הילדים לא מסדרים, לא מנקים ובעיקר לא מתחשבים? מיכל דליות מסבירה איך אפשר להחזיר אותם לתלם
אני נשוי ואב לארבעה ילדים. בשנים האחרונות אני חי בתחושה שאני מנהל "בית מלון". באים, מתארחים, ישנים, אוכלים ורק לעיתים רחוקות מאוד, הילדים "מועילים בטובם" לסדר את המיטות שלהם. אני "מתחרפן". איך אפשר לגרום לכך שיהיה להם אכפת מניקיון הבית?
מיכל עונה: אתה מעוניין שתהיה אכפתיות, התחשבות ושיהיה כבוד. ניקיון סדר והתחשבות הם ערכים, וערך הוא משהו מופשט. כלומר, הוא אמת חיים. אנשים מבולגנים לא ילמדו את ילדיהם לסדר, אבל אנשים שחושבים שסדר זה דבר חשוב, יסדרו בעצמם וילמדו גם את ילדיהם לסדר.
כשאומרים לילד קטן לסדר את החדר, הוא לא מבין למה בכלל לסדר את החדר, כי גם ככה מחר הכול יתבלגן שוב. החשיבה הערכית מגיעה בשלב יותר מאוחר וזה קורה רק כשלילדים יש יכולת חשיבה מופשטת, יכולת של הבנת כוונה משמעות ופרשנות. לדוגמא - אפשר להגיד לילדים קטנים שסבא או סבתא נפטרו, כי הם עדיין לא מבינים את המשמעות שמעבר.
ילדים אוספים לכלוך אחריהם רק אם הם ראו הורה תקיף וחזק, שגם ייצר מצב שבו הם הבינו למה כדאי להם לנקות.
ילדים הם אגוצנטריים. הם במרכז העולם. בתפיסה שלהם, אנחנו נמצאים שם כדי לספק להם את הצרכים הקיומיים והפסיכולוגיים שלהם. ילד מסיק מסקנות ממה שקורה לו ולכן, אתה צריך לייצר מצבים הגיוניים וטבעיים, שמהם הילדים ילמדו שכדאי להם לנקות אחריהם.
משחקי הכוח
צריך לבודד כל מקרה לגופו, למשל, אם לאחת הילדות נפל קורנפלקס על הרצפה, אתה מבקש ממנה להרים, ואם היא מסרבת, אתה אוסף את כולם ומודיע להם, בצורה יפה ונעימה שנמאס לך לנקות אחריהם, ושיאספו אחריהם אם נופל קורנפלקס על הרצפה. אם לא, הקורנפלקס ייצא מהבית ולא יהיה יותר קורנפלקס.
אותו כנ"ל לגבי עטיפות של ממתקים - אם יש עטיפה זרוקה, אתה מבקש שיזרקו לפח. אם יסרבו ואתה בסופו של דבר אוסף אחריהם, לא יהיו יותר חטיפים בבית. בעטיפה הבאה שלא תהיה בפח - הממתקים ימצאו את עצמם אצל השכנים.
לאט לאט, הילדים יבינו ברגליים שאם לא יעשו משהו מסוים, זה יעלה להם. אחרי חודש תחזיר את הממתקים הביתה ואם זה יקרה שוב, תודיע להם שבפעם הבאה החטיפים ייעלמו לחודשיים.
אתה לא אוסף יותר תחתונים מלוכלכים, עד שלא יישארו לילד תחתונים נקיים ללבוש והוא כבר יאסוף בעצמו את הכביסה המלוכלכת שלו.
הילדים שלך עובדים קשה על מאבקי כוח, כלומר יוצרים מצבים שיגרמו לכם לכעוס עליהם. הם מוכנים לשלם מחירים יקרים רק כדי להראות לכם שאתם לא יכולים להתעלות עליהם.