איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"אי אפשר לחייב את הצרכן לשלם על כישלון תמורה"

15562

מנכ"ל המועצה לצרכנות על הטענות של זוגות מתחתנים ששילמו לאולם על אירוע שלא התקיים • יו"ר איגוד בעלי האולמות: החזרת מקדמות הייתה גורמת לקריסה


המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הורה לבעלי האולמות להפקיד צ'קים עבור אירועים שלא קוימו בשל הקורונה. עם זאת ישנם זוגות ששילמו אך כספם לא חזר. לצורך כך ענת דוידוב שוחחה עם נגה רץ שנמצאת בסכסוך משפטי עם האולם ממנו הזמינה אירוע, עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות, נועם לוי, יו"ר איגוד בעלי האולמות.

תחילה שוחחה ענת עם נגה רץ שסיפרה על חתונתה, "התחתנו בפורום מאושר שהוא פורום מצומצם של 50 איש, לא במקום שהיינו אמורים להתחתן בו", והתייחסה גם לסכסוך המשפטי עם בעלי האולם שבמקור בו הייתה אמורה להיערך החתונה. "שילמנו מקדמה. קצת מעל ה-20 אלף שקל. הכסף נמצא אצל בעלי האולם. עד חודש וקצת לפני, עוד היינו מאוד אופטימיים וקיווינו שדברים כן יוכלו לקרות. אני הייתי מאוד אופטימית האמת. בהתחלה דיברנו איתם שאולי כן נוכל לדחות ולעשות איזה שהוא משהו. המשפחות שלנו מטעמי אמונה וכאלה ביקשו שלא נדחה. ההורים ביקשו שלא נדחה, וכמובן שנעתרנו לזה ולא דחינו, וקיימנו אירוע קטן. האירוע שלנו היה אמור להיות גדול, 300 איש כמעט".

רץ סיפרה מה הייתה נקודת המפנה ביחסיהם עם בעלי האולם. "בהתחלה, ממש בתחילת אמצע מרץ, כשהדברים התחילו להתגלגל, חשבנו שעוד יהיה אירוע, אז באמת היינו בקשר נעים וטוב עם האולם, והם אמרו לנו שנתקדם לכיוון אחר פסח, ונראה מה קורה עם ההנחיות. בכל רגע נתון הם נתנו לנו להרגיש שהם איתנו והכול טוב", אמרה.

לדבריה: "נגמר פסח, והוצאו ההנחיות שהיו תקפות גם לתאריך האירוע שלנו. הם ביקשו מאיתנו להגיע לפגישה, היא לא הייתה נעימה כמו שציפינו בגלל שאנחנו אמרנו שאנחנו מקליטים את השיחה, כי אנחנו בסוף רוצים להיות מוגנים מכל הכיוונים, ועשינו את זה בצורה מוצהרת ונעימה, ולא משהו שהוא לא נכון".

הייתם הוגנים איתם.
"היינו הכי הוגנים שיש, וגם באנו אליהם בהצעה עוד לפני הפגישה, וגם במהלך הפגישה, שאנחנו גם מבינים שאם עכשיו אין תזרים מזומנים לבעלי האולמות, אז אנחנו יכולים לחכות גם עם החזר התשלום שלנו גם קדימה. הצענו להם חצי שנה, 10 חודשים, כמה שאפשר, וגם אם הם ירצו, אפילו שיחזירו בפעימות אחרי שהם יתחילו לעבוד ויהיה להם תזרים. הפגישה פוצצה בגלל שהקלטנו את השיחה, והם לא אהבו את הרעיון. בהמשך זאת כבר הייתה התכתבויות בין עורכי דין כשאנחנו ביקשנו את המקדמה, והם מנגד ביקשו 75% מסך התשלום בטענה שביקשנו לבטל, מה שמעולם לא היה".

רץ הציעה לבצע רפורמה בקשר לאירועי חתונות, שבמסגרתה סכום הכסף יהיה סגור קרן נאמנות. "זה בסדר לשלם מקדמה, אבל זה לא בסדר לעשות שימוש במקדמה הזאת לטובת כל כך הרבה דברים אחרים, ואז בלתי אפשרי להחזיר את הכסף, אם וכאשר", אמרה. 

"יש כאן כשלון תמורה"

בהמשך עלה לשידור מנכ"ל המועצה לצרכנות עופר מרום שהסביר כי יש "תלונות רבות של זוגות צעירים שקבעו חתונה בחודשים האחרונים, ובשל הקורונה בוטלו".

מרום גם התייחס לכך שלא תמיד בעלי האולמות מחזירים לחתן והכלה את הכסף עבור האירועים שבוטלו. "יש כאן כשלון תמורה. מגיעות אלינו תלונות רבות של אנשים ששילמו את כל הסכום, אמנם בצ'קים דחויים, אבל צ'ק זה צ'ק. וכאשר מגיעים למצב כזה שיש כישלון תמורה, בעל האולם עושה דין לעצמו ומחליט להפקיד את הצ'קים", אמר.

לדבריו, הם מקדמים פתרון לנושאים אלה. "משרד המשפטים הקים ועדה בין משרדית כדי לדון בדיוק בנושא הזה, ובכלל בהשפעת משבר הקורונה, על כל קיום חוזים של צרכנים רבים", ציין. 

והמשנה ליועמ"ש אומר לחברים היקרים האלה, 'אל תפקידו צ'קים עבור אירועים שלא קוימו בגלל הקורונה', מי שכבר כן הפקיד, מה עושים איתו?
"המועצה לצרכנות הופיעה בפני הוועדה, נתנו את עמדתנו שאין להפקיד צ'קים כאלה. יש להגיע לפתרונות מאוזנים והוגנים ל-2 הצדדים. אין מצב שבעל האולם יעשה דין לעצמו, יפקיד את הצ'קים באופן חד צדדי וייגבה את הסכום".

מרום הסביר כי "אנחנו מסייעים לכל הצרכנים, ופונים לבעלי האולמות", ובמידה והם לא משתפים פעולה, הם מסייעים לצרכנים לתבוע את אותם בעלי אולמות. 

כלומר אתם עושים את התביעה המשפטית בשביל הזוגות?
"כן, יש לנו מחלקה שלמה שמנסחת את כל כתבי התביעה, אנחנו מקווים לא להגיע לזה. ברגע שאנחנו פונים, בדרך כלל אנחנו מוצאים אוזן קשבת בצד השני. אני מבין את המצוקה".

כמה מקרים כאלה יש לכם במועצה?
"אנחנו מקבלים ממש עשרות רבות של תלונות, ובחלקן הגדול בסכומים הרבה יותר גבוהים ממה ששמענו כאן. ואם אנחנו רוצים לצאת גם עם טיפ לעתיד, אין לשלם שום דבר לבעלי אולמות מעבר למקדמה. למה לתת את כל הצ'קים? צ'קים דחויים זה כסף, זו בעיה, לא כולם יכולים לבטל אותם".

איך מצלצלים אליכם?
"1-700-727-888 או להיכנס לאתר ולפנות אלינו".

"צריך להבין שנגרמו לנו הפסדים עצומים"

נועם לוי, יו"ר איגוד בעלי האולמות, עלה לשידור והגיב לטענות. "אף אחד לא זימן את תופעת הקורונה, בטח לא בעלי האולמות. מה שקרה עם כל הנושא הזה, זה שבעלי האולמות באמת מתמודדים עם קשיים מאוד גדולים שאפילו משלמים גם שכר דירה של מאות אלפי שקלים, ועוד חלק מהעובדים. זאת אומרת יש פה הוצאות אדירות. בהרבה מקרים האירועים נדחו ולא בוטלו", אמר.

לדבריו: "אם בעלי האולמות היו מחזירים את המקדמות, היה קורה דבר אחד, כולם היו קורסים, ואז היה קורה משהו מאוד עצוב - שהרבה אנשים שילמו מקדמות ואין להם אולם. לכן, צריך להסתכל בהיבט הזה. זה שיש לנו נזקים עצומים, לא היה שום מקור הכנסה בתקופה הזאת, ולכן גם לא הייתה את האפשרות להחזיר את המקדמות".

אם אני לא רוצה יותר חתונה, מה תעשה?
"את הנושא הזה אנחנו פותרים דרך ההתאגדות, ואנחנו בדיונים כולל עם קמיניץ (המשנה ליועמ"ש) כדי לראות איך פותרים את הבעיה הזו של הזוגות שלא מקיימים אירוע".

כלומר תחזירו? לא תהיה ברירה. אם היועץ המשפטי לממשלה מתערב, כבר לא תהיה ברירה.
"אז אנחנו נציג את העמדה שלנו, ונמצא פתרון שיגן על 2 הצדדים".

אנשים שביטלו אירוע, ייצאו מכאן עם כסף?
"אנחנו מנסים לפתור את זה בצורה כזאת שגם האולמות לא יקרסו וגם הזוגות לא ייפגעו. זה דבר שהוא נמצא כרגע בדיונים. רק תביני עוד דבר אחד, שגם זוגות שהיו אמורים להתחתן בחורף קיבלו תאריכים מצוינים גם בספטמבר ובאוגוסט שעולים הרבה יותר. עוד דבר גדול שגרם לנו נזק, הוא שהיו אירועים של 600 ו-700 צנחו ל-200 או 250, גם במקרה כזה, אנחנו לא מרימים את המחיר".

מה קורה אם אנשים מבטלים אירוע, מגיע להם כסף חזרה?
"בחלק מהמקרים שמבטלים אירוע, יש סעיף מאוד ברור של ביטול אירוע. ברוב המקרים לא ניתן לבטל אירוע, ניתן לדחות, כי אנחנו מוכרים ימים. אז יש סעיף לכל אולם שברוב המקרים מדבר על דחייה ולא על ביטול, אבל עדיין אנחנו מנסים לפתור את הבעיה".

עריכה: אמיתי דואק

08/06/2020

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


"אי אפשר לחייב את הצרכן לשלם על כישלון תמורה"
"אי אפשר לחייב את הצרכן לשלם על כישלון תמורה"  |  צילום: הדס פרוש/פלאש90
Paris