חשיפה בלעדית: בתחילת חודשי הקורונה משרד הבריאות ומשרד הביטחון אסרו על רופאים ואנשי צבא וביטחון לנסוע לחו"ל. הטיסות התקיימו כסדרן אך על פי החוק הביטול נעשה על ידי הלקוחות ומכאן שהם מחויבים בכל העלויות. ד"ר לאה חנשווילי, רופאה פנימאית בבית החולים וולפסון שוחחה עם ענת דוידוב ב-'איפה הכסף?' ושיתפה בסיפורה האישי.
ד"ר לאה חנשווילי, רופאה פנימאית, אשר ניצבת בחזית המלחמה בנגיף קורונה, נלחמת כדי לקבל את שמגיע לה. היא סיפרה כי לפני הקורונה, היא ובעלה היו אמורים לטוס לטיול מאורגן בדרום אפריקה בעלות של 40,000 ש"ח. "אני קיבלתי צו איסור יציאה מן הארץ, ממש ככה. מיד באותו יום דיברתי עם רופא מנהלי ושאלתי אם יהיה אפשר להגיש בקשה חריגה שיאשרו לי, כי 'עוד 10 ימים יש לי טיסה'. הוא אמר לי שזה יהיה בלתי אפשרי כי זה צו ממשרד הבריאות", אמרה.
חנשווילי לא ויתרה והמשיכה לנסות ולקבל פיצוי כספי עבור הטיסה: "באותו יום פניתי לחברה ממנה רכשנו את הטיול המאורגן. פירטתי במייל את כל המסמכים, כולל הבקשה שלי ששלחתי למכבי לאשר לי כמקרה חריג ואת התשובה שענו לי, השלילית. החברה שלחו לי בהתחלה שהם מבררים, ואחרי כמה ימים שלחו מכתב שהם לא יכולים להחזיר את הכסף ואני צריכה לפנות למעסיק שלי. בסוף, רשמו לי שעדיין היו צריכים לגבות מכרטיס האשראי 10,000 שקלים, ושהם גובים את הכסף שנותר ומשתתפים בצערנו".
עו"ד הדס יעקבסון-ארידור, יועצת משפטית במועצה לצרכנות הצטרפה לשיחה, והתייחסה לסוגיה: "התופעה הזאת צצה עוד לפני שהתחילו הסגרים, זה צץ מאוד מהר. היה ברור שיש פה בעיה כי הטיסות המשיכו לצאת אבל אותם אנשים לא יכלו לעלות עליהן, והכול בהוראה מהמדינה. הם נפלו בעצם בין הכיסאות כי אין זכות ביטול, החברה לא ביטלה את הטיסה והם נותרו תלויים בין שמיים וארץ. בתור התחלה ניסינו לפנות ללב של החברות, אמרנו 'כולנו בסיטואציה הזאת מדובר בצווים האנשים לא ביטלו עקב חרטה אין להם את האפשרות לצאת מן הארץ אנחנו מבקשים שתחזירו'. היו כאלה שיותר ורובם פחות, אבל זה לא פתרון מערכתי".
היא ציינה כי היו מספר חברות שהחזירו ללקוחות את הכסף, או לפחות תשלום חלקי, אך מרביתן התנערו מלעשות זאת. "החלטנו להציף את זה בוועדה בין משרדית של משרד המשפטים שאמורה לפתור את כל התופעות החריגות שנתקלנו בהן בפעם הראשונה במשבר, שאין להם פתרון כי המחוקק לא חשב על זה. אמרנו 'לא ייתכן שתתנו לכל צרכן להילחם עצמאית, אתם יצרתם את הבעיה לכאורה, הייתם צריכים יחד עם עצירת הטיסות להציע שיפוי. לא ייתכן שהם יצרכו לשאת את זה על גבם'. היום עובדים על זה אני מקווה, אני מצפה מאוד שבסופו של דבר יגיעו למתווה שיספק פיצוי לכולם".
עוד הוסיפה עו"ד יעקבסון-ארידור כי אל המועצה לצרכנות הגיעו עשרות פניות, "אני מניחה שמי שמגיע אלינו זה הטיפה שבטיפה, אחוזים בודדים. אם אנחנו יודעים שזה מה שקרה לרוב אנשי הרפואה וחלקם רצו לצאת מן הארץ". ד"ר חנשווילי אמרה בכאב כי: "התחושה שלי כאדם, רופאה, כלקוחה, היא של ניצול, לא מכבדים אותנו כלקוחות".
עריכה: עופרי גליכמן