הקבינט
עם רוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור

הכי חדש, הכי גדול, הכי משוכלל?

לרגל השקת מכשירי האייפון החדשים בארץ ניסינו לברר מדוע אנשים נוהרים לרכוש את המכשיר החדש על אף המחירים המופקעים • התשובות יפתיעו אתכם


תפוח הזהב. האנתרופולוג והמומחה לחקר תרבות ילדים ונוער, תמיר לאון, התייחס להרגלי הקניות של הישראלים לרגל השקת האייפונים החדשים: "ילד היום מעדיף שלא תקנה לו מכשיר בכלל מאשר שתקנה לו מכשיר לא נחשב".

לרגל השקת האייפונים בארץ מחירי הסלולר עלו בצורה משמעותית. תמיר לאון, אנתרופולוג ומומחה בחקר תרבות ילדים ונוער בישראל, שוחח עם חברי צוות התוכנית על הנושא והביע דעתו על הרגלי הקניות של הישראלים: "המכשיר הסלולרי הוא חזק מאוד בנראות כי הוא נמצא איתנו בכל מקום. קל יותר לנפנף בו מאשר ברכב חדש. ילד היום מעדיף שלא תקנה לו מכשיר בכלל מאשר שתקנה לו מכשיר לא נחשב".

"שנה שעברה בדקנו איפה הכי הרבה אנשים בארץ קנו את האייפון הכי יקר", סיפר, "מצאנו שאת האייפון המוזהב קנו בעיקר בפריפריה. אגב ביישוב מאוד עמיד במרכז הארץ החרימו לתלמידה את המכשיר שלה בבית הספר. על פי הנוהל בימי שישי ההורים נוהגים להגיע לבית הספר כדי לקבל בחזרה את המכשיר. אותם הורים לא הגיעו ולאחר כמה ימים הילדה נראתה בבית הספר עם מכשיר טלפון חדש. התברר שלאותו הורה יותר משתלם לקנות לילדה מכשיר חדש מאשר להגיע לבית הספר".

על תרבות הצריכה בישראל הסביר: "כל מי שלומד שיווק יודע שבישראל תופעות עולות מהר ויורדות מהר. ההשערה היא הקשר בין האנשים, השמועות והעברת הידע המהיר בין בני אדם משמעותי מאוד". על תופעת התורים הארוכים למכשירים החדשים בארה"ב סיפר: "אני לא בטוח שזה לא כך גם בישראל. כשפתחו את איקאה הראשון בארץ כביש החוף נסגר. למה ביל גייטס הוא אדם עשיר? בגלל הגרסאות שהוציא לווינדוס, הוא גרם לציבור להבין שהם צריכים להיות הכי מעודכנים כל הזמן".

עריכה: איתמר זיגלמן

18/10/2018

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


סלולרי לכל אחד?
סלולרי לכל אחד?  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Image
Paris