רז שכניק

"מהיום אנסה לכתוב נבואות חיוביות בלבד"

עברי לידר על שירו 'ניסים' • 20 שנה ליציאת אלבומו 'זה לא אותו דבר': "תגובת נגד לתקליט שלפניו"


הזמר-יוצר והמלחין האיקוני עברי לידר התארח בתוכניתו של רז שכניק ב-103fm לציון 20 שנים לאלבומו 'זה לא אותו דבר'. בשיחתם סיפר לידר על העבודה על האלבום, ההשראה, והסגנונות השונים שחקר לאורך הקריירה המרשימה שבנה.

תחילה, לידר אמר על הלהיט 'ניסים תשמע', "מהיום אני אנסה לכתוב נבואות חיוביות בלבד". בהמשך הוסיף עוד כי "זו שאלה מעניינת, לאיזו מלחמה התכוונתי. אני מניח שזה לא בהכרח המלחמה הזו, ולא זו שהייתה אחר כך, אלא מלחמה כללית שלנו בחיים שלנו ובמה שקורה. יש שם דברים יחסית אקולוגיים בשיר, המים והשמיים, דברים של העולם שלנו המודרני, והמערבי, והתחושה שתהיה מלחמה. תראה מה קורה בסין. שמעתי ברדיו את הדבר הזה, שיותר אנשים מאמריקה, קנדה, ועוד מדינה אחת, חיים יחד תחת עננה משוגעת של זיהום אוויר, אין לדעת מה זה עושה להם. זו גם מלחמה, מלחמת קיום. מדובר בשיר ירוק, אדום".

לשאלה מי זה ניסים, השיב "שאלו אותי את זה מלא פעמים, והבטחתי להרבה 'ניסימים' שונים שזה שלהם, ואני לא אהרוס את זה. כל ניסים שקיבל את השיר הזה, זה שלו. אני לא חושב שהייתה לי דמות אחת בראש. אני חושב שניסים זה שם באיזשהו אופן גנרי, ואם אתה כותב למישהו שאתה רוצה להגיד לו משהו או מישהו שאתה פוגש למטה – ניסים זה שם כזה ייצוגי. יש לי חברה טובה שנקראת מיכל, והבטחתי לה שזו היא. להגיד לך בוודאות שזאת מיכל הזאת? לא יודע. אבל אני לפעמים משתמש בשמות בתוך שירים, לפעמים יש מישהו מסוים מאחוריהם, ולפעמים הם מייצגים הרבה אנשים שונים".

לידר שיתף גם על כך שהאלבום יצא בתקופה בה הקריירה שלו המשיכה לנסוק, וסימן שינוי בכיוון הסגנוני. "יש לי תכונה, שאני לא יודע אם היא טובה מסחרית או לא. אבל אחרי שאני עושה משהו, גם אם הוא מצליח מאוד, יש לי ישר צורך לעשות משהו אחר. אני חושב שזה הרבה בגלל שלאורך השנים, כשהתחנכתי מוזיקלית, מאז גיל חמש כשהתחלתי ללמוד פסנתר, התעסקתי בהמון סוגים שונים של מוזיקה ואני אוהב הרבה דברים שונים, ואני אוהב הרבה סאונדים וסגנונות שונים. לכן, כל הזמן אני עושה משהו אחד ואז גם אומר 'כן, אבל גם בא לי לעשות משהו אחר'.

"'זה לא אותו דבר' הוא ממש תגובת נגד לתקליט לפניו"

לאחר מכן, ציין ש"אם אתה חושב על זה, 'זה לא אותו דבר' הוא ממש תגובת נגד לתקליט שלפניו, שנקרא 'האנשים החדשים'. הוא מאוד אלקטרוני, מבוסס על סימפולים, מאוד 'אני יושב בבית, וחותך חתיכות קטנות שהורדתי, או דגתי מתקליטים מהודו, ויפן, ומרכיב על המחשב שלי חתיכות מוזיקה ביחד, ועושה את זה מאוד מתוכנת. 'זה לא אותו דבר' הוא 180 מעלות מזה, הוא תקליט אקוסטי לחלוטין, עם תזמורת של 50 נגנים שבאו לאולפן. הסתובבתי בכל הארץ במשך חודשיים לחפש את הפסנתר המדויק שעליו רציתי להקליט, ובסוף מצאתי אולפן קטן בתוך בית בהרצליה עם המיקרופונים שנורא רציתי. הוא לא ערוך, ומטופל כמו היום, והמחשב רק מקליט, פשוט. כמעט כמו סרט. הוא לא עושה מניפולציות על סאונד ועריכה. זאת פשוט תגובת נגד, וזה קורה אצלי המון. אני כל הזמן זז". 

על שירו 'להבין את המים', שאינו מבצע באופן תדיר בהופעות, אמר "בהופעות מיוחדות. בהופעות פסנתר אני תמיד עושה אותו, כי אני נורא אוהב לנגן אותו. ובכלל התקליט מאוד 'פסנתרני'. כתבתי את כל השירים בתקליט על פסנתר, ואפילו עשיתי מופע בפסטיבל הפסנתר לפני שיצא התקליט, וניגנתי רק את כל השירים החדשים. זה היה מין קונספט כזה, לעשות הופעה שיש בה רק שירים חדשים, בלי ישנים". 

לדברי לידר, כותרת השיר 'להבין את המים' נבחרה כי "אני מחבב פילוסופיה. למדתי פילוסופיה בתיכון, אחד המקצועות היחידים שהצטיינתי בהם. פילוסופיה ומוזיקה, בשניהם יש לי ציון טוב. גרתי אז בנווה צדק, מאוד קרוב למים, ולים, והלכתי הרבה לים. לא החזקתי שם מעמד. בניגוד למה שהיה נראה, עבורי, גרתי שם שנה. נווה צדק הייתה שכונה מאוד לא פסטורלית, יש שם המון אנשים שמתחתנים. כל פעם שירדתי מהבית עם הכלב, הייתי צריך להצטלם עם כל האנשים שמתחתנים. אני בטח מופיע בהרבה מאוד אלבומים כאלה, ורואים אותי בבוקר בטרנינג. יש בכלל התעסקות עם טבע בדבר הזה. להבין את הטבע, להבין איפה אנחנו חיים. אני חושב שזו הקרבה למים שם, בנווה צדק, איכשהו".

הוא שיתף על האורגנית שעליה ניגן באלבום: "היא אולי הכלי מוזיקלי הכי וותיק אצלי, יש לי אותה מגיל 12. אורגנית של ימאהה, חמודה כזאתי. אמא שלי קנתה לי אותה, ובגיל 13 נסעתי לטיול בר מצווה עם אמא שלי. אח שלי חי שם והוא התחתן אז נסענו לחתונה. וישבתי במטוס וניגנתי באורגנית הזאת".

"אני נגד אינטרנט במטוסים, זה מבאס. הניתוק הזה מעולה"

"בשבילי, היום, מטוסים זה רגע חשוב, כי הוא ריק. יש כל מיני אנשים שאתה לא מכיר, מכל מיני מקומות, ואתה מסתכל עליהם, והם מעניינים, ומביאים לך כל מיני רעיונות. וזה גם זמן שאין לך כלום. אין לך אינטרנט. אני נגד אינטרנט במטוסים, זה מבאס. הניתוק הזה ממש מעולה. אתה יכול לקרוא, לאכול משהו, לראות איזה סרט, לישון ולכתוב. אני מאוד בעד זה. לי זה טוב. מלא שירים כתבתי במטוס. הרבה מאוד שירים שלי התחילו במטוס", הוסיף.

בהמשך השיחה, אמר גם ש"הייתי זמר הרבה פחות טוב ממה שאני היום. אני חושב שטכנית, השירה שלי מאוד השתפרה, זה פשוט קרה. מהופעות לדעתי, מהתפתחות. אני לא מהזמרים של פיתוח קול, אני קצת מפחד מזה. זה מפחיד אותי. זה קצת אישי. אותי זה מפחיד, כי אני מפחד לשנות משהו שאולי טכנית הוא טעות, אבל מייצר את האישיות הזאת בשירה, שממנה אנשים הוקסמו והתחברו לדבר הזה. אני לא רוצה להגיע למקום יותר 'נכון', שיש בו פחות אופי".

20/11/2025
עברי לידר
עברי לידר  |  צילום: 103fm
Paris