איתן בן אליהו שוחח עם בן כספית ואריה אלדד לאחר תקרית חדירת המטוס הסורי לישראל: "על הקרקע יש קו גבול מובהק. קו הגבול האווירי הוא גמיש".
דרמה בצפון: צה"ל יירט היום (ג') מטוס קרב סורי שחדר לתוך שטח ישראל, באמצעות טילי פטריוט. המטוס המריא מבסיס T4 והופל כשחדה את הגבול. בזכות התיאום עם רוסיה התברר כי מדובר במטוס סורי. מפקד חיל האוויר לשעבר, איתן בן אליהו, סיפר מטוס הקרב שחדר לישראל: "למטוסים הללו יש שתי תכונות- הם טסים מהר בגובה נמוך והמנועים שלהם יעילים בגובה רב. אלו היו שני שני מכשולים שהיינו צריכים להתגבר עליהם כשהיינו מבצעים נגדם קרבות אוויר. ההבדל בין מטוס לטיל פטריוט הוא שהמטוס יכול לרדוף אחרי מטוס האויב בעוד שטיל הפטריוט לא.
"ברגע שמטוס נכנס למעטפת הפטריוט, הפטריוט יכול להפיל אותו. התווך של הטיל מגיע לכל רמת הגולן ומעבר לקו הגבול. אם המטוס הסתובב באזור וביצע פנייה בטעות ברדיוס גדול והתקרב למצב שיכול להיראות כחשוד במכ"מים אז לפי המדיניות וההוראות המבצעיות יורים בו. על הקרקע יש קו גבול מובהק וברור, הוא מסומן ולעיתים עם גדר. קו הגבול האווירי הוא גמיש. במלחמת ההתשה, כשקרבות האוויר היו חלק והפלנו 94 מטוסים, אילו היינו מעבירים קו באזור בו שנפלו המטוסים המצרים היינו מגלים שהם נפלו עשרה קילומטרים בתוך שטח מצרים. אם היינו מחכים שמטוסים יחצו את הקו הם היו נופלים בגבול שלנו.
"אילו המטוס היה טס לאורך הגבול הוא יכל היה להסתובב ברגע האחרון אך אם הוא טס בזווית של 90 מעלות לכיוון הגבול הוא צריך לפנות 2-3 קילומטרים מראש כדי להיות בטוח שהוא לא עובר את הגבול".
"אנחנו שומרים על הגבול שלנו", הבהיר, "אם היינו מקלים מאוד יכולנו גם לא להפיל את המטוס אך המדיניות שלנו תואמת לרצון שלנו לשמור על הגבולות שלנו. המדיניות של ישראל היא שזו הטריטוריה שלנו ואין לחצות אותה. כך היה גם בתעלה".
על סיבות החדירה של המטוס לישראל פירט: "כנראה שהמטוס נשלח למשימה באזור הלחימה. הוא הסתובב והתרכז בחיפוש המטרה שלו. כשהתמקד במטרה הוא לא היה ערני להגעתו לגבול. זה קרה מהר. אם היו אומרים לו לפנות במהרה זה היה עושה את ההבדל אם היה עובר את הגבול או לא".
לסיום סיפר: "תקופה שלמה לאחר חתימת הסכם השלום עם המצרים בצענו אימונים באזור והטייסים היו מגרדים את הגבול כל פעם מחדש. המצרים לא הפסיקו להתלונן על כך עד שיום אחד מדינת ישראל הסכימה להזיז את קו הגבול מבחינת התרגולים האוויריים קילומטר לתוך ישראל. רבים לא יודעים זאת".
עריכה: איתמר זיגלמן