כיצד מצליחים לעמוד בקצב התמורות שהזירה הטכנולוגית טומנת בחובה? בפרק העשרים ושמונה של 'עתיד מזהיר' בהגשת ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי על עולם העבודה החדש הלכה למעשה, שוחחו השתיים עם אלון ממלוק, מנהל הדרכה וחווית משתמש (Director, UX & Training content CoE) בחברת Align' Technology', ושוחחו איתו על הסוגיה המרתקת. 

"אחד האתגרים הגדולים ביותר בהיבט ההתבגרות שלנו הוא שהזיכרון משתבש בכל מיני אופנים", סיפרה מלי. "וזה אתגר בעולם העבודה החדש שלנו בגלל הלמידה. דיברנו כל הרבה פעמים על כמה זה קריטי ללמוד כל הזמן, והיום אנחנו לומדים דברים טיפה יותר מורכבים, כמו לאמץ טכנולוגיות חדשות, ולכן אנחנו צריכים את הזיכרון לטובתנו". "זיכרון קריטי לעולם החדש, צריך להשתמש בו אחרת", הוסיפה ניל"י. "יש דברים שאת צריכה לזכור ויש דברים שאת צריכה לשכוח. זה יותר מורכב מאשר מקודם, שרצינו לזכור הכול". 

"הכול הרבה יותר קצר, מהיר, מפחדים לאבד דברים סביבנו" 

בתגובה, שיתף אלון: "אני מסתכל על עשרים השנים האחרונות, ואין מה להשוות את הקצב והרמה של הטכנולוגיות המקיפות אותנו. הכול הרבה יותר קצר, מהיר, כולנו בפומו, מפחדים לאבד דברים סביבנו. מגמה נוספת היא פרסונליזציה, הלומד נמצא במרכז, יש המון אפשרויות למידה וכל המערכות הללו, מהמדריך האנושי ועד הטכנולוגיות, כל אלה מאפשרים ללמוד באיזו דרך שרוצים. אנחנו גם לומדים היום עם כל החושים, ועוברים מללמוד את ה'מה' ל'איך'. מעולם של תוכן לעולם של מיומנויות. אחד הפריבילגיות שיש לי בתפקיד ובמחלקת ההדרכה שלנו היא שאנו עובדים גם עם עובדי החברה וגם עם לקוחות. פנימה, בתוך החברה, אנחנו משקיעים הרבה בלמידה ויש אינסוף אפשרויות. הערך של הגורם האנושי הוא כדי לעזור בטרנספורמציה הדיגיטלית הזו, באיך אני מכניס את הגורם האנושי לתוך העולם הדיגיטלי הזה ומשתמש בו בצורה הכי חכמה". 

ומה באשר להבדלים בין הדורות? "גם האוכלוסייה המבוגרת יותר, דור ה־X ומעלה, גם להם אין סבלנות", אמר ממלוק. "יש יותר משמעת כי כך הם למדו פעם, אבל הפיתוי לגשת למה שנגיש מיד חל גם עליהם. הדור הצעיר מלכתחילה יחפש את הסרטון הקצר, את הפודקאסט, אפילו לא יישאר את המדריך שבסביבה וזה אולי ההבדל. אבל העקרונות האלה היום קיימים אצל כולם והאשליה שהמבוגרים לומדים יותר כי יש להם סבלנות, אני חווה שזה הולך ומצטמצם, וכולם מתכנסים לאותם עקרונות". 

בסיום, סיפר אלון ממלוק מחברת 'Align Technology' על הקשר בין האופן בו משתלבת המוזיקה בעבודתו היומיומית: "המוזיקה לוקחת אותך למיומנויות אחרות ממה שאתה צריך ביום יום, וכשאתה מצליח לשכלל את המיומנויות האלה, אתה חווה את תחושת ההישג. המוזיקה גורמת לך לעסוק בדברים אחרים, עולם של צלילים ותווים, זה משהו אחר, אתה מפעיל חלקים אחרים במוח. אני מרגיש שזה קצת כמו ריסטארט, כשאני מגיע להתרכז בדברים אחרים אני יותר חד מרוכז, ולא שחוק מיום שלם בו אני מתעסק רק במלל. אני ממליץ לא להפסיק ללמוד ולהשיג מטרה, למידה זה כל כך משמעותי".

"דווקא כשאנחנו בעומס ובאזורים חדשים שצריך ללמוד בהם הרבה, מחקרים מראים שהדרך לשפר את הזיכרון ואת אפקטיביות הלמידה היא לעשות הפסקות, לישון ולאכול כמו שצריך, הדברים הללו הופכים להיות קריטיים בתקופה של למידה והתפתחות", סיכמה אלקובי. "תשתמשו בהפסקות כדי ללמוד באופן יותר אפקטיבי". "כל אחד מאיתנו שיכול לאמץ תחביבים שאינם קשורים בחיים המקצועיים אלא במשהו אחר לחלוטין, אנחנו יכולים לגרום לעצמנו לחיווטים חדשים במוח, כדי שנהיה יותר יצירתיים. אנחנו כל כך דיגיטליים היום ולכן צריך להכניס יותר אנושיות בעולמות הלמידה", הדגישה גולדפיין. 

עריכה: שני רומנו ומיכל קדוש 

12/02/2024

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


גרפיקה: אלון כץ
Paris