103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
רז שכניק

גם אחרי ח"י שנים: האנשים חדשים

עברי לידר חזר בזמן עם רז שכניק לשנת 2002 עם אלבום המופת 'האנשים החדשים' • הזמר העלה זיכרונות מהעבר, והודה: "החלום המקורי שלי - להיות מפיק"


עברי לידר פרץ לחיינו בשנת 1997 עם שירו הראשון 'לאונרדו', ומאז הפך לאחד מעמודי התווך של הזמר הישראלי. לידר מעולם לא חשש לחקור סגנונות מוזיקליים חדשים, הנעים מבלדות רכות, דרך רוק בועט, צ'ילאאוט ועד לז'אנר האלקטרוני. בשנת 2002 יצא לאור האלבום השלישי של המוזיקאי המוערך עברי לידר, 'האנשים החדשים', בו הוא מתמקד באנשים שחיים את חייהם בצורה חופשית ונטולת עכבות, שאינם חשים בושה להיות מי שהם. ביחד עם רז זכניק, השניים צללו לאלבום שהעמיד את לידר כיוצר אמיץ המציב רף חדש.

בפתח הריאיון סיפר הזמר עברי לידר כי בתקופה שקדמה לצאת האלבום, הוא למעשה עבר לראשונה מהעיר הרצליה לתל אביב התוססת. אני קורא לו התקליט האלקטרוני הראשון, כמובן שהייתה אלקטרוניקה גם בקודמים אבל פה זה נהיה ממש תקליט לגמרי אלקטרוני, רק עם סמפולים". הוא סיפר כי "את כולו עשיתי מהממ"ד בדירה שם היה האולפן שלי. זה היה ה'ווייב' של התקליט ורציתי לשמור אותו, בגלל זה לא יצאתי מהממ"ד. זה האלבום הראשון שהפקתי, אני בא מלהיות מפיק. החלום המקורי שלי כשהייתי בן 15 היה להיות מפיק, לא להיות זמר. מצד שני, התקליט הראשון היה 'סופר' מעניין, מלמד, מפרה. זה היה באמת אוניברסיטה ממש, אני באמת מתייחס לזה ככה - השנים ליד יועד נבו".

שכניק ולידר באולפן

לידר נזכר כיצד נוצר השיר המוכר והאהוב 'בתי קפה': "התחלתי לחיות את חיי כאיש צעיר בתל אביב עם חברים, עניינים ומוזיקה והבנתי שאנחנו עושים את זה המון - היינו יושבים בבתי קפה ומסתכלים, חושבים על העולם ומה קורה - כיף מאוד. לכן, התקליט הזה מלא בהרהורים האלה: על אנשים, תרבות, מה קורה סביבנו. זה התקליט - זה מה שהוא מייצג.

הוא חשף כי בעת יצירת השיר "המון 'פוקסים' קרו. "הייתי חבר טוב של גל אוחובסקי והסלון בבית שלו היה מצופה בדיסקים, עשרות אלפי דיסקים בארונות ואחד הדברים שהכי אהבתי לעשות זה ללכת אליו הבית להסתכל בדיסקים האלה, זה היה מדהים, היית מוצא אוצרות. יום אחד עברתי לו בין הדיסקים וראיתי דיסק של מוסיקה יפנית, 'סושי 3003' וזה הגניב אותי לגמרי. עברתי על הדיסק ונגנבתי, פתאום שמעתי אותה, מרי, והיא העיפה אותי. ישר סמפלתי אותה. לא ידעתי מה היא אומרת, רק לפני שבאתי לצאת עם השיר אמרתי שאני חייב לברר מה היא אומרת. היא מדברת על זה שהיא יושבת, קוראת ספר ומחכה למישהו. היסטרי, כנראה משהו ב'וייב' של איך שהיא נשמעת מאוד התאים".

כמו כן, הזמר סיפר כי באותה התקופה "הציוד שהיה לי לא היה טוב במיוחד, לא 'סופר' מקצועי. הייתה לי קונסולה קטנה ומיקרופון מאוד פשוט ועל זה הקלטתי. יום אחד בשבת בבוקר ירדתי לממ"ד, כתבתי את המלודיה של השיר והקלטתי אותה. כחלק מתהליך, הלוויתי מיקרופון מאוד יקר וטוב, מקצועי ושמתי אותו באולפן - לא עזר כלום. חודשיים ניסיתי, לא הצלחתי לשחזר את השבת בבוקר העייף של השירה בשיר הזה. זה שיעור לחיים - זה לא משנה, מיקרופון יותר יקר יותר זול. זה הכול עניין של הרגע ושל האנרגיה שאנחנו מייצרים באותו רגע".

בהמשך, הוא התייחס לטקסט של השיר על קו המים והסביר: "הטקסט זה התקופה הארון שלי התקשורתי, לא האישי. בזמן כתיבת השירים, אם אתה ואני נפגשים לראיון אנחנו מדברים על כל מיני דברים אבל לא על זה, אתה לא שואל ואני לא אומר, הסכמה מעצבנת מאוד שבשתיקה. אותי זה התחיל לבאס ולהפריע לי מאוד, והשיר הזה - זה בדיוק זה קו המים. אתה מבין שאתה על איזה שהוא קו, הדברים צריכים להשתנות, אתה צריך לטבול את הרגליים במים. אתה מבין שאתה לא יכול לעמוד על הקצה כל הזמן, אתה רוצה להגיד לעצמך שהעולם יפה, העולם חדש והאנשים חדשים".

לקראת סיום הריאיון השניים צללו אל עומקו של הלהיט 'בוא': "פנו אליי מעבודה עברית אחרי התקליט השני ואמרו לי 'תשתתף בפרויקט'. אני אהבתי את 'בוא' ואמרתי שאת זה אני רוצה לעשות, עשיתי גרסה לשיר ושלחנו את זה לעבודה עברית. הם פרסמו בעיתון את כל האנשים שיהיו בדיסק ופרסמו אותי, אבל זה לא נכנס לדיסק בסוף, לא יודע למה כי הם לא הסבירו. אבל, איתן פוקס ראה את זה בעיתון ודיבר עם בן זוגו גל אוחובסקי. הם אמרו שזה מעניין שבחור שר את השיר הזה, ואמרו שזה יהיה סוף נהדר לסרט. כמה זמן אח"כ כשהם ישבו לעשות את 'יוסי וג'אגר', איתן דיבר איתי וסיפר לי את הסיפור. הוא אמר לי שהוא רוצה את זה לסרט, אמרתי לו שאכתוב לו את המוזיקה לכל הסרט וגם אעשה גרסה לסוף הסרט – ואז עשיתי את הגרסה הזו. אני חושב שיש רגעים בזמן, תוך כדי שאתה חלק מהם אתה לא שם לב אליהם, אבל אח"כ אתה מבין אותם. הרגע הזה בזמן, עם יוסי וג'אגר וכל מה שקרה, היציאה שלי מהארון, כל הדבר שקרה במקביל - היה בזה המון כוח".

פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי. 

לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.

 

עריכה: עופרי גליכמן

20/08/2020
הישארו מעודכנים

'האנשים החדשים'. עברי לידר
'האנשים החדשים'. עברי לידר  |  צילום: מתוך עטיפת האלבום מ־2002