מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, סיפר בתוכניתה של סיון כהן ב-103fm על השירות החדש של הארגון, 'יד מכוונת' - וקרא לציבור לפנות אליו כדי להסתייע במימוש הזכויות המגיעות לו.
"אנחנו רק לאחרונה השקנו את הגישה החדשה שלנו בניסיון להגיע אל המבוטחים ולא לשלוח את המבוטחים אלינו. הקמנו מעין סניף נייד שבאמצעותו כבר פקדנו מספר מוסדות להשכלה גבוהה עם הצוות של הביטוח הלאומי וכך מציעים את השירותים שלנו לסטודנטים במקום אליו הם מגיעים. בצורה כזאתי אנחנו נותנים להם את מירב המידע, השירות והמקום שממנו הם מצויים בו מבלי לגרור אותם לסניפים. גם בתחום הסיעוד אנחנו צועדים יום יום לקראת המבוטחים. ברירת המחדל שלנו היא לתת את החלטות בדבר הזכאות של הציבור לקבל סיעוד על בסיס מסמכים רפואיים בלבד".
בוא ניגש לפרקטיקה. במרוצת השנים אנשים נותרו ללא ברירה ופנו ללבנת פורן וזכותי תוך תשלום אחוזים לא מבוטלים ממה שמגיע להם כי לא הצליחו להסתדר עם הסבך הבירוקרטי. אדם שסובל לדוגמא מנכות ומגיעים לו אחוזים. איך הוא מגיע אליהם מבלי ליפול לתהומות הבירוקרטיה?
"אנחנו מודעים לכך שהציבור היותר בוקר לא כל כך נגיש למערכות המקוונות ולכן אנחנו מנסים לאתר אותם דרך המתנדבים שלנו שמסייעים להם להגיש את הבקשה. או באמצעות בני המשפחה שלהם מאפשרים להגיש את הבקשה במערכות המקוונות. הם לא נדרשים לצאת מהבית כדי להגיש את הבקשה.
במחשב, בלי להגיע ובלי תורים?
"בהחלט. אנחנו גם עורכים שיחות טלפוניות יזומות לפונים כדי לבדוק האם פרט מסוים לא הועבר מחוסר תשומת לב ואם יש עוד משהו להעביר מעבר למסמכים הרפואיים כדי שההחלטה תהיה כמה שיותר טובה וכמה שיותר מטיבה עם הזכאי לקצבת הסיעוד. אנחנו משתדלים לתת את מירב המידע כדי לעזור לאנשים שקשה להם כל כך. אנחנו לא רוצים שהם ידרשו לסיוע של גורם אחר שלוקח את חלקו על חשבון המעט שאנחנו מסוגלים לתת".
אתה קורא לא לפנות לגופים שלוקחים אחוזים ממה שמגיע לכם? לא לבנת פורן, לא זכותי – יש יד מכוונת?
"אני לא יכול להגיד מה לא, אני יכול להגיד מה כן. אנחנו רוצים שיפנו אלינו ומחייבים לתת את מלוא השירות שמגיע. אנחנו מתכוונים לתת את כל הסיוע באמצעות יד מכוונת".
איך מגיעים ליד מכוונת?
"יש טלפון שמפורסם ברבים וצריך להתקשר אליו. אגב, אנחנו מאפשרים לבצע שיחות וידאו כשמדובר בוועדות רפואיות, שירות שלא היה בעבר. יש אפשרות כך לראות את מצבו של הפונה מבלי לגרור אותו שלא לצורך".
2486* זה המספר של השירות של יד מכוונת שנותן מענה כמו בכל שאר המתווכים. זה שירות בחינם של הביטוח הלאומי. אפשר להשיג דרכו את הזכויות בצורה פשוטה, מהירה ומלאה.
"אכן כך. יש שם רופאים מקצועיים. אנשים שמכירים בצורה מלאה את כל שדרוש להגשת תביעות ולצרכים שיש לספק. אנחנו בהחלט מעוניינים לגרום לכך שהמבוטחים שלנו יקבלו את כל מה שמגיע להם בלי יוצא מן הכלל. אני יודע שיש עומס על הקו אבל אין סיכוי שמעל שבוע לא יענו יחזרו לכם במענה הטלפוני. אם יש תלונות בנושא אני אבדוק אותם. אנחנו כאן כדי לשרת את הציבור הרחב".
לסיום, התרחש עוול של שנים בנוגע לוועדות שהקשישים והזקנים נאלצו לעבוד בתחום הסיעוד. אני יודעת שהחלטת לטפל בנושא זה. איפה זה עומד כיום?"
"פתחתי את דבריי בכך שאנחנו כברירת מחדל פועלים לתת מענה לפניות בתחום הסיעוד על בסיס מסמכים רפואיים מבלי להידרש לשלוח אל בית הפונה גורם כלשהו שיבחן אותו במתכונת כלשהי".
אנשים עברו השפלות נוראיות.
"אנחנו מכבדים את הפונים ולא רוצים לתת להם תחושה אחרת. גם בנושא הוועדות הרפואיות אנחנו בהחלט נותנים משקל רב לתת מענה לבקשות בתחום הנכות הכללית ונכות מהעבודה ככל שיש בידינו לעשות זאת. אנחנו מבקשים לטרטר כמה שפחות את המטופלים, אנחנו נמצאים בתהליך מאוד מתקדם של הליכה לקראת זה שאדם שמגיע לוועדה הרפואית יקבל את כל המרכיבים של התביעה בפעם אחת במקום להידרש להגיע לוועדות כל פעם מחדש".
עריכה: איתמר זיגלמן