איפה הכסף
עם ענת דוידוב

דרוש: טייס

מסתבר כי העלייה ברמת החיים בעולם העלתה גם את מספר הטיסות ברחבי העולם - מה שיצר מחסור חמור בטייסים • דן חלוץ בריאיון


הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר לשעבר, ונשיא האקדמיה לטיסה, דן חלוץ שוחח עם אלון גל על המחסור בטייסים, ועל הבחירה שלו שלא ללכת לפוליטיקה כמו רוב יוצאי הצבא הבכירים. 

"יש הרבה סיבות למחסור בטייסים, שהולך ומתעצם. יש ביקוש עולה בטיסות מסחריות בעקבות העלייה ברמת החיים. כשבסין ובהודו רמת החיים עולה, גם אם בשביעית האחוז, מצטרפים מאות מיליוני האנשים לתרבות הפנאי שיוצרת עוד ביקושים לטייסים. מה שעוד גרם למחסור הוא שחילות האוויר בעולם מייצרים פחות טייסים עקב השתפרות המטוסים, שלאט לאט הופכים להיות יותר ויותר אוטומטיים. גם בחברות הטיסה הישראליות המסחריות רואים יותר ויותר טייסים שהם אינם בוגרי חיל האוויר הישראלי".

כמה שכר מקבל טייס בחברת תעופה?
"אינני בקיא בתחום הזה אך אני מעריך שמדובר בעשרת אלפים דולר לחודש ויותר. אני יודע שבמזרח הרחוק, שמאוד מעוניין בטייסים, משלמים כ-30 אלף דולר לטייס לחודש. טייס מסחרי, בשונה מטייס פרטי, זכאי לגבות כסף עבור הטסת אנשים ממקום למקום. אקדמיית הטיס המסחרי CAA היא היחידה בארץ המאפשרת להיות טייס מסחרי מתחילת ההכשרה ועד סופה. אם אתה רוצה לפתח את תחביב הטיסות ולהטיס את עצמך ואת משפחתך אתה נדרש לכמות שעות טיסה. כדי להיות טייס מסחרי, אתה נדרש למבחנים רבים יותר ולצבור הרבה יותר שעות טיסה. המינימום הנדרש לטייס פרטי במטוסים קלים הוא כ-200 שעות טיסה שבמסגרתן מקבלים את הרישיונות. כדי להיות טייס בחברות תעופה מסחריות אתה נדרש להרבה יותר מ-200 שעות טיסה.

"איך סוגרים את הפער? על ידי צבירת שעות בהטסת מטוסים קלים. אקדמיית הטיס המסחרי CAA היא הראשונה בארץ לקבל את ההיתר המאפשר לאלו שחסרים להם שעות טיסה להיות מדריכים לטיסה ובכך גם לצבור עוד שעות ולצמצם את הפער".

בחרת שלא ללכת לפוליטיקה אלא לעולם העסקי. איך החוויה האישית מלהסתכל על הדברים מהצד?
"עולם העסקים מרתק לא פחות מהפוליטיקה אך משפיע פחות ברמה הלאומית. אני בחרתי את הבחירה שלי ומאחורי הקלעים אני עושה את מה שצריך".

 

עריכה: איתמר זיגלמן

 

17/01/2019

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


דן חלוץ
דן חלוץ  |  צילום: פלאש90
Paris