בשנת 1982 פרצה מלחמת לבנון, והחל פינוי ימית וחצי האי סיני במסגרת הסכמי השלום עם מצרים. מדינת ישראל עקבה בכאב אחר פרשת נאווה אלימלך ז"ל שגופתה נמצאה מבותרת, ואילו אסון צור הביא למותם של חיילים רבים. למזלנו, במוזיקה הישראלית נכנסנו לתור הזהב של הזמר המזרחי לאחר שהזמר זוהר ארגוב ז"ל זכה במקום הראשון בתחרות הזמר המזרחי עם שירו 'הפרח בגני', ומיד אחר כך הביא לנו את אלבומו השלישי והיוצא מהכלל 'נכון להיום'. אביהו מדינה, מי שעמד מאחורי האלבום וכתב והלחין רבים משיריו, התארח באולפנו של רז שכניק, וחלק סיפורים מאחורי הלהיטים הנצחיים של הזמר שהלך לעולמו בטרם עת.
"הייתי כותב צעיר ובתחילת דרכי", סיפר מדינה, "וזמרים היו פונים אליי שאכתוב להם שירים לפסטיבל הזמר המזרחי לאחר שהבאתי כמה וכמה נצחונות עם שירים שכתבתי כמו 'כינור דוד', 'כי טוב היין', ו'ברכנו'. מבחינתם הייתי הימור בטוח". אם חשבתם שהזמר זוהר ארגוב הגיע לפגוש את מדינה טעות בידכם, לדבריו של המשורר והמלחין ארגוב שלח אליו שליחים, "הוא היה מאוד ביישן, וביקש מאנשים להזמין אותי להופעה שלו במועדון 'הברווז' ביפו. אני לא הייתי טיפוס של דיסקוטקים, לא אהבתי את זה, אבל הגעתי לראות אותו בהופעה, וראיתי שיש לו פוטנציאל, אבל חסרה לו תרבות שירה", סיפר, "באמצע ההופעה הוא יצא להפסקה וביקש לדבר איתי, אמרתי לו מה דעתי וביקשתי שיבוא בעוד שנתיים".
אביהו מדינה // צילום ארכיון: משה שי/פלאש90
שנתיים תמימות עברו וחלפו, וכשהגיע ארגוב אל הכותב והמלחין מדינה התחיל סיפור ההצלחה הגדול שהפך את זוהר ארגוב למלך של המוזיקה המזרחית. "כתבתי לו לתחרות הזמר המזרחי את 'הפרח בגני', שיר אהבה שכתבתי על אהבת אמת שהרגשתי כשהייתי בן 16. כשגדלתי פגשתי את אותה הבחורה שוב, והתוודתי על אהבתי. היא אמרה לי שגם היא אהבה אותי וזה היה הדדי, ואני כתבתי את השיר בסגנון ספרדי שהייתי מושפע ממנו מאוד באותה התקופה".
כשנשאל מדינה מדוע היה בזמנו פסטיבל זמר מזרחי ופסטיבל זמר רגיל אמר מדינה: "תשאל את מי שהיה אז ברשות השידור, היינו כל כך מוחלשים ויכלו לעשות בנו כרצונם. אף פוליטיקאי לא אמר כלום על מה שעשו שם, כי מי ירצה לאבד את הכוח שלו בתקשורת לטובתנו?"
שיר נוסף שהפך ללהיט גדול היה 'כבר עברו השנים', וגם מאחוריו יש סיפור יפיפה. מדינה ביקר רבות בספרד, ובמסגרת אחד מטיוליו הלך לקנות סגריות בקיוסק לנהגי משאיות. שם, פגש בנגן גיטרה עיוור שניגן במקום: "הכל היה חשוך, והוא ישב עם גיטרה ומשקפי שמש וניגן ושר מהנשמה, הוא ריתק אותי - במשך שעה האזנתי לו, וכשחזרתי כתבתי עליו את השיר. זמרים רבים התנגדו לשיר את השיר הזה, אבל כשזוהר ארגוב הקשיב לו הוא אמר שזה שיר בן...תמשיך לבד. בהמשך הוא הקליט אותו ועשה כמה התאמות לשיר שהביאו גם את סיפורו האישי".
"איך אתה יכול לדעת שזוהר ארגוב היה זמר אינטליגנטי", שאל מדינה וענה, "יש עומק בכל טקסט שהוא בוחר לבצע. הוא בחר שירים לפי המסר שלהם, ולדעתי הוא היה יותר אינטליגנטי ממה שחשבנו. אני זוכר שכשהייתי מראה לו חומרים חדשים הוא היה קורא את הטקסט שוב ושוב. לא הבנתי איך יכול להיות שהוא קורא שיר של שני בתים וחצי במשך 10 דקות, מסתבר שהוא היה קורא את הטקסט עד שהיה מבין איך להגיש אותו".
ארגוב הפך מזמר מועדונים מתחיל לסיפור הצלחה יוצא דופן, בכל ערב היו לו כמה וכמה הופעות, הוא הופיע באירועים, והקליט שירים, אבל ההצלחה הייתה גדולה עליו. לדבריו של מדינה ברגע שיצא 'הפרח בגני' ארגוב כבר התחיל לאבד כיוון. "ההצלחה שגעה אותו, הוא לא מצא את עצמו בתוך אהבת הקהל. הוא לא היה מוכן לזה, וה'עמך' מסביב לא הבינו את מה שהוא הרגיש. הבריחה הבטוחה שלו הייתה לסמים, כי אז הוא לגמרי היה נעלם ואפילו את עצמו כבר לא הכיר. למרות עניין הסמים חשוב להגיד שהוא היה אדם מאוד אחראי
הוא לא מצא את עצמו בתוך כל האהבה הזו, ההצלחה שלו שגעה אותו והוא לא היה מוכן לזה. העמך סביבו לא הבין אותו. הבריחה הבטוחה שלו הייתה לסמים, כי אז הוא נעלם - הוא עצמו לא הכיר את עצמו בסמים. הוא היה מאוד אחראי, אבל כנראה שההצלחה לא מתאימה לכל אחד".
חלקו השני של המפגש הרדיופוני בין מדינה לשכניק ישודר בשבוע הבא, ובמרכזו - אלבום מופת נוסף של זוהר ארגוב.
פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי.
לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.
עריכה: עדן בן ארי